BLACK FRIDAY TILBUD PÅ LYD & BILDE. 50% BARE I DAG! SE TILBUDET HER!

: Foto:

Reisekameraer med superzoom

Mer zoom for mindre penger gjør det attraktivt å kjøpe et lommekamera med minst 10 x zoom. Fordelene er åpenbare, men det er ikke ulempene.

Lyd & Bilde mener

Meget god bildekvalitet Valgbar bildedynamikk Lite bildestøy
Optisk fortegning 230 bilders batteritid Lav skuddtakt
10 megapiksler
27–270 mm 10 x zoom
Bildestabilisator
Ansiktsgjenkjenning
720 HD-video
3’’ LCD, 230 000 punkter
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 2400 kr

Utvalget av små kameraer med mye zoom har aldri vært større. Prisene i markedet har heller aldri vært lavere. For mange frister det derfor å kjøpe et lite kamera som har like mye, eller mer zoom enn større kameraer. Alle de sju kameraene i denne testen har 10 x zoom eller mer, likevel er de ikke større enn de fleste kompaktkameraene med bare 3 eller 5 x zoom.

Fordeler
Man kan spørre seg hvordan det er mulig, men moderne optikk har gjort det mulig å pakke flere linseelementer tettere sammen, for å oppnå større zoom uten at objektivet blir fysisk mye større. Med et kamera som har så mye zoom kan man rekke fra 25 til 300 mm brennvidde, som er tilfellet for Panasonic-kameraet i denne testen. Eller rekordstore 28–392 mm, som er tilfellet for Canon-kameraet. Med så mye zoom kan man få med hele landskapet i ett bilde, eller zoome inn på et objekt langt borte, og få med mye mer av opplevelsene på bilder enn man ville gjort med 3 x zoom.

HD-video
Derfor er disse superzoomene perfekte lommekameraer når man er på reise. De tar lite plass, dekker behovet til de fleste og man kan ta både stillbilder og video i høy kvalitet. Alle de sju kameraene i denne testen har nemlig videoopptak i HD-kvalitet.

Ulemper
Men ulempene er ikke umiddelbart like synlige. Med så store endringer i bildevinkler som så mye zoom gir, blir de optiske utfordringene vanskeligere å løse. Man taper litt på lysgjennomslipp, og ingen av kameraene har særlig høy lysstyrke. Dermed må kameraet kompensere ved å skru opp lysfølsomheten til bildebrikken som fanger lyset objektivet samler opp, og da kan to proble- mer oppstå.

Bildestøy og fortegning
Først kan man få optisk fortegning og tap av lys og skarphet i hjørner, dernest vil den økte lysfølsomheten – i ISO-verdier opptil 3200 – generere bildestøy. Da nytter det ikke å kompensere med blits, for de små blitsene på kompaktkameraer rekker ikke særlig langt. Det hjelper ikke med en opplyst forgrunn de første to–tre meterne, når re- sten av bildet er mørkt.

Disse utfordringene har produsentene forsøkt å løse på ulikt vis. Med spesielle bildebrikker som er mer lysfølsomme, større bildesirkel på objekti- vene som gir mindre forvrengning og lavere lystap,eller kompensering av problemer skapt av kameraet i prosesseringen av bildene når de tas. Et eksempel i så måte kan være korrigering av linjefortegning i bildene – forvrengning av horisonten til en svak bue – eller demping av fargebrytning, som er den karakteristiske blålilla glorien man ofte ser rundt gatelys på bildene.

Gunstig pris
Kameraene i denne testen koster fra 2500 kroner til 4000 kroner. De har mange av de samme egen- skapene, som minst 10 x zoom – 12 for Panasonic- kameraet og altså 14 x zoom for Canons kamera. De har alle en liten, innebygget blits, enkle kame- rainnstillinger og ikke minst kompakte mål og lav vekt. Alle kan ta opp video i HD-kvalitet med zoom under opptak. Men Sony-kameraet skiller seg fra de seks andre ved at det er det eneste som tar opp i full 1080 HD, hvor de andre stopper på 720 HD.

GPS
Sony- og Panasonic-kameraene er de eneste som har GPS-styrt geotagging, slik at man kan se hvor bildene er tatt i et kart på skjermen etterpå. Men hvordan det står til med det aller viktigste, nemlig bildekvalitet og brukervennlighet, må du bla om for å finne ut.
Hva vi testet
Alle kameraene ble testet på høyeste oppløs- ning og høyeste kvalitetsinnstilling. De ble utsatt for de samme motivene innendørs og utendørs. Fargebrytning – også kalt kromatisk aberrasjon – ble testet mot det samme motivet. Oppløsning ble målt på en testplansje, fargemetning på et fargekart, og fargetemperatur ble i tillegg sjekket i blandingslys innendørs. Kvaliteten på videoopptak er sammenlignet mellom kameraene på de samme motivene både utendørs og innendørs.

Blitsrekkevidde og lysspredning ble kontrollert. Autofokus ble testet i dagslys og i lysdempet rom. Optikken ble sjekket mot en testplansje for å finne fortegning, lystap og skarphet. Alle tek- niske parametere som utgjør bildekvaliteten ble sammen med erfaringene – som brukervennlighet og funksjonsnivået til kameraene – samlet opp underveis i testen, og til slutt veid mot vei- ledende pris.

Felles Funksjoner:
• Ansiktsgjenkjennende auto fokus og eksponering
• Anti-rød-øyne-funksjon som reduserer faren for røde øyne
• Bildestabilisator som kompenserer for en ustø hånd
• Minst 10x zoom
• Vidvinkel og kraftig tele
• Oppladbart batteri og lader
• Motivprogrammer som er tilpasset ulike motiver
• Smart program automatikk
• Valgbar lysfølsomhet som øker ISO-følsomheten til bildebrikken
• Videoopptak i HD med lyd
• HDMI-utgang

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 29 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Full pakke

Hvis man legger like mye vekt på video- som stillbildekvaliteten, er Sony-kameraet et spennende valg.

Lyd & Bilde mener

Skarp optikk Lav bildestøy Lynrask
Bildestøy fra 1600 ISO
  • 10 megapiksler
  • 25–250 mm 10 x zoom
  • Bildestabilisator
  • Ansiktsgjenkjenning
  • 1080i HD-video
  • GPS-styrt geotagging
  • 3’’ LCD, 230 000 punkter
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 3500 kr

Dette er nemlig det eneste kameraet som gir deg full 1080-linjers HD-oppløsning. De seks andre kameraene stopper på 72 linjer, såkalt HD-ready, Noe som gir merkbart bedre detaljgjengivelse på videoopptak med Sony-kameraet. Dette er også testens raskeste kamera, med 10 bilder i rask rekkefølge kan man virkelig fryse øyeblikket med HX5.

Akkurat som Panasonic-kameraet lagrer også dette kameraet video i AVCHD, som sparer deg for lagringsplass på minnekortet, og her får man også 25 mm vidvinkel, men 10 mot 12 x zoom i favør av Panasonic-kameraet. Når man har akti- vert GPS-funksjonen, lagrer kameraet posisjonen hvor bildene ble tatt, slik at man kan sortere og se dem på kart for eksempel i iPhoto i etterkant.

Betjening
Hvis man vil kan man styre blender og lukkertid manuelt, eller man kan velge overstyrbar pro- gramautomatikk. Nybegynnere vil like iAuto, som i likhet med samme funksjon på andre kameraer med iAuto, velger passende motiv- program, blits, lysfølsomhet med mer, helt automatisk.

Kameraet er slankt og oversiktlig, med en av testens beste og mest lyssterke skjermer. Knapper og ratt ligger hendig til, og man har en egen knapp for start og stopp av videoopptak på baksiden. Sony legger ved en HDMI-adapter med kontakt i full størrelse, slik at man kan bruke den HDMI-kabelen man allerede har. Med optisk bildestabilisator som faktisk fungerer, blir det lettere å få skarpe bilder i lite lys når blitsen ikke strekker til, og autofokusen er den kjappeste i dette selskapet, men i lite lys er ikke autofokusen like kjapp.

Bildekvalitet
Sony-kameret bruker en tilsvarende Exmor R- bildebrikke som testvinneren Sony WX1 fra en tidligere sammenligningstest. Hvilket sørger for høy bildekvalitet i lite lys. Bildene fra kameraet er støyfrie og sylskarpe i godt lys opp til 1600 ISO lysfølsomhet. I lite lys hvor bildene blir mørke, kommer bildestøyen bedre frem på bilder med høy lysfølsomhet, men det er fullt mulig å skrive ut bilder i A3-format likevel, uten å bli plaget av mye bildestøy.

Den optiske ytelsen er meget bra for et kamera med 10 x zoom. Fortegningen er moderat på tele (250 mm), og synlig, men ikke plagsom på vidvinkel (25 mm). Skarpheten er jevnt god i midten på alle brennvidder, og faller først betydelig på 25 mm ved største blenderåpning. Video- kvaliteten er rett og slett best i klassen. Høy bildefrekvens sørger for lite flimring også under panorering, oppløsningen er fremragende og det samme er fargegjengivelsen. Som i likhet med stillbildene er relativt naturlig (for et kompaktka- mera) gjengitt med god kontroll over hvitbalan- sen i bildene.

Panasonic Lumix TZ10

I tidligere tester har Panasonics kameraer ofte gjort det skarpt, og dette kameraet skuffer ingen.

Lyd & Bilde mener

Meget fin bildekvalitet God videokvalitet i HD
Synlig bildestøy fra 800 ISO Testens dyreste
12 megapiksler
25–300 mm 12 x zoom
Bildestabilisator
Ansiktsgjenkjenning
720 HD-video
GPS-styrt geotagging
3’’ LCD, 460 000 punkter
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 3999 kr

Lumix-kameraets styrke er et skarptegnende zoomobjektiv og utmerket bildeprosesse- ring. Lumix TZ10 bruker Panasonics nye Venus Engine HDII-bildeprosessor, som støtter video opptak i HD-kvalitet. Med innebygget GPS merker det bildene med posisjonen de ble tatt på, og står man i nærheten av Eiffeltårnet, dukker stedsangivelsen opp både på skjermen og i bildefilen. I kameraets database finnes over en halv million slike interessepunkter fra 73 land lagret, og GPS-en er smart nok til å vise deg i klartekst hvor du befinner deg selv om det ikke er lagt inn som interessepunkt. En ny bildestabilisator som er mer effektiv kommer godt med på et objektiv med 12 x zoom som rekker til 300 mm tele. Skuddhastigheten er maksimalt 2,3 bps, som er akseptabelt, men kan man leve med bare 3 Mpix oppløsning, er det mulig å fyre av 10 bps i et kort sekund.

Betjening
Kameraet mangler norsk menyspråk, men man kan velge svensk, dansk eller engelsk. Skjermen er testens beste, den lyseste og mest kontrastrike av dem, selv om oppløsningen ikke er høyest i klassen. Med et tastetrykk på hurtigmeny merket Q. Man kan uansett velge iAuto som gir kameraet kontroll over alt unntatt zoom og utløser, og da velger kameraet selv motivprogrammet som passer best til motivet man peker på. Autofokusen og skuddhastigheten er egnet til å fange bevegelige objekter som ikke beveger seg altfor fort. Videoopptak i enten AVCHD
Lite eller Motion JPEG kan startes og stoppes med en egen knapp på baksiden. Ivrige fotografer kan boltre seg i et rikt utvalg innstillinger, og velge manuell eller halvautomatisk eksponeringskontroll blant mye annet.

Bildekvalitet
Tidligere TZ-modeller fra Panasonic har ofte vært best i test fordi de har hatt bildekvalitet i toppklassen. TZ10 er intet unntak. Kameraet leverer rene bildefiler med god fargemetning så lenge lysfølsomheten ikke overstiger 800 ISO, og den optiske ytelsen er meget god for en 12 x zoom. Selv med synlig tønnefortegning er skarpheten gjennomgående god også i hjørner, og de aller fleste vil få skarpt fokuserte bilder i normalt godt lys. Oppløsningen er i praksis nesten like god som fra Canon-kameraets ekstra 2 megapiksler, men det Leica-merkede objektivet har mye mindre fargebryting. Hvis det hadde vært mulig å selv bestemme graden av støyreduksjon i kameraet, ville det vært mulig å hente enda bedre detaljgjengivelse fra det skarpe objektivet. På høye ISO-verdier faller skarpheten når støyreduksjonen øker. Videoopptakene i HD er på høyde med kvalite- ten fra Canon-kameraet, men ikke Sony-kameraet. Mens oppløsningen rekker i massevis for de fleste, er det mer moskitostøy å spore på TZ10s opptak, og den relativt lave frameraten i kombinasjon med mye filkomprimering, gir lett flimring i bildet under panorering. I tillegg kan man spore rolling shutter på opptakene, som kan gi linjebrytning og bøyde verti- kale linjer under litt for rask panorering.

Lynraskt og lekkert

For enkelhets skyld, kunne nikon sagt om S8000. intet ville være mer presist, men det er ikke hele sannheten.

Lyd & Bilde mener

God bildekvalitet Enkel betjening Lynraskt
Den optiske ytelsen Videokvaliteten 210 bilders batteritid
  • 14 megapiksler
  • 30–300 mm 10 x zoom
  • Bildestabilisator
  • Ansiktsgjenkjenning
  • 720 HD-video
  • 3’’ LCD, 921 000 punkter
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 3500 kr

Rent subjektivt må vi medgi at S8000 er et uvanlig lekkert kompaktkamera. Det bare ber om å bli tatt og lekt med. Når man får det i hånden merker man fort at det er mye som stemmer. Men for at kameraet skal kunne bli så tynt som det er, har Nikon kuttet litt på vidvinkelen som stopper på 30 mm, mens tele rekker til 300 mm. Så får man selv velge hva som er viktigst.

Nikon-kameraet med 14 megapiksler er ikke bare lekkert. Her finnes HD-video og en fantastisk fin 3-tommers skjerm med høy oppløsning. Knappene er få, og det er også funksjonene. Dette kameraet er laget for de som vil ha noe lite og lett med god bildekvalitet, uten å måtte lese bruksanvisningen. Likevel, man får dog valget mellom motivprogrammer eller automatisk valg av motivprogrammene. S8000 har også følgefokus med sporing. En skuddtakt på 3 bps er absolutt godkjent for et kompaktkamera i denne klassen. En nyttig liten finesse er en vertikal skala på skjermen hvor man kan stille fargenyanse (fargetemperatur) og fargemetning i bildene.

Betjening
Kameraet er lynraskt og har tatt sine første tre bilder før noen av de andre kameraene i testen har tatt sitt første. Betjeningen er forbilledlig enkel, autofokusen er kjapp i godt lys og den oppfellbare blitsen fungerer godt så lenge avstanden til motivet ikke er for lang. Høyre side av fronten har et gummibelegg i samme farge som kameraet (bronse, sort eller champagne) og med blitsen plassert på venstre side, minker faren for at man har fingrene i veien når bildet tas.

De fleste vil finne det enkelt å lykkes med S8000. Bildene blir i de fleste situasjoner meget fine. Oppløsningen er høy og det er lite bildestøy selv på høy lysfølsomhet. Man kan sammenligne kornstøyens omfang fra S8000 på 1600 ISO lysfølsomhet, med andre kompakters bildestøy ved 800 ISO. Fargemetningen synker imidlertid ved høye ISO-verdier, men over resten av kameraets ISO-verdier er fargegjengivelsen god og kontrasten og sortnivået er mer enn godkjent, men det er optikken som trekker ned inntrykket. På tele faller skarpheten og oppløsningen, og på vidvinkel er fortegningen synlig, samtidig som skarpheten i hjørnene dropper merkbart.

På videoopptak er kvaliteten godkjent, men heller ikke mer, og det er ikke mulig å bruke full optisk zoom på video. Man får nøye seg med digital zoom, etter kvaliteten å dømme. Dessuten er det synlig moskitostøy selv på HD-video.

Bred last

Skjermen på SX210 IS er i 16:9 bredformat,  perfekt tilpasset HD-video, med det resultat
at man får den minste skjermflaten blant testkameraene når man tar stillbilder. For da krymper den effektive skjermflaten til 3:2-format, og man får sorte felter på sidene av den aktive skjermflaten. Men hva gjør vel det, når alt det andre stemmer?

For Canon-kameraet har det meste man kan tenke seg. Det mangler riktignok GPS-tagging, men for mange er 14 megapiksler, 14 x zoom fra 28 til 392 mm og HD-video mer fristende. Blitsen har ikke all verdens rekkevidde, selv om man skulle tro valget av en oppfell- bar blits betydde kraftigere blits. Dessuten skaper objektivet skygge på bildene hvis man bruker blitsen på korte brennvidder. Canon har utstyrt SX210 IS med både hel- og halvautomatisk eksponeringskontroll i tillegg til manuell og den brukervennlige, smarte automatikken som velger motivprogrammer for deg.

Betjening
Bortsett fra den altfor beskjedne zoomknappen på toppen av kameraet, er det meste i orden. Det store funksjonshjulet har markerte klikkstopp slik at man ikke risikerer at kameraet plutselig har endret funksjon fordi man har kommet borti hjulet. Innstillingsrattet som kameraet har til felles med kameraene fra Nikon og Olympus i denne testen, gjør navigering i innstillingene raskt. Menyene er dessuten på norsk, og med tydelig grafikk slik at man lett finner frem.

Kameraet løfter blitsen når man slår det på, selv om den ikke er påslått. Men i motsetning til forgjengeren SX200 IS, kan man lukke den uten at den spretter opp igjen når man trykker inn utløseren. Med 392 mm tele skal man være glad for at kameraet har innebygget bildestabilisator. I godt lys fokuserer kameraet kjapt og presist, også på videoopptak. Men på full tele eller i lite lys, faller fokuspresisjonen merkbart. Dessverre er skuddhastigheten bare 0,7 bps.

Bildekvalitet
Testbildene viser tydelig en svakhet vi har sett på flere Canon-kompakter. Fargebrytning oppstår av og til og det blålilla skjæret i overganger med mye kontrast blir raskt synlig på store forstørrelser. Bildene er ellers meget skarpe, og ikke uventet meget godt oppløst med svært tydelig detaljgjengivelse. Dessverre er bildestøy baksiden av medaljen. Fra 800 ISO lysfølsomhet er den synlig, ved 1600 ISO blir bildene grumsete.

Fargegjengivelsen er derimot knallbra. Litt overmettet riktignok, men velbalansert, og fargene fra kameraet gir bildene en frisk og tiltalende kvalitet som mange vil like. Kvaliteten på HD-video er også godkjent, selv ved panoreringer er det lite bildeflimmer, og både eksponering og hvitbalanse sitter under opptak. Zoomobjektivet viser synlig fortegning på vidvinkel og lengste brennvidde. Skarpheten i hjørner varierer med brennvidden, men er innenfor akseptable rammer selv ved 28 mm vidvinkel.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Storebror

Dette er et av de to største kameraene i testen.  Med drøyt 10 x zoom fra 28mm vidvinkel er det likevel godt egnet til reiser. Batteritiden er dessuten blant de beste i testen. Og sammen med Nikon S8000 er det her du får den høyeste skjermoppløsningen. HD-video er selvsagt på plass, i 720p-kvalitet, og det er lagt inn en HDMI- kontakt i kameraet slik at man kan vise bilder og video på flatskjerm.

Ricoh CX3 har en CMOS-bildebrikke, lik den Sony- kameraet har, som er dobbelt så lysfølsom og derfor skal gi mindre bildestøy enn vanlige CCD-bildebrikker. Her får man også fullautomatikk og automatisk motivvalg for enkelhets skyld. Kameraet kan skyte bildeserier med fem bilder i sekundet, og viderekomne fotografer vil sette pris på omfattende muligheter for tilpasninger av funksjoner i menyene, som for øvrig ikke finnes på norsk.

Betjening
Kameraet føles lett i hånden til å være såpass stort. Knapper og ratt er oversiktlig plassert, og en liten styre- pinne fungerer både som hurtigknapp for de vanligste innstillingene og innstillingsratt. CX3 er et av to kameraer i testen som ikke har en egen start/stopp-knapp for videoopptak. Skjermen er virkelig fenomenalt fin, i tillegg er kameraet raskt i bruk. Autofokusen og zoom- motoren bråker en del, men fungerer ellers upåklagelig. En skuddtakt på opptil 5 bps er bra.

Valg av Dynamic Range (dynamisk omfang) er blant de mange innstillingsmulighetene på CX3. Da kompenserer kameraet for kontrasten i motivet, for å lysneskygger slik at detaljer ikke blir borte. I praksis arter det
seg mer som en overeksponering, hvor man risikerer at lyse deler i bildene brenner ut. Man kan velge DR i fire trinn i tillegg til avslått, og velge selv om kameraet skal prioritere høylys eller skygger når DR er valgt.

Bildekvalitet
Bildene fra Ricoh-kameraet blir flotte i dagslys. Fargene er noe dust gjengitt, med en svakt varm fargetone. Bildene ser dermed litt mer tiltalende ut enn om det motsatte hadde vært tilfelle, nemlig bilder med kjølig fargetone. Det første er langt å foretrekke både til land- skap og portretter. Den fryktede bildestøyen er bedre kontrollert her enn fra tidligere tiders Ricoh-kameraer, men allerede ved 800 ISO er det synlig kornstøy selv i bilder som ikke er forstørret mye.

Kameraets optikk tegner skarpt stort sett på alle brennvidder, vel å merke i sentrum. Fortegningen på korteste brennvidde (28 mm) er moderat, og det er relativt lite fargebrytning fra objektivet. Men bildene får ikke den samme skarpheten og detaljoppløsningen som de beste i testen. Kameraets støyreduksjon er delvis skyld i det, men selv med den avslått oppnår ikke objektivet den samme skarpheten som de beste i klassen. Video- opptakene blir gode nok, men kameraets hvitbalanse klarer ikke å låse seg til motivene, og man ser tydelig at automatikken sliter med å holde fargebalansen på opptakene.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Mikro magic

Olympus har ikke bare fått plass til 10 x zoom de har også funnet plass til HD-video og fire kunstfiltre – Magic Filters – som man kan legge på som effekter når man tar bilder. I et kamera som ikke er stort større enn andre kompakter med 5 x zoom. Mju 9010 har også praktiske, bakgrunnsbelyste knapper på baksi- den, og en Beauty-shot-innstilling som gir finere hudtoner med dempede rynker.

De fire såkalte Magic Filters legger på effekter som Pin Hole hvor bildene ser ut som de er tatt gjennom et nøkkelhull. Sketch skaper en skisselignende effekt, mens Fisheye gir en kraftig tønneformet fortegning, og Pop Art skrur opp fargeintensiteten. Med 14 megapiksler har det – sammen med Canon- og Nikon-kameraene – den høyeste oppløsningen i testen, men det har også den minste skjermen med 2,7 tommer. Serieopptak er sterkt begrenset og foretas med sendrektige 0,7 bilder i sekundet. Eller 10 bps hvis man kan leve med 3 mega- piksler oppløsning.

Betjening
Olympus har gitt menyene en overhaling til det bedre. Alle de mest brukte innstillingene legger seg i en verti- kal menylinje med norsk språk til høyre på skjermen, og da har man kjapp tilgang til valg av lysfølsomhet og bildekvalitet for å nevne noen av dem. Velger man iAUTO er det bare valg av blits og selvutløser som er tilgjengelig, da tar kameraet seg av alle andre innstillinger selv og velger automatisk det motivprogrammet som passer motivet best.

En egen knapp på baksiden styrer start og stopp av videoopptak. Olympus har prisverdig nok lagt inn en hjelpemeny, hvor man kan bla gjennom tips til bedre bilder og lære mer om hvordan de forskjellige innstillingene fungerer. Kameraet starter opp kjapt, og auto- fokusen er også kjapp. Det samme er zoomknappen som er plassert på baksiden, og ikke på toppen som er å foretrekke. Resultatet er at det lille kameraet ikke ligger så godt i hånden som det kunne gjort, og at zoomingen foretas altfor hurtig.

Bildekvalitet
Det lille Olympus-kameraet leverer gjennomgående bra bildekvalitet. Objektivet er litt følsomt for strø- lys. Den optiske fortegningen er synlig på nesten alle brennvidder, verre er det at skarpheten i hjørnene særlig på korte brennvidder er dalende. Men oppløs- ningen og den generelle skarpheten i bildene er veldig bra. Lysmåling og hvitbalanse er definitivt godkjent, og kameraets fargebalanse er fullt på høyde med de beste i denne testen.

Videoopptak funger også bra på Mju 9010. Men merkelig nok kan man ikke zoome under opptak. Opptak innendørs blir også bra, med lite bildestøy. På stillbilder vil man kunne se kornstøy fra 800 ISO lysfølsom- het, men plagsomt mye er det ikke før ved 1600 ISO, som man bør unngå hvis man skal ha forstørrelser i A4 eller større.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Enten eller

Man kan kanskje mene at det er merkelig at færre piksler er bedre, men FujiFilms EXR-bildebrikke viser seg igjen fra sin beste side når man velger EXR-innstillingen. Kameraet bruker en ny utgave av FujiFilms spesielle bildebrikke. Vrir man funksjonshjulet til EXR, kan kameraet velge for deg, men man kan selv bestemme om kameraet skal prioritere høyest mulig oppløsning (12 Mpix), lavest mulig bildestøy på høy lysfølsomhet (ISO) eller maksimal bildedynamikk. De to sistnevnte innstillingene halverer oppløsningen til 6 megapiksler, hvilket er en god ting i de fleste situasjoner. Ellers er kameraet likt F70EXR-modellen vi testet i 2009, med den samme 10 x zoomen fra 27 mm vidvinkel. Det har også Pro Focus og Pro Low Light, hvor kameraet fyrer av to eller tre bilder i rask rekkefølge, for så å smelte bildene sammen hvor det ene er skarpt og de andre uskarpe, for å skape effekten av liten skarphetsdybde. En større 3-tommers skjerm og lavere pris enn forgjengeren lar seg også høre. Dessverre har FujiFilm ikke funnet det for godt å gi F80 mer enn 1,6 bps skuddhastighet. Hvis man vil ha høyere skuddtakt, øker hastigheten til 4,2 bps, men da faller oppløsningen til 3 Mpix.

Betjening
Kameraet har oversiktlige, norskspråklige menyer og lettbetjent funksjonshjul på baksiden. Hvor man også kan velge manuell eller helautomatisk innstilling av lukkertid og blender, men blenderåpningen kan fremdeles bare stilles i to trinn. Lettmetallkroppen er litt glatt å holde i, og det er ikke noe profilert grep eller gummisituasjoner, men den progressive zoomkontrollen som fungerer så fint på stillbilder, har bare én hastighet un- der opptak av HD-video, nemlig lynrask. Dermed bør man unngå å bruke zoom under videoopptak, fordi zoomingen blir altfor kjapp.

Bildekvalitet
Kanskje man bør unngå å bruke videoopptak i det hele tatt. Selv om Fuji-kameraet tar opp HD-video, er det veldig følsomt for kontrasten i motivet, og man får rett og slett synlig moskitostøy på nesten alle opptakene man gjør. Kvaliteten fra stillbildene er heldigvis langt, langt bedre. I vanlig opptaksformat med full programautomatikk, blir bildene relativt befridd for bildestøy opp til 800 ISO lysfølsomhet, hvor kornstøy plutselig blir synlig. Derfra og opp inntrer også fargestøy, og inn- stillinger fra 1600 ISO bør man for all del unngå.

Men velger man maksimal bildedynamikk i EXR- modus og redusert oppløsning til 6 megapiklser, slår bildebrikken sammen to og to sensorer for å øke det dynamiske omfanget, noe som gir positive utslag for bildekvaliteten. Selv fargegjengivelsen fremstår som mer mettet, og bildene får bedre kontrast og sortnivå, uten at det i praksis går noe særlig utover den synlige oppløs- ningen eller skarpheten. Ikke uventet har kameraets zoomobjektiv noe linjefortegning, uten at det er kritisk, objektivet kjenner vi fra forgjengeren som hadde samme fortegning. Men det ser ut til at fargebrytningen er bedre kontrollert på F80-modellene, muligens grunnet et forbedret antirefleksbelegg.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Marius


Siste artikler:

Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Les også

    iPhone 12 Pro Max feier gulvet med konkurrentene, og har det beste kameraet vi har sett hittil.
    De kompakte JBL L82 Classic, gir så mye moro for pengene, at vi utroper dem til best i klassen.
    BMWs første helelektriske SUV har alt man trenger, bortsett fra én ting.
    Sonys toppspekkede spillkonsoll leverer lynrask ytelse og sylskarp grafikk – skreddersydd for neste generasjons avanserte spill.

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Apple iPad Air og Samsung Galaxy Tab S7+ 5G i heftig tvekamp.
    Denon har aldri laget en bedre surroundforsterker, enn jubileumsmodellen AVC-A110.
    Bytter du ut den gamle strømforsyningen med en ny, kan det hende du blir like overrasket som vi ble.
    En digital notatbok er en mye bedre idé enn det høres ut som. Særlig når den er så bra som reMarkable 2.
    For den som har råd, skal det godt gjøres å få bedre lyd fra digitalsamlingen eller strømmetjenester. De rike har det godt!
    Jabras største ørepropp-modell fyller ikke stort. Men den er fylt med gode løsninger.
    iPhone 12 er kanskje det beste kjøpet blant Apples fire nye iPhone-modeller.
    LG og Sonys nye toppmodeller er er propp fulle av finesser og ny teknologi. Men hvilken av disse 8K-TV-ene har den aller beste bildekvaliteten? La oss teste!
    Sony a7s III er mer videokamera enn stillbildekamera, og passer derfor ikke for alle fotografer.
    Om Hyundai Kona er litt traust i sporet, så er lyden fra musikkanlegget det stikk motsatte. Elbilen har også alt man kan forvente av moderne fasiliteter.
    De koster nesten det samme, og de henvender seg til samme målgruppe, nemlig de forbrukerne som gjerne vil ha en premium mobil uten å måtte robbe banken.
    Med en Huawei Watch GT2 Pro på armen, trenger du ikke bytte klokke etter trening. Den passer nemlig til de fleste antrekk.