TEST: Mercedes-Benz S500 4Matic med Burmester 3D Sound System

Musikk på første klasse

Nye 2021 Mercedes S-klasse er fylt med innovative og kresne løsninger for både øyne og ører. Vi har tilbrakt noen dager bak rattet for å se og høre hva nykommeren har å by på!
Karakter
Mercedes-Benz S500 4Matic med Burmester 3D Sound System
Lyd & Bilde mener
Nye S-klass er en studie i komfort, og Burmester-systemet leverer et storslagent lydbilde med raffinerte detaljer over hele frekvensregisteret.
3D-surroundlyden låter ikke spesielt overbevisende: Vi foretrekker mer nøytrale lydinnstillinger.
Spesifikasjoner
  • Effekt: 435 hk /520 Nm
  • Antall høyttalere:16
  • Forsterker:760 klasse D
  • Høyttaleroppsett:1
  • Annet:Auro 3D lydprosessering
  • Pris Burmester: 17670 NOK
  • Pris Mercedes S 500 4Matic: Fra 1 586 900 NOK
  • Web: mercedes-benz.no
Annonse
Annonse
forfatter

Hvis Porsche 911 er symbolet på en sportsbil, må vel Mercedes-Benz S-klasse være selve symbolet på en luksussedan. Dette er gallionsfiguren til Mercedes, fylt med det meste bilverdenen har å by på innen teknikk og komfort. De som er så heldige å få kjøre den – eller bli fraktet i en –  må vel erkjenne at de har lykkes, på et vis?

På utsiden ligner den en vanlig, diskré direktørbil. Men på innsiden oser det av luksus: Mercedes har redesignet interiøret i S-klasse fra bunnen av, der antallet knapper er redusert og erstattet med en stor Tesla-inspirert OLED touch-skjerm i midtkonsollen.

S-klasse har også fått siste versjon av det digitale brukergrensesnittet MBUX, med blant annet stemmestyring på norsk. Og lydsystemet er som vanlig signert hoffleverandøren Burmester. Dermed bør lydopplevelsen være godt ivaretatt enten du er sjåføren bak rattet eller direktøren i baksetet, og uansett om du foretrekker Mahler eller Metallica til kjøreturen.

2021 Mercedes-Benz S 500 4MATIC. (Foto: Lasse Svendsen)

Bilen: Mercedes-Benz S500 4-Matic

Mercedes har allerede erklært en tung satsing på elbil fremover, med hele 10 helelektriske modeller innen 2025. Men den klassiske S-klassen består: Flaggskipmodellen ble lansert i ny versjon på tampen av 2020, og nå ruller de første eksemplarene på norske veier.

Testmodellen vi har fått låne er av typen S500 4-Matic: en ren fossilbil med bensinmotor (treliters rekkesekser) på 435 hk. Men S-Klasse vil senere også komme som plug-in hybrid med opptil 100 km elektrisk rekkevidde.

Annonse
MB S500 førerposisjon MB S500 forseter MB S500 baksete II MB S500 baksete I
<
>
Interiøret i ny S-klasse kjennes eksklusivt, med elektronisk justerbare seter foran og bak. (Foto: Lasse Svendsen)

Mercedes S-klasse er et svært flak av en bil: 1,9 meter bred, og over 5 meter lang. Det å navigere bilen gjennom trange parkeringshus kan få pulsen til å dunke litt ekstra! Heldigvis er bilen utstyrt med masse elektroniske hjelpemidler (blant annet 360 graders kamera, anbefalt tilvalg) som forhåpentligvis unngår dyre skrammer.

Dette er ikke engang den lengste versjonen: Mange kunder bestiller nemlig S-klasse i lang utgave, som gir ekstra benplass i baksetet. Men da bør du huske å spekke den med 4-hjulsstyring!

MB S500 laser MB S500 4 matic MB S500 rear MB S500 celebrity MB S500 midkonsoll
<
>
(Foto: Lasse Svendsen)

 

 

Hjernen: MBUX (Mercedes-Benz User Interface)

S-klasse kommer utstyrt med det helt nye MBUX (2. Gen) grensesnittet, som betjenes via en lekker 12,8 tommers OLED-skjerm i midtkonsollen. Her får man direkte tilgang til nær sagt alle bilens funksjoner og finesser. Men man bør selvfølgelig unngå å fikle for mye med skjermen under kjøring. Derfor foregår mye av betjeningen med stemmen.

Annonse
Det nye MBUX-systemet lar deg lagre skreddersydde brukerprofiler med en rekke individuelle tilpasninger. (Foto: Audun Hage)

 

Mercedes Me-appen kan fjernstyre en rekke av bilens funksjoner.

Vi kunne gledelig konstatere at den nye MBUX-generasjonen fungerer vesentlig bedre enn den forrige vi testet i EQC, særlig fordi den nå også forstår norsk. Man starter med å si – Hei, Mercedes, etterfulgt av det man ønsker gjennomført. Sier du ”jeg er kald”så skrur Mercedes-dama opp for tempen.

Ved å laste ned Mercedes Me-appen til iOS eller Android kan man opprette sin egen brukerprofil til bilen. Da gjenkjenner bilen deg når du setter deg inn, og skifter til dine forhåndslagrede, individuelt tilpassede innstillinger. Og dem er det mange av i en S-klasse. Appen kan selvfølgelig også brukes til å sette på varmen, legge inn destinasjoner og lignende.

 

Anlegget: Burmester 3D lydsystem med 16 høyttalere

Mercedes og Burmester har lenge hatt et samarbeid på lydfronten, og til S-klasse tilbyr de to ulike lydsystemer utover standard: Første tilvalg er 3D-systemet vi tester her. Det ser (i hvert fall på papiret) ut til å ligne mye på det vi tidligere har testet i el-SUVen EQC.

Annonse

Burmester-anlegget utgjør i seg selv et tilvalg på cirka 17.000 kroner. Men de fleste vil velge det som del av en større tilbehørspakke, for eksempel Advantage-pakken (86.330 kroner) som blant annet også inkluderer panorama soltak, 360 graders kamera og ambient interiørbelysning.

MB S500 Burmester foran MB S500 Burmester bak Mercedes S-class Burmester 3D
<
>
Burmester-systemet har blant annet diskant-og bass/mellomtonehøyttalere i dørene foran og bak. (Foto: Lasse Svendsen)

Det såkalte 3D-systemet (utstyrskode 810) består av totalt 16 høyttalere rundt om i kupéen, inkludert en egen senterkanal i dashbordet. Disse drives av en dedikert forsterker med totalt 760 watt utgangseffekt. Innebygd i forsterkeren sitter det også en avansert DSP-enhet med digitalt delefilter til hver høyttalerenhet. Burmester-systemet har også aktiv støyreduksjon, som tilpasser lyden dynamisk etter kjøreforholdene.

Fører og passasjerer kan velge mellom ulike lydmodier med surroundeffekt, eller et mer nøytralt lydbilde, og hvorvidt lyden skal fokuseres fremover eller bakover i kupéen. Ellers kjennetegnes høyttalerne selvfølgelig av de børstede metallgrillene med Burmester-logo.

Dersom du virkelig vil ha en lydopplevelse utenom det vanlige, kan du spesifisere det større 4D-systemet (811) fra Burmester. Her økes antallet høyttalere til 31, pluss innebygde bass-vibratorer i setene. Men det kommer vi tilbake til ved en senere anledning!

 

Annonse

Utsøkte kjøreegenskaper

Enten man ratter selv eller blir kjørt rundt i en, føler man seg litt som en VIP i en S-klasse. Og det skulle jo bare mangle. Her er alt lagt til rette for at passasjerene skal føle seg komfortable.

De store skinnsetene er elektronisk justerbare i alle retninger, og kjennes helt fantastiske å sitte i. De svøper seg rundt deg og kommer blant annet med innebygd aircondition og massasje. Når svingene blir ekstra krappe, strammer de sidestøtten på ene siden, for å kompensere for G-kreftene. Mercedes virker å ha tenkt på det meste.

(Foto: Lasse Svendsen)

Førsteinntrykket av kjøreegenskapene er omtrent som forventet: S-klassen er utstyrt med luftfjæring som standard, og svelger små og store ujevnheter i veibanen uten at man merker stort av det. Men det merkes at dette er en stor og tung bil på nærmere to tonn, noterer vi. Og her er det jo ikke noe batteri i bunnen som utgjør brorparten av vekten. Det duver og krenger litt i svingene.

Bensinmotoren under panseret gjør ikke stort vesen utav seg under vanlig kjøring, men du hører og føler at den er der. Vi blir mer oppmerksom på motor, veistøy og små vibrasjoner her, enn vi gjorde i den nærmest lydløse EQC. Mercedes har ikke helt klart å maskere at vi har med en tradisjonell fossilbil å gjøre. Om så var hensikten.

Det viser seg imidlertid at vi har startet ferden i Komfort-modus. Med et trykk på Dynamic-knappen endrer vi til sport-modus, og da blir S-klassen et helt annet dyr: Setene strammer seg til, og understellet blir mer kontant. Hele bilen kjennes plutselig et nummer mindre ut på veien. Motoren får også en helt annen respons, med hissig snerring fra eksosen. Noe som får føreren til å glise fra øre til øre!

Annonse
MB S500 Comfort mode MB S500 Sport mode
<
>
Et trykk på Dynamic-knappen, og kjørekarakteren endrer seg vesentlig. (Foto: Audun Hage)

Den kompressor-matede rekkesekseren har en silkemyk gange, og med 435 hester og 520 Nm har den nok av krefter, med rikelig moment fra bunn til topp. Men til tross for en girkasse med hele 9 trinn, når den selvfølgelig ikke opp til den superjevne kraftleveransen fra de nyeste elektriske drivlinjene. Bevares, dette nok er den mest stillegående fossilbilen vi noensinne har kjørt – likevel rykker, durer og rister den litt mer enn vi er blitt vant til i disse dager. Nettopp derfor tror vi den kommende hybrid-modellen kan gi ”det beste av to verdener”.

 

Lyden av Burmester

Vi har allerede god erfaring med Burmester-systemet fra Mercedes EQC, men kan umiddelbart slå fast at versjonen i S-klasse har fått et aldri så lite løft.  Her er det flere høyttalerenheter og mer effekt å rutte med, noe som umiddelbart kjennetegnes av friskere, mer åpen og spenstig lyd. Ikke minst, mer bass!

Vi starter lytteseansen med Marcus Millers Silver Rain på høyt volum. Denne låta har en fin miks av trommer, bass og blåseinstrumenter, og bidrar raskt til å plassere anlegget rent klangmessig. Og vi nikker umiddelbart anerkjennende. Kupéen fylles av en sjenerøs, fyldig og tonepresis bass, som henger godt fast til det øvrige lydbildet. Dette kan nok tilskrives de frontmonterte basshøyttalerne, som sitter skjult i fotbrønnen. Blåserne og Eric Claptons vokal på samme sang lyder også friskt og klart, og får en presis plassering midt i lydbildet. Her er det vesentlig mer trøkk, sprut og engasjement enn vi opplevde i EQC.

Annonse

Bassen er fortsatt mer taktfast og presis snarere enn å være ”spinnvill”. Vi savner fortsatt litt av den riktig tunge dypbassen man får av store, dedikerte subwoofere. Enkelte hip hop og elektronika låter – for eksempel The Weeknds I Feel It Coming – kunne gjerne hatt enda mer saftig trykk i anslagene. Det høres og føles, men får ikke akkurat stolryggen til å riste. Man kan jo eventuelt sette på massasjen …

Burmester tilbyr også såkalt 3D-surroundlyd som introduserer noen manipulerende DSP-funksjoner, etterklang og andre triks. Men i det store og det hele foretrakk vi den mer upåvirkede Pure-modusen.

Mercedes og Burmester har også sørget for utmerket lyd til passasjerene i baksetet: Via kontrollpanelet i midtseteryggen kunne vi justere lydbilde og fokus til å gi et utmerket stereo lydbilde. Burmester-systemet er også utstyrt med equalizerfunksjoner, som kobles til din personlige brukerprofil. Liker du mer litt bass enn partneren, trenger du bare justere og lagre!

Vi merket oss imidlertid at plasseringen av lydbildet ved noen anledninger kjentes litt ”lavt”. Plasseringen av høyttalerelementene ligger for det meste i dørene noe under ørehøyde. Lydbildet fyller ikke kupéen i høyderetning like godt som vi har erfart hos andre lydsystemer, deriblant Bang & Olufsen. Derfor tar vi oss umiddelbart i å lure på hvordan det enda større 4D-systemet fra Burmester kan låte. Her har man, for øvrig en ekstra potent subwoofer i bagasjerommet og ”rumperistere” i setene, også introdusert egne høydekanaler i taket. Kjenner vi oss selv rett, blir vi nok nødt til å teste dette også!

 

Konklusjon

Nye Mercedes S-klasse har i mange år vært målestokken for komfort, teknikk og brukervennlige finesser, og med 2021-modellen legger de nok en gang lista. Med MBUX, app-styring og individuelle tilpasninger føles S-klassen som en topp moderne bil. Samtidig markerer den kanskje slutten av noe, og begynnelsen på en ny æra?

I løpet av april lanseres nemlig nye EQS, som blir Mercedes’ første store og luksuriøse elbil-sedan med opptil 700 kilometer rekkevidde (WLTP). Hvis Mercedes legger like mye ressurser ned i komfort og kjøreegenskaper på den som de har gjort i S-klassen, har de trolig en vinner! La oss håpe den også kommer med Burmester-anlegg …

Les også
Luksusbil med luksuslyd *Oppdatert med video* Mercedes EQC byr på en støysvak, silkemyk og ultra-komfortabel kjøreopplevelse. Det eneste som bryter stillheten, er det saftige lydanlegget fra Burmester!
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Har du dette produktet?
Gi din karakter.

0 / 5. Antall stemmer 0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Med trådløse bakhøyttalere og aktiv subwoofer lover Sony-anlegget heftige lydopplevelser.
Nå kommer en spesiell Final Fantasy-utgave av Panasonics kompakte gaming-lydplanke SC-HTB01. Også kjent som SoundSlayer.
Vi loves masse fylde og bass med den kompakte lydplanken SC-HTB490, med trådløs subwoofer.
3D-lyd med Dolby Atmos og berøringspanel er blant nyhetene på Bluesounds nye lydplanke.
Klipschorn er 70 år i år. Det feires med å forvandle vårt lydrom til et inferno.
Asus ROG Flow X13 kan fint puttes i vesken, og den kan også brukes som nettbrett. Men den har grafikkrefter i tungvektsklassen.
Tangents lille trådløse forsterker er perfekt til det vesle begynneranlegget på hobbyrommet eller barnerommet.
Det beste kameraet vi har testet, har kommet i en mer kompakt utgave til lavere pris.
Nye 2021 Mercedes S-klasse er fylt med innovative og kresne løsninger for både øyne og ører. Vi har tilbrakt noen dager bak rattet for å se og høre hva nykommeren har å by på!
Vil du ha hi-fi på pauserommet eller et par fine høyttalere til skrivebordet, kommer du langt for du langt for en rimelig penge her.
Med Celestee har Focal overgått det vi trodde var mulig fra lukkede hodetelefoner i denne prisklassen.
JBL Live Pro+ er komplett med aktiv støydemping, og selv om de låter middelmådig ut av boksen, redder de seg med en fabelaktig EQ i appen. Dermed kan de likevel få klasseledende lyd.
Xiaomi Mi 11 var den første mobilen med Qualcomms nye Snapdragon 888 prosessor. Det er mobilen du skal kjøpe hvis du vil ha mest for pengene.
Enten du får lov til å reise i påsken eller må nøye deg med en tur rundt i nærområdet, blir opplevelsen bedre med en bærbar reisehøyttaler i sekken.
Citroën har klart å elektrifisere C4 uten å gå i fella, og har skapt en helt annerledes opplevelse.
Electrocompaniet har oppdatert sitt phono-trinn, men endringene er subtile.