TEST: Volvo XC40 Recharge FWD – Spar penger uten for mange kompromisser
TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

TEST Volvo XC40 Recharge FWD

Spar penger uten for mange kompromisser

Klarer man seg med forhjulstrekk, kan denne utgaven av Volvo XC40 være midt i blinken.

forfatter
Publisert 01.07.22 - 10:00
Karakter
Volvo XC40 Recharge FWD
L&B mener
Komfortable kjøreegenskaper med nydelige seter i en kupe med lite støy. Bra rekkevidde, tar 1500 kg hengerlast. Høyt kvalitetsnivå og gunstig serviceavtale for tre år inkludert.
Helårsdekkene fra Pirelli liker ikke regnvær. Forhjulene drar godt i rattet ved pådrag. Begrenset farge- og utstyrsvalg.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: Recharge UItimate 
  • Rekkevidde: 422 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 66 kWt
  • Ladekapasitet: 150 kW
  • Energiforbruk: 18,-19,7 kWt/100km
  • Effekt: 170 kW/231 hk
  • 0-100 km/t: 7,4s
  • Egenvekt: 2113 kg, tomvekt
  • Underholdning: Harman Kardon Premium Sound
  • Antall høyttalerelementer: 14
  • Forsterker: 600 Watt
  • Mål LxBxH: 442 x 186 x 165 cm
  • Annet: Pekeskjermstyring, Google Automotive OS, 1500 kg hengerlast, 75 kg taklast
  • Web: volvocars.com
Veil. pris 507.800Pr. 01.07.22 Produktside

La oss bare innrømme det. For de fleste er firehjulstrekk helt overflødig. Selv på en crossover eller en SUV. De fleste er også helt enig i det. Bare se på de siste årenes salgsstatistikker for Europa. Volkswagen Golf, Fiat Panda, Nissan Leaf og de aller fleste fra BMWs 3-serie til crossovere som Toyota RAV4, dominerer store deler av markedet med, ja du gjettet riktig, forhjulstrekkere.

I Norden er bildet litt annerledes, og her foretrekker flere at bilen har firehjulstrekk. Det spiller ingen rolle om de har bruk for det eller ikke – nei jeg snakker ikke om terrengkjøring, men den daglige ruten mellom jobb, barnehagen og trening. Som selv i vinterlandene vi bor i, fint kan turneres med forhjulstrekk.

Volvo XC40 FWD bak
Volvo XC40 FWD ser ut som utgaven med firehjulstrekk, koster mindre og er like fin å kjøre. Foto: Lasse Svendsen

Som er akkurat hva du får her. Volvos populære elektriske utgave av XC40, finnes nemlig i en utgave uten firehjulstrekk, som sparer deg for penger uten at det går på akkord med kjøregleden, eller rekkevidden. 

Effekten er ikke like høy, og ytelsen er ikke like heftig som i den firehjulsdrevne utgaven med 408 hk. Som bare trenger 4,9 sekunder fra stillestående til 100 km/t. Noe som for ikke veldig lenge siden, var helt uhørt i en Volvo. Her er effekten fra den ene elektromotoren som driver forhjulene, 170 kW/213 hk. Det holder i massevis, for 0-100-øvelsen tar ikke mer enn 7,4 sekunder. Kjapt nok for de flest av oss, og meget respektabelt for en høyreist SUV.

Volvo XC40 FWD over
Volvo XC40 FWD med Ultimate utstyrspakke. Foto: Lasse Svendsen

Rekkevidden er stadig god, med oppgitte 422 km iht. WLTP-normen.

Bonusen ved å velge den forhjulsdrevne utgaven av den elektriske XC40-en, er at man sparer penger. Så mye som 100.000 kr, avhengig av utstyrsnivået man velger. Vår bil var utstyrt med alt, det vil si at den hadde Ultimate utstyrsnivå. Som inneholder, ja alt. 

Godt utstyrt med alt man trenger

Blant annet et mye bedre anlegg fra Harman Kardon, et elektrisk panoramatak i glass, adaptiv fartsholder med selvkjørng på nivå 2, semi-elektrisk hengerfeste, 360 graders kamera med parkeringssensorer, varmepumpe (standard på alle), temperert glass med sotede ruter på sidene og bak, elektrisk setejustering med minne, induktiv mobillading, LED-lys foran, og 20-tommers felger. Med helårsdekk. 

Mer korrekt er det et dekk for tre sesonger. Vår, sommer, og høst, men absolutt ikke vinter. Derfor var vår testbil satt opp med piggfrie vinterhjul på 19-tommers felger, i tillegg til ‘helårsdekkene’ fra Pirelli.

Som det er viktig å si noe om.

Volvo XC40 FWD dekk
Volvo XC40 FWD med helårsdekk fra Pirelli. Foto: Lasse Svendsen


Helårsdekk

De griper godt på varm asfalt, og er helt ok på grusveier. Som de fleste sommerdekk, altså. Men det virker som kompromisset lider på vått føre. Dekkene sliter av og til med å feste grepet, jeg merket at de ‘ga etter’ og skapte understyring i f.eks rundkjøringer når det var vått. Det er på ingen måte dramatisk, for man mister ikke grepet, det er bare ikke optimalt.

Sammenlignet med den forhjulsdrevne utgaven av Polestar 2, som vi testet med Michelin Primacy sommerdekk, mangler Pirelli Scorpion-dekkene den samme retningsstabiliteten og grepet på vått føre. Man hadde kanskje ikke merket det så godt, om ikke forhjulene dro godt i rattet ved gasspådrag. Det samme skjer med den forhjulsdrevne Polestar 2, hvor kreftene napper i rattet når all effekten skal ned i bakken.

Volvo XC40 FWD 1
Volvo XC40 FWD Foto: Lasse Svendsen

Rent praktisk sett er den den forhjulsdrevne utgaven av XC40 FWD, lik en firehjulsdreven utgave. Jeg skal derfor ikke repetere testen med det samme som vi skrev om XC40 AWD, bare understreke at det kupeen er et nydelig sted å være. De dype setene er meget komfortable. Er man ikke for lang, sitter man godt i baksetet også. Hvor barnefamilier vil bli glade for to Isofix-fester for barnestoler.

Volvo XC40 FWD harman Volvo XC40 FWD forseter Volvo XC40 FWD dash Volvo XC40 FWD baksete Volvo XC40 FWD mobillading
<
>
Volvo XC40 FWD mobillading

Les mer om Volvo XC40 Recharge her

Les også Denne XC40-en ville vi valgt Den elektriske Volvo XC40 er en fabelaktig bil, spesielt i denne utgaven.

Rekkevidde

Batteriet er ikke 78 kWt som på firehjulstrekkeren, men 66 kWt. Det rekker  til 422 km, i følge Volvos WLTP-tall. Etter vår erfaring er nok rekkeviddetallet noe optimistisk. Jeg fikk maksimalt 380 km på sommerføre, og snittforbruket lå på 20,5 kWt på blandet kjøring, men jeg klarte å komme ned på 17-tallet på langtur. Det er definitivt godkjent.

Volvo XC40 FWD instrument
Volvo XC40 FWD rekkevidde. Foto: Lasse Svendsen

Harman Kardon

Vi synes Volvos High Performance-anlegg er så slapt og kjedelig, at vi absolutt anbefaler å velge Harman Kardon Premium Sound. Som heldigvis er standard i Ultimate utstyrspakke. Som også inneholder Google Automotive, og snart også Apple Carplay via en trådløs (OTA) oppdatering.

Da blir den komfortable og stillegående Volvoen et enda bedre sted å være, for alle med en iPhone.

Volvo XC40 FWD soltak Volvo XC40 FWD T hammer Volvo XC40 FWD profil Volvo XC40 FWD 2
<
>
Volvo XC40 FWD T hammer

Konklusjon

Den forhjulsdrevne XC40 Recharge FWD, er kanskje ikke like rask som AWD-utgaven med firehjulstrekk. Som garantert vil ha bedre grep på en dårlig brøytet hyttevei, men bortsett fra i slike situasjoner, vil de fleste klare seg lenge med den forhjulsdrevne utgaven. Som også sparer en for penger, uten andre viktig kompromisser. Utstyrspakkene er de samme, og Volvo inkluderer både tre år service og full kaskoforsikring i prisen. Da får man også bytte av luftfilter, dekktettingsmasse, vindusviskerblader og bremseskiver og klosser, som den del av pakken. Gratis veihjelp er også inkludert, og det gjør nok kjøpsprisen lettere å akseptere for mange. Det eneste vi egentlig har å utsette, er valget av helårsdekkene fra Pirelli. 

Lese hele artikkelen? eller bli medlem av LB+.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Polestar 6 blir en Porsche-killer Du kan bestille din Polestar 6 nå.
Superdatamaskin er Teslas våpen Superdatamaskinen Tesla Dojo er deres våpen i kampen om å ha de sikreste, mest selvkjørende bilene.
Bluetooth sikrer dekkene Det finnes en app for det: Pass på dekktrykket på sykkelen digitalt.
Great Scott! DeLorean Alpha5 får lyd fra Cambrige Audio Kan det bli en bilstereo med hele 1,21 gigawatt?
NIO: Ny stasjon for batteribytte Vestby blir stedet for NIOs andre batteribyttestasjon. Flere kommer.
Teslas villdyr kan endelig bestilles De heldigste får sin Model S Plaid og Model X Plaid allerede før nyttår.
Følg Lyd & Bilde
Send this to a friend