TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR

TEST Volvo C40 Recharge Twin Pro

Volvos første rene elbil overbeviser

Volvo C40 Recharge er både den første og siste i sitt slag, og en nydelig bil både å kjøre og å sitte i.

forfatter
Publisert 20.01.22 - 10:00
Karakter
Volvo C40 Recharge Twin Pro
L&B mener
Lynrask og sporty med trygge kjøreegenskaper og god kjørekomfort :Harman Kardon-anlegget er standard, og Googles infotainment er blant det beste som finnes. Høyt utstyrsnivå.
Kan ikke leveres med Apple CarPlay. Begrenset farge- og utstyrsvalg.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: Recharge
  • Rekkevidde: 441 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 78 kWt
  • Ladekapasitet: 150 kW
  • Energiforbruk: 20,7-22,3 kWt/100 km
  • Effekt: 300 kW/408 hk
  • 0-100 km/t: 4,7s
  • Egenvekt: 2185 kg, tomvekt
  • Underholdning: Harman Kardon Premium Sound
  • Antall høyttalerelementer: 14
  • Forsterker: 600 watt
  • Mål LxBxH: 443 x 185 x 156 cm
  • Annet: Pekeskjermstyring, Google Automotive OS, 1800 kg hengerlast, 75 kg taklast
  • Web: volvocars.com
Veil. pris 578.500Pr. 20.01.22 Produktside

Den er litt småfrekk der den står og viser bakenden til meg. Designet har vokst på meg siden jeg så den første gang i fjor sommer. Nå tenker jeg at den helelektriske C40 kanskje er enda kulere enn den elektriske utgaven av XC40.

Taklinjen følger moten om dagen, og andre biler som Audi e-Tron og VW iD.4 kan også leveres med linjer som er mer coupé enn SUV, og jeg synes at Volvo har lyktes godt med linjene på C40 Recharge Twin Pro.

Som faktisk er Volvos første rene elbil. I motsetning til XC40, leveres C40 utelukkende med elmotorer. Volvo C40 Recharge er Volvos første rene elbil, og den siste som deler plattform med en Volvo med stempelmotor.

C40 er bygget på den samme elektriske plattformen som XC40 Recharge, og har samme 78 kWt batteri, 408 hk fra to elmotorer, og firehjulstrekk. Med andre ord er det tekniske helt likt, og det er stort sett resten av bilen også, men C40 fremstår som det mer sporty, ungdommelige medlemmet av Volvos SUV-familie.

Volvo C40 frontlykt Volvo C40 ladeluke Volvo C40 hekk
<
>
Volvo C40 frontlykt

Den er faktisk raskere enn en XC40 – 4,7 vs. 4,9 sekunder til 100, og rekkevidden er økt litt, til 441 km. Det skyldes en kombinasjon av endret aerodynamikk og programmering, er vi blitt fortalt.

Utstyrsbombe

Bilen støtter 150 kW hurtiglading, og kan i teorien lade fra 10 til 80 prosent på 37 minutter, ifølge Volvo, som leverer C40 fiks ferdig utstyrt med nesten alt som finnes på utstyrslisten.

Det inkluderer Google Automotive med Google Assistant, Maps og Play, Harman Kardon-anlegget vi kjenner fra XC40, trådløs telefonlading, panoramatak i glass og 360-kamera. Det eneste man kan velge selv, er farge fra et meget begrenset utvalg, 19- eller 20-tommers felger, sotede bakruter, tre varianter av sort (!) stoffinteriør – og hengerfeste.

Volvo C40 baksete Volvo C40 harman Volvo C40 bagasje 2 Volvo C40 bagasje Volvo C40 heating
<
>
Volvo C40 bagasje 2

Den kan trekke hengervekt på 1800 kg, og tar taklast på 75 kg. Bagasjerommet bak rommer det samme volumet på 413 liter som i en XC40, og har det samme rommet foran – frunk – på 31 liter.

Volvo tilbyr C40 kun på nett, hvor man kan kjøpe eller abonnere. Velger man abonnement, inkluderer det tre års serviceavtale og forsikring, noe om skal gi forutsigbart bilhold de tre første årene.

Les også Volvo med elektrisk fulltreffer Volvos første elbil har alt som skal til for å bli en storselger, men det er to ting man skal huske på.

Forskjellene ligger i detaljene

Innvendig er det aller meste som forventet. Alle som har sittet i eller kjørt en XC40, kjenner seg umiddelbart igjen. Setene er et godt kompromiss mellom sport og komfort, man sitter høyt og har god sikt i alle retninger. Bortsett fra bakover, hvor den sterkt skrånende bakruten uten rutevisker (!), reduserer sikten ganske mye sammenlignet med XC40.

Plassen innvendig er den samme, men den sju cm lavere og skrånende taklinjen, reduserer bakseteplassen i høyden litegrann. Ellers er det god plass til ben og armer, og det generelle kvalitetsinntrykket er høyt. En lekker detalj, er de belyste «isbre-panelene» i dørsidene foran, og dashbordet.

Volvo C40 dashbelysning
Volvo C40 dashbelysning

Harman Kardon-anlegget er standard

At anlegget fra Harman Kardon er inkludert, er en velkommen bonus. Det er faktisk veldig bra, og lyden er optimalisert av svenske Dirac Unison. Som har brukt digital lydprosessering for å få best mulig lyd ut av høyttalerne. Som kan spille i stereo, eller i 7.1-kanals surround.

Volvo C40 harman door
Volvo C40 med Harman Kardon

Vi savner en equalizer til å finjustere klangbalanse, men anlegget lyder kraftfullt og engasjerende med litt fikling med bass og diskant. Vi savner også Apple AirPlay, som er standard i Polestar 2 blant annet, men man kan logge inn på Google-kontoen, og laste ned Spotify eller Tidal som installeres på pekeskjermen, og gir deg tilgang til strømming.

I Play Store finner man også den nye YouTube-appen, som gir deg noe å se på mens du venter på at batteriet lader.

Volvo C40 side
Volvo C40 side

Sporty kjøreegenskaper

I likhet med den elektriske XC40, er C40 Recharge lynende rask. Den har også kjøreegenskaper som matcher den sportslige ytelsen. Styringen er direkte og relativt godt vektet. Det er lite krengning og bare moderat understyring, og C40-en føles rett og slett sporty og kvikk.

Rekkevidden er som alle vet avhengig av temperatur, kjøreforhold, kjørestil, dekkvalg og last, men i en uke med kun minusgrader er vi ganske fornøyd med 25 kWt/100 km i snitt. Det er på linje med XC40 Recharge, men ikke best i klassen.

Volvo C40 assistent Volvo C40 trip
<
>
Volvo C40 assistent

Konklusjon

Det er naturlig å sammenligne C40 Recharge med XC40 Recharge, men er så like på nesten alle områder, at det koker ned til hvilket design man liker best. Volvo C40 Recharge er like kompetent på alle områder, bare litt raskere og mer sporty. Sammenlignet med Tesla Model Y fremstår C40 som trang, mindre praktisk, og dyr. Men Volvoen har mer premium-følelse og design som skiller seg ut. Mercedes-Benz EQA er kanskje den nærmeste konkurrenten i denne klassen, og sånn sett kan C40 Recharge være et bedre kjøp fordi den er litt rimeligere.

Volvo C40 oppslag
Volvo C40 Recharge er like kompetent på alle områder som XC40, bare litt raskere og mer sporty.

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 900 kr
(spar opptil 300kr)
12 Måneder 1198 kr
(med 11 utgaver av magasinet)
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Ingen bindingstid.
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde