data-srcset
DAB-adaptere til bilen

Disse gjør bilradioen digital​​

Du trenger ikke ny bil når FM-nettet slukkes, bare en av disse DAB-adapterne.​

Det har vært en lang prosess, men nå slukkes endelig det analoge FM-nettet i Norge til fordel for digitalradio.

Les: Denne lover bedre DAB-dekning i bilen

Den nye standarden heter som mange vet DAB, eller helt korrekt DAB+, og det krever en ny radiomottaker i bilen. Er du blant de som trenger det, er du ikke alene: 2 millioner biler – antakelig enda flere – har FM-radio og trenger en ettermontert DAB-løsning.

Stor test: 10 DAB+ radioer

Det finnes alternativer til DAB, blant annet kan mobilen brukes til å strømme internettradio. Men det er fremdeles mange områder i Norge som har dårlig dekning for mobilt bredbånd, og skal du bruke mobilen som kilde, må den pr. lov settes fast i en krybbe for at du skal kunne operere den. Uansett er det mindre brukervennlig.

Kan bli dyrt
Å skifte ut stereoanlegget til et med DAB+ kan bli en dyr affære. Opp mot 17.000 til 18.000 kroner i moderne biler med avansert elektronikk, skal vi tro bilverkstedet Flygt Bil i Bodø. Dette fordi det kan bli en stor operasjon å få rattstyring, navigasjon og ryggekamera til å fungere etter utskiftingen av bilstereoen. Men hør med ditt merkeverksted, kanskje din bilstereo er utstyrt med muligheten for å bare påmontere en DAB-modul, i så fall er det en grei affære. Det finnes også flere gode ettermarkedsprodukter. Vi ble for eksempel i 2015 begeistret over Pioneer AVIC-F960 med innebygd CarPlay og navigasjon. I sin nyeste versjon heter denne AVIC-F980.

Rimelige løsninger
Om DAB-regningen blir for dyr for deg, finnes det likevel rimelige muligheter. En av dem er å montere en liten adapter. Den kobles til ditt eksisterende stereoanlegg enten med en AUX-kabel, eller ved at den konverterer radiosignalet til FM, som din gamle bilstereo tar inn. Vips, så har du digitalradio i bilen!

annonse

Det er slike adapterløsninger vi tester her. Det er en liten dings som festes på dashbordet, som blir din nye hovedenhet for radio. Du må altså tåle en ekstra liten boks i tillegg til stereoanlegget.

annonse

Installasjon
Med adapteren følger en DAB-antenne, som skal klistres på frontruten, langs stolpen på høyre side. Stolpen på førersiden frarådes, da bilens elektronikk potensielt kan forstyrre mottakskvaliteten. Hvis antennen har en liten svart flik som stikker ut på siden, skal denne til jord, som betyr at den skal klistres på selve stolpen. Da må stolpedekselet av, som er relativt enkelt på de fleste biler. Antenneledningen trekker du nedover langs stolpen, slik at den skjules fint bak dekselet. Bare pass på at eventuelle kollisjonsputer ikke blir obstruert av ledningen!

I tillegg skal adapteren kobles til strøm, i praksis sigarettenneren. Å legge strømledningen skjult krever litt hodebry og oppfinnsomhet.

Om din bilstereo har AUX-inngang, kobles denne til DAB-adapterens respektive utgang. Enda en kabel å skjule. Alternativt kan du velge FM, som gir litt dårligere lyd. Da sender adapteren med en bestemt frekvens, som du tuner inn din egen bilradio på. Har denne RDS, vil du kunne se informasjon om stasjon, musikk og trafikkmeldinger på din hovedenhet, akkurat som på en moderne DAB-radio. Vær oppmerksom på at FM-frekvensen risikerer å krangle med en lokal radiostasjon som plutselig er innenfor dekning, og du kan måtte stille inn til en ny frekvens. Dette slipper man med kabel.

Slik testet vi
I denne testen av fem adaptere har vi montert alle bortover dashbordet på undertegnedes bil (Skoda Octavia 3). Av plasshensyn har begge frontvindusstolpene måttet brukes til antenner. Ved problemer med DAB-mottaket ville vi måttet bytte plass for å dobbeltsjekke, men dette har heldigvis ikke vært nødvendig. Fordi vi har installert så mange adaptere om gangen, har en skjult installasjon vært umulig, bilen har derfor i testprosessen sett ut som et virrvarr på fire hjul!

annonse

Adapterne har blitt koblet til både FM og med kabel der begge er tilgjengelig, og vi har kjørt fra Oslo til drammen for å sjekke at «service following» funker, altså hvis en stasjon sender på ulik frekvens i to områder, så vil adapteren automatisk bytte til riktig frekvens. NRK P1 skifter frekvens på vestsiden av Fosskolltunnelen, og vi konstaterte at samtlige adaptere lyktes å skifte til riktig frekvens.

Brukervennlighet og sikkerhet
Vi vurderer alltid brukervennlighet på produktene vi tester. Men mens dette kan være et nokså bagatellmessig irritasjonsmoment i andre produktgrupper, kan det i bilen dreie seg om liv og død. Skal du gjøre innstillinger, må du huske å alltid finne et egnet sted å ta til side og stanse bilen før du begynner med dette! Vi vet at mange har dårlig tålmodighet, derfor er det svært viktig at DAB-adapteren er intuitiv. Ikke minst at den har direkteknapper for favorittstasjoner. Må du inn i menyen for å skifte fra en favorittstasjon til en annen, kan det bety økt stopplengde, skulle noe brått skje foran deg. På dette punktet er det dessverre flere produsenter som svikter.

Fakta

Vi tester:

  • Pure Highway 400 1.695 kr
  • Alpine EZi-DAB-GO 1.695 kr
  • Clint Digital CAD15 1.699 kr
  • Tiny Audio C10 1.899 kr
  • Tiny Audio C5 1.895 kr

Beste priser

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Kommentarer

  Motta varsler  
Varlse meg om
Produkter i testen
 data-srcset
Adapteren fra Clint er brukervennlig nok, men lider av generelt flat lyd.

Clint CAD15 er en typisk DAB-adapter, ved at kontrollpanelet og hovedenheten er samme komponent. Denne plasseres på dashbordet med dobbeltsidig tape. Antennen klistres på frontruten med en flik som skal festes til vindusstolpen for jording. Strøm får enheten fra sigarettenneruttaket. Fordelen med alt integrert er at alt tar strøm fra bilen, og man slipper strømsparefunksjoner som at skjermen slukkes. Dette gir god oversikt over radiostasjon, sang som spilles, og eventuelle trafikkmeldinger.

Clint CAD15 har 4 knapper for favorittstasjoner, hver lagrer 4 stasjoner. Foto: Geir Gråbein Nordby
Clint CAD15 har 4 knapper for favorittstasjoner, hver lagrer 4 stasjoner. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

CAD15 har fire store direkteknapper for favorittstasjoner. Hver kan lagre fire stasjoner, som tar totalen opp til 16. Det er fint, men samtidig gjør det at man først må trykke en favorittknapp, og deretter bekrefte hvilken av dens fire stasjoner man vil høre. Et ekstra tastetrykk, som bør unngås i trafikken.

Ellers er Clint-adapteren lett å bruke, og vi liker at man kan utføre håndfrie telefonsamtaler og strømme musikk fra mobilen med Bluetooth.

Dessverre er lyden blodfattig. Sendt over FM kan det støye, og med AUX-kabel er lyden altfor lav og tam til at det blir noen høydare.

Fakta

Type: DAB+ biladapter

Tilkoblinger: Bluetooth, AUX inn, 12V USB-lading

Lydoverføring: AUX, FM

Tjenester: DAB+ radio, Service Following, håndfrie samtaler

Pris: 1699 kr
PlussFM-frekvens som bilstereoen skal stilles til står på skjermen, og her er store direkteknapper for favorittstasjoner. Håndfrie samtaler er mulig.
MinusLyden er flat. Siden hver favorittknapp lagrer inntil fire stasjoner, kreves to tastetrykk å gå til en favorittstasjon.
 data-srcset
Har du FM-radio i bilen og ikke vil skifte ut bilstereoen, er en av disse adapterne en nødvendighet. Men en helt sømløs integrering gir ingen av dem.

For de over to millioner bilene som kjører på norske veier uten digitalradio, er det nødvendig med en oppgradering. Slukkingen av FM-nettet starter allerede i januar 2017, med Nordland fylke som det første.

Før du kjøper en adapter av typen vi her har testet, bør du høre med ditt merkeverksted hvor mye det koster å få DAB i bilen. Kanskje anlegget er laget for å enkelt kunne oppgraderes. Men i verste fall kan det bli en svært dyr affære, hør da også med et tredjeparts verksted (Mekonomen, Snap Drive) om det lar seg gjøre å installere en bilstereo med DAB for en rimelig penge. Det kan hende du mister rattstyring av bilstereoen, men det kan det likevel være verdt. Har du innebygd ryggekamera, kan det bli verre.

En ettermontert adapter vil aldri bli helt det samme som å ha DAB integrert i bilstereoen. Men de beste av dem er likevel ganske så brukervennlige, du må bare ta deg bryet med å fjerne dekselet på vindusstolpen og skjule kablene så godt du kan. Alternativt få et verksted til å installere adapteren.

Når jobben er gjort, vil du få en god bruker- og lydopplevelse med de beste adapterne. Vår erfaring er at du definitivt bør velge en med direkteknapper for lagring av dine favorittstasjoner. Det gir den tryggeste kjøreturen, dersom du veksler ofte mellom radiostasjoner. Husk at på veien er trygghet alltid det viktigste!

Fakta
 data-srcset
Pure Highway 400
Pure Highway 400 gir glimrende lyd fra DAB og DAB+, og den har noen fiffige funksjoner. Men brukervennligheten har et par mangler.
 data-srcset
Tiny Audio C10
Tiny Audio C10 gir den mest skjulte installasjonen, og har super brukervennlighet.
 data-srcset
Tiny Audio C5
Tiny Audio C5 har alt man trenger, i en brukervennlig innpakning.
 data-srcset
Alpine EZi-DAB-GO
Denne fra Alpine er identisk med Pure Highway 400, hvilken du kjøper avhenger av utsalgsstedet.

    Alternativer til DAB-adaptere til bilen

     data-srcset

    Himmelsk lyd i stjerneklassen

    For de mange som samler på CD-er, og liker å strømme musikk, finnes det ikke noe bedre enn Naim Uniti Star.

     data-srcset

    Det beste kjøpet

    Reiseradioen til Tivoli er nylig forbedret, er det nok til å holde konkurrentene unna?

     data-srcset

    Den beste lyden

    Bedre lyd får du ikke i denne klassen, men batteriet er latterlig dyrt.

     data-srcset

    Prisgunstig reiseradio

    Pure-radioen er et godt valg for de som trenger et håndtak, men husk å kjøpe batterier.

     data-srcset

    Det Genevas kompakte radio mangler av funksjoner, tar den igjen på lyden.

    (Foto: Produsenten)

    Pinell Supersound lever opp til navnet med bedre lyd enn konkurrentene.

    (Foto: Produsenten)

    Det kompakte anlegget fra Pinell er best i sin klasse.

    (Foto: Produsenten)

    Sonoro-anlegget er et godt valg for alle som vil ha alt på ett sted, så lenge man er klar over begrensningene.

    (Foto: Produsenten)

    Tivoli-anlegget har alt de fleste ønsker seg, men også noen mangler.

    (Foto: Produsenten)

    Radio kan man høre på hvor enn man er, og det beste er at det er gratis å lytte på radio.

     data-srcset

    Rotel T-14 er mye mer enn en radio, den er også en avansert nettverkspiller.