Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Volvo XC40 Recharge FWD

Spar penger uten for mange kompromisser

Klarer man seg med forhjulstrekk, kan denne utgaven av Volvo XC40 være midt i blinken.

Skrevet av / 01.07.22 - 10:00
Volvo XC40 Recharge FWD
Lasse Svendsen

La oss bare innrømme det. For de fleste er firehjulstrekk helt overflødig. Selv på en crossover eller en SUV. De fleste er også helt enig i det. Bare se på de siste årenes salgsstatistikker for Europa. Volkswagen Golf, Fiat Panda, Nissan Leaf og de aller fleste fra BMWs 3-serie til crossovere som Toyota RAV4, dominerer store deler av markedet med, ja du gjettet riktig, forhjulstrekkere.

I Norden er bildet litt annerledes, og her foretrekker flere at bilen har firehjulstrekk. Det spiller ingen rolle om de har bruk for det eller ikke – nei jeg snakker ikke om terrengkjøring, men den daglige ruten mellom jobb, barnehagen og trening. Som selv i vinterlandene vi bor i, fint kan turneres med forhjulstrekk.

Volvo XC40 FWD bak
Volvo XC40 FWD ser ut som utgaven med firehjulstrekk, koster mindre og er like fin å kjøre. Foto: Lasse Svendsen

Som er akkurat hva du får her. Volvos populære elektriske utgave av XC40, finnes nemlig i en utgave uten firehjulstrekk, som sparer deg for penger uten at det går på akkord med kjøregleden, eller rekkevidden. 

Effekten er ikke like høy, og ytelsen er ikke like heftig som i den firehjulsdrevne utgaven med 408 hk. Som bare trenger 4,9 sekunder fra stillestående til 100 km/t. Noe som for ikke veldig lenge siden, var helt uhørt i en Volvo. Her er effekten fra den ene elektromotoren som driver forhjulene, 170 kW/213 hk. Det holder i massevis, for 0-100-øvelsen tar ikke mer enn 7,4 sekunder. Kjapt nok for de flest av oss, og meget respektabelt for en høyreist SUV.

Volvo XC40 FWD over
Volvo XC40 FWD med Ultimate utstyrspakke. Foto: Lasse Svendsen

Rekkevidden er stadig god, med oppgitte 422 km iht. WLTP-normen.

Bonusen ved å velge den forhjulsdrevne utgaven av den elektriske XC40-en, er at man sparer penger. Så mye som 100.000 kr, avhengig av utstyrsnivået man velger. Vår bil var utstyrt med alt, det vil si at den hadde Ultimate utstyrsnivå. Som inneholder, ja alt. 

Godt utstyrt med alt man trenger

Blant annet et mye bedre anlegg fra Harman Kardon, et elektrisk panoramatak i glass, adaptiv fartsholder med selvkjørng på nivå 2, semi-elektrisk hengerfeste, 360 graders kamera med parkeringssensorer, varmepumpe (standard på alle), temperert glass med sotede ruter på sidene og bak, elektrisk setejustering med minne, induktiv mobillading, LED-lys foran, og 20-tommers felger. Med helårsdekk. 

Mer korrekt er det et dekk for tre sesonger. Vår, sommer, og høst, men absolutt ikke vinter. Derfor var vår testbil satt opp med piggfrie vinterhjul på 19-tommers felger, i tillegg til ‘helårsdekkene’ fra Pirelli.

Som det er viktig å si noe om.

Volvo XC40 FWD dekk
Volvo XC40 FWD med helårsdekk fra Pirelli. Foto: Lasse Svendsen


Helårsdekk

De griper godt på varm asfalt, og er helt ok på grusveier. Som de fleste sommerdekk, altså. Men det virker som kompromisset lider på vått føre. Dekkene sliter av og til med å feste grepet, jeg merket at de ‘ga etter’ og skapte understyring i f.eks rundkjøringer når det var vått. Det er på ingen måte dramatisk, for man mister ikke grepet, det er bare ikke optimalt.

Sammenlignet med den forhjulsdrevne utgaven av Polestar 2, som vi testet med Michelin Primacy sommerdekk, mangler Pirelli Scorpion-dekkene den samme retningsstabiliteten og grepet på vått føre. Man hadde kanskje ikke merket det så godt, om ikke forhjulene dro godt i rattet ved gasspådrag. Det samme skjer med den forhjulsdrevne Polestar 2, hvor kreftene napper i rattet når all effekten skal ned i bakken.

Volvo XC40 FWD 1
Volvo XC40 FWD Foto: Lasse Svendsen

Rent praktisk sett er den den forhjulsdrevne utgaven av XC40 FWD, lik en firehjulsdreven utgave. Jeg skal derfor ikke repetere testen med det samme som vi skrev om XC40 AWD, bare understreke at det kupeen er et nydelig sted å være. De dype setene er meget komfortable. Er man ikke for lang, sitter man godt i baksetet også. Hvor barnefamilier vil bli glade for to Isofix-fester for barnestoler.

Volvo XC40 FWD harman Volvo XC40 FWD forseter Volvo XC40 FWD dash Volvo XC40 FWD baksete Volvo XC40 FWD mobillading
<
>
Volvo XC40 FWD mobillading

Les mer om Volvo XC40 Recharge her

Les også Denne XC40-en ville vi valgt Den elektriske Volvo XC40 er en fabelaktig bil, spesielt i denne utgaven.

Rekkevidde

Batteriet er ikke 78 kWt som på firehjulstrekkeren, men 66 kWt. Det rekker  til 422 km, i følge Volvos WLTP-tall. Etter vår erfaring er nok rekkeviddetallet noe optimistisk. Jeg fikk maksimalt 380 km på sommerføre, og snittforbruket lå på 20,5 kWt på blandet kjøring, men jeg klarte å komme ned på 17-tallet på langtur. Det er definitivt godkjent.

Volvo XC40 FWD instrument
Volvo XC40 FWD rekkevidde. Foto: Lasse Svendsen

Harman Kardon

Vi synes Volvos High Performance-anlegg er så slapt og kjedelig, at vi absolutt anbefaler å velge Harman Kardon Premium Sound. Som heldigvis er standard i Ultimate utstyrspakke. Som også inneholder Google Automotive, og snart også Apple Carplay via en trådløs (OTA) oppdatering.

Da blir den komfortable og stillegående Volvoen et enda bedre sted å være, for alle med en iPhone.

Volvo XC40 FWD soltak Volvo XC40 FWD T hammer Volvo XC40 FWD profil Volvo XC40 FWD 2
<
>
Volvo XC40 FWD T hammer

Konklusjon

Den forhjulsdrevne XC40 Recharge FWD, er kanskje ikke like rask som AWD-utgaven med firehjulstrekk. Som garantert vil ha bedre grep på en dårlig brøytet hyttevei, men bortsett fra i slike situasjoner, vil de fleste klare seg lenge med den forhjulsdrevne utgaven. Som også sparer en for penger, uten andre viktig kompromisser. Utstyrspakkene er de samme, og Volvo inkluderer både tre år service og full kaskoforsikring i prisen. Da får man også bytte av luftfilter, dekktettingsmasse, vindusviskerblader og bremseskiver og klosser, som den del av pakken. Gratis veihjelp er også inkludert, og det gjør nok kjøpsprisen lettere å akseptere for mange. Det eneste vi egentlig har å utsette, er valget av helårsdekkene fra Pirelli. 

Karakter
Volvo XC40 Recharge FWD
Premium

Home mener

Komfortable kjøreegenskaper med nydelige seter i en kupe med lite støy. Bra rekkevidde, tar 1500 kg hengerlast. Høyt kvalitetsnivå og gunstig serviceavtale for tre år inkludert. Helårsdekkene fra Pirelli liker ikke regnvær. Forhjulene drar godt i rattet ved pådrag. Begrenset farge- og utstyrsvalg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Skjærer luften som en skalpell

Sporty utgave av Audis bestselger

Lyd & Bilde
Scroll to Top