Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Xpeng P7 Wing Edition

Xpeng P7 skal bevise merkets verdi i Skandinavia

Alle assosiasjoner mellom Kina og dårlig kvalitet blir gjort til skamme for Xpeng P7, som utfordrer Tesla og Polestar på klassisk luksus.

Skrevet av / 21.08.23 - 09:30
Xpeng P7 Wing Edition
Lasse Torp Hansen

Kinesiske Xpeng vil gjerne være merket som kombinerer Teslas fremsynte programvare med luksusutstyr og byggekvalitet fra en topp utstyrt Audi eller Mercedes.

Xpeng kjemper om vår oppmerksomhet med de andre nye kinesiske elbilmerkene som vil bevise sin verdi overfor det kresne skandinaviske publikummet.

Den nylig oppdaterte sportssedanen Xpeng P7 forsøker å bevise akkurat det.

En eldre versjonen av P7 ble introdusert for skandinaviske journalister i fjor, og den skulle ha vært på gaten på slutten av 2022. Bilen fikk ros for byggekvalitet og utstyr, men ble kritisert for ladetid og programvare.

Elbilen nådde kun ut til forbrukerne i Norge, og Xpeng lovet at det ville komme en ny versjon snart som var mer skreddersydd for det nordeuropeiske publikummet. Den tiden er nå kommet, og det har skjedd mye siden sist!

Jeg har hatt fornøyelsen av å anmelde en algeblå Xpeng P7 Wing Edition, som ved siden av å være den mest velutstyrte versjonen byr på komplett meningsløse, men helt fantastiske saksedører.

Xpeng P7 Wing Edition test og anmeldelse
Du kan selv stille inn om fjernkontrollen skal åpne den ene døren eller begge, for den mest dramatiske effekten. (Foto: Lasse Torp)

Bedre og billigere enn før!

Du kan velge mellom tre versjoner av P7, som størrelsesmessig ligger mellom en Tesla Model S og Model 3.

Modellene er en bakhjulsdreven Long Range, en firehjulsdreven Performance med flere hestekrefter, og så den ekstraordinære toppmodellen Wing Edition. Sistnevnte er i praksis en Performance-modell med adaptivt understell og de vanvittige dørene.

Performance og Wing Edition byr på 473 hestekrefter, mens Long Range må nøye seg med 276. Til gjengjeld har Long Range en rekkevidde på 576 kilometer (WLTP), i motsetning til de andres 505.

Prisen for en P7 RWD Long Range er satt ned til 440 000 kroner. En AWD Performance koster 479 900 kroner, og er det Lamborghini-dører eller ingenting, må du punge ut med 649 900 kroner.

Standardutstyret er nesten identisk på bilene, så hvis rekkevidde er viktigst, kan du med god samvittighet velge den billigste P7 uten å gå glipp av sikkerhetssystemer og luksusløsninger.

Ut over det er det kun én utstyrspakke som kan kjøpes. Den koster 39 990 kroner pluss avgift.

Den inkluderer først og fremst et 840 watts lydanlegg med 18 høyttalere fra danske Dynaudio, som både pynter i kupeen og låter fantastisk. Pakken inneholder også sportsseter i lær, høyttalere i førersetet og softclose på alle fire dører. Det er mye luksus for pengene, og gir kupeen et stort løft. Utstyrspakken er med i prisen hvis du kjøper Wing Edition.

Det eneste som mangler, er hengerfeste, som dessverre ikke tilbys på P7.

Nye P7 lader langt raskere sammenlignet med forgjengeren. Lynladekapasiteten er steget fra 80 kW til 175 kW, noe som betyr at bilen kan lades fra 10 til 80 prosent på kun 29 minutter.

Programvaren har fått en solid overhaling, og er bedre optimert til det nordiske markedet. I tillegg får du nå en varmepumpe med i prisen, som stjeler «frunken», men gir lengre rekkevidde om vinteren.

Xpeng P7 Wing Edition ny version
Selv om den på utsiden ligner seg selv, er nye P7 fylt med små optimerende detaljer. Det nye rattet har for eksempel fått taktile knapper, som er langt bedre enn forgjengerens touch-knapper. (Foto: Lasse Torp)

Kvaliteten taler for seg

Alle assosiasjoner mellom Kina og dårlig kvalitet blir gjort til skamme av Xpeng P7! Når du setter deg inn i P7, vil du ikke være i tvil om at du befinner deg i en premiumbil. Spesielt med utstyrspakken installert, noe som i mine øyne er et must-have! De fremste diskantene kjører elegant opp når du slår på musikken. Kupeen er fylt med myke materialer, skinnende metall og lær. Stemningslyset i kupeen kan stilles i stort sett alle farger, og gir elbilen et ekstra nivå av sjarm (eller drama) om natten. Foran er setene naturligvis ventilerte og kan oppvarmes, og de er henholdsvis åtte- og seks-veis justerbare.

Saksedørene er ikke en gang spesielt irriterende å bruke hver dag. Det føles effektivt å åpne dørene med fjernkontrollen på vei til bilen. Både for- og bakdører er rammeløse, og selv på vanlige kjedelige dører gir det et sporty preg.

Åpning og lukking av det 440 liter store bagasjerommet gjøres enten med fjernkontrollen eller via en fotsensor. Trenger man mer bagasjeplass, kan du legge baksetene ned (60/40). Du kan naturligvis lade mobilen trådløst i kupeen. Inne i bilen kan du også nyte frisk, filterrenset luft, som kanskje gir mest mening hvis du kjører i de mest forurensede byene i verden.

Xpeng kabine P7
Det er ikke mye hard plast å finne i kupeen på P7. (Foto: Lasse Torp)

Dansk lydsystem i mesterklasse

Det er verdt å kjøpe ekstrautstyrspakken bare for å få fingrene i lydsystemet fra danske Dynaudio. Spesielt imponerende er den romfølelsen som anlegget demonstrerer. Instrumenter føles behagelig spredt ut i bilen, og man kan tydelig høre når det er litt romklang på lydopptakene. Sangstemmer er sprø og nærværende.

Liker du tung bass, vil du bli imponert over at bassen er stram og intens (uten å overdøve diskant og mellomtone) på et hvilket som helst volum. Høy bass får ofte billigere bilers plastmaterialer til å riste i kupeen ved høyt volum, noe som ødelegger lyden. Ikke i P7. James Blakes Big Hammer kan skrus opp til ørene dine blør, uten at kvaliteten påvirkes negativt.

IMG_8839 IMG_9046 IMG_9130red
<
>
Metallet pynter, og de små diskantene kjører stilfullt opp fra instrumentbordet. Ganske tøft. (Foto: Lasse Torp)

Det villeste standardutstyret

Xpeng vil gjerne konkurrere med Tesla, både når det gjelder sikkerhetsutstyr, selvkjørende egenskaper og underholdning. Det er for mye utstyr til å ramse opp, men hvis du finner det i en Tesla eller en Mercedes, er det store sjanser for at du finner det som standardutstyr i en P7.

Når du kjører, er du beskyttet av et autobremsesystem og et bakoverrettet advarselssystem. En blindvinkelsensor sikrer at du ikke kommer for tett på andre trafikanter, og veibaneassistenten hjelper deg med å holde deg i egen veibane. Blir du trett, oppdager en sensor foran rattet det, og forsøker å ruske liv i deg.

Det er også tenkt på de små uhellene. 360 graders kameraer gir deg et fugleperspektiv når du rygger eller parkerer. De filmer også under bilen, så det er ingen unnskyldning for å parkere på en handikapplass eller utenfor stripene. For å sikre deg mot å komme for tett på noe, har du en presis avstandsmåler hele veien rundt bilen, som viser din nøyaktige avstand i centimeter. Gidder du ikke parkere selv, kan den også gjøre det for deg, om det så er på skrå, rett eller parallelt. Bilen har i alt 5 bølgeradarer, 12 ultralydssensorer og 11 utvendige kameraer.

Udstyr Xpeng p7
Man har ikke helt bruk for det automatiske parkeringssystemet når man har så mye informasjon til rådighet. (Foto: Lasse Torp)

Selvkjørende er stressende

I forlengelse av sikkerhet kommer de selvkjørende egenskapene. Også her får du standardutstyr fra øverste hylle. Med to trykk ned på girskifteren slår P7 over i selvkjørende modus. I praksis er det en kombinasjon av den adaptive fartspiloten, som holder farten og avstanden til bilen foran deg, og veibaneassistenten, som holder deg innenfor strekene. Så suser du av sted og kan skifte fil med blinklyset.

Etter min mening er selvkjørende egenskaper en binær størrelse. Enten virker de perfekt og føles som magi, eller så virker de ikke perfekt og er for stressende å bruke.

Xpengs selvkjørende system er gjennomtenkt, men har man først én gang opplevd at bilen drar i litt feil retning på motorveien, kan man ikke lenger slappe av mens man bruker det. Dessuten må man holde på rattet og gi små livstegn fra seg mens man bruker systemet, noe som krever like mye tankekraft som bare å styre selv.

Den adaptive fartspiloten er flott, og det er rikelig selvkjørende etter min smak. Den holder en respektabel avstand og bremser hverken for tidlig, for sent eller for mye.

Xpeng bagsæde plads
(Foto: Lasse Torp)

Mer luksus enn sporty

Xpeng P7 er mer motorveismissil enn sportsbil, selv i Wing Edition. Den er ellers kompetent nok til sportslig kjøring. Det adaptive understellet holder den 2180 kg tunge elbilen stabil i svingene, og Brembo-bremsene får deg sjokkerende raskt ned i fart. Akselerasjonen fra 0–100 på 4,1 sekunder er brutal, og det mangler aldri hestekrefter eller momentum. Den type akselerasjon er etter hvert normalt i elbiler, men til orientering er 4,1 sekunder til 100 km/t bare 0,1 sekund langsommere enn en Ferrari F430.

P7 er rask, men det er ikke en medrivende opplevelse å kjøre den hardt på landeveiene. Styringen er ikke den mest fintfølende, og kombinert med elbilens størrelse og vekt resulterer det i en morsom, men distansert kjøreopplevelse på de små veiene. Den er langt bedre til luksus.

Noe som er godt nytt! Det betyr at du kan spare pengene og kjøpe den billigste Long Range-versjonen. Hvis du ikke kan få nok av pirringen i magen på innkjøringen til motorveien, så er Performance versjonen for deg. Understellet på P7 er hardt, men fortsatt svært behagelig. Til landeveiskjøring er det bra, men på motorveien er det enda bedre. Du trenger ikke å heve stemmen for å føre en samtale i 110 km/t, og komforten er helt på topp. Bilen er stabil hele veien opp til fartsgrensen.

IMG_8894 IMG_8908 IMG_8914 IMG_8918
<
>
Selv med lukkede saksedører er P7 en lekker bil. (Foto: Lasse Torp)

Kluss i programvaren

Da elbilen som standard leveres med stort sett alt moderne utstyr, kan du skreddersy den opplevelsen du gjerne vil ha, og slå av alt det unødvendige. Det følger med små animasjoner til hver innstilling, så du alltid er klar over hva du velger.  Alle de viktige egenskapene fungerer perfekt i P7.

Når det gjelder de mer blærete egenskapene, halter den noen ganger etter konkurrentene. Xpeng og jeg er for eksempel ikke alltid enige om hva som er en akseptabel parkeringsplass. Noen ganger oppdager den ikke en plass eller synes den er for liten. Bilen er også litt paranoid, noe som kan involvere virkelig voksent skjenn fra høyttalerne. P7 fanger naturligvis opp fartsskilter, og du kan stille inn fartspiloten til alltid å følge dem. Det er den flink til, men når den misser opphevelsen av 40 km-sonen, blir den ikke glad når du manuelt skrur opp til 80 km/t.

Elbilen er spesielt dårlig når den tolker strekene på veien annerledes enn du gjør. I verste fall gir det et rykk i selen. Den forteller ikke nødvendigvis hva du har gjort galt, noe jeg anser som dårlig oppdragelse. Disse egenskapene kan du naturligvis slå av i menyen. Men du må gjøre det hver gang du starter bilen. De jobber med en snarveisknapp på forsiden.

Skal man si noe positivt om elbilens mangler, så er det at det har skjedd store forbedringer i forhold til gamle P7. Den hadde nemlig alle de samme problemene, men langt verre! Programvareoppdateringene går i riktig retning.

IMG_8860 IMG_9140 IMG_9142 IMG_9157
<
>
Sikkerhetsinnstillingene har små animasjoner tilknyttet, så du alltid vet hva de forskjellige fagtermene betyr. Meget pedagogisk. (Foto: Lasse Torp)

Infotainment

Vil du endre på klimaanlegget, innstillinger eller underholdning, skjer det enten via stemmen eller den 14,96 tommer store skjermen i midten av instrumentbordet. Stemmestyringen fungerer godt, og elbilen fanger også opp hvor du sitter. På den måten kan passasjeren i venstre baksete kreve setevarme uten å spesifisere det ytterligere.

Skjermen bruker Xpengs eget operativsystem. Det er intuitivt og veldig Tesla-inspirert. Navigasjonssystemet er heldigvis en god veiviser, for bilen støtter hverken Apple CarPlay eller Android Auto.

Noen ganger er innstillingene plassert i undermenyer, som burde vært lettere å finne. Styringens komfortinnstillinger burde man finne der man skifter til Sport-modus, ikke i en sikkerhetsmeny.

Hvis du vil underholdes, byr Xpeng på en meditasjonssone, en ”konsertsal” og adgang til apper som YouTube, Disney+ og Teams. De tre siste kom i en oppdatering midt i testperioden, og nye kommer fortløpende. Alt sammen er utilgjengelig når du kjører bilen, men perfekt når du lader.

Meditasjonssonen er overraskende avslappende, og selv om konsertsalen burde by på klassisk musikk fremfor naturlyder, er det artig å oppleve Dolby Atmos surroundlyd fra det ekstraordinære anlegget.

IMG_8955 IMG_9009red-kopi
<
>

Undervurderer sitt eget batteri

Nye P7 er blitt helt habil til å lade opp. 175 kWh lynlading er ikke fullt så imponerende som Tesla eller Polestar, men forskjellen er ikke stor nok til å være en diskvalifiserende faktor.

Hører du til typen som er redd for å gå tom for strøm, blir du glad for å høre at P7 er altfor pessimistisk når den forteller om sin egen rekkevidde. Min daglige rute til og fra jobben på ca. 25 kilometer tok bare 22 kilometer ifølge måleren i Eco-modus! Turen har hastigheter mellom 50–80 km/t, og mitt gjennomsnittlige forbruk var på bare 13,6 kWh per 100 kilometer.

Med mer blandet kjøring på lande- og motorvei i standard-modus var gjennomsnittet omkring 14,9 kWh. Mitt laveste gjennomsnitt var 12,7 kWh i bykjøring i den såkalte Xpedal-modus, som setter den regenerative ”motorbremsen” på høyeste nivå, så bilen effektivt bremser ned til 2 km/t når du slipper gassen.

Hvis tallene holder stikk, og du kjører rolig gjennom byen i Xpedal-modus, kommer den maksimale rekkevidden helt opp på 650 kilometer! Kanskje jeg bare hadde usedvanlig mye medvind på veiene, men det er intet mindre enn imponerende!

Med mitt forbruk ved blandet kjørsel gir regnestykket fortsatt 50 kilometer mer enn den oppgitte rekkevidden. Og det er i den raskeste og tyngste varianten av P7. Jeg ville ønske jeg kunne lage en sammenligning med den 160 kilo lettere Long Range-varianten.

IMG_9121 IMG_9291
<
>
Sikkerhetsinnstillingene har små animasjoner tilknyttet, så du alltid vet hva de forskjellige fagtermene betyr. Meget pedagogisk. (Foto: Lasse Torp)

Konklusjon

Xpeng P7 er et seriøst, luksuriøst alternativ til Polestar og Tesla. Selv om den ikke har noen ess i ermet når det gjelder batteri eller programvare, følger den fint med, og det kompenseres med masser av klassisk luksus i kupeen og høy komfort på veiene. Materialene er av høy kvalitet, og sikkerhetsutstyret er på topp. Selv om det er vanskelig å komme utenom Tesla etter de nåværende prisreduksjonene, føles Xpeng P7 fortsatt verdt pengene. Setter du pris på klassisk luksus fremfor det nyeste fremtidsutstyret, er P7 et godt kjøp.

Karakter
Xpeng P7 Wing Edition
Premium

Home mener

Standardutstyr på toppnivå. P7 Long Range er både den beste og billigste versjonen av bilen. Den eneste ekstra utstyrspakken er en billig, men stor oppgradering til kupeen. Kjøper du Long Range med utstyrspakken, får du virkelig mye klassisk luksus og utstyr for pengene. Noen av programvareløsningene halter. Visse innstillinger må gjøres hver gang man starter bilen. Den mest sporty varianten er fortsatt ikke spesielt medrivende i svingene. Ikke hengerfeste. Støtter hverken Apple Carplay eller Android Auto.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Lyd & Bilde
Scroll to Top