Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

TEST Mazda MX-30 med Bose Sound System

Treg i sporet, super lyd

Den er ikke sprek, den lader tregt og kjører ikke langt om gangen. Men Mazda MX-30 har et lydanlegg som mange vil misunne den.
Mazda MX-30
Karakter
Mazda MX-30 med Bose Sound System
Lyd & Bilde mener
Godt utstyrt og intuitiv i bruk for de som ikke er kjent med elbil fra før. Meget vellydende lydanlegg.
Trange bakseter, "selvmordsdører" til tross. Begrenset rekkevidde og treg hurtiglading. Falsk motorlyd kan ikke slås av. Ingen frunk.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: Cosmo (EU: Luxury)
  • Rekkevidde: 200 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 35,5 kWt (brutto)
  • Ladekapasitet: 50 kW (6,6 kW hjemme)
  • Effekt: 107 kW / 145 HK
  • 0-100 km/t: 9,7 s
  • Egenvekt: 1645 kg
  • Antall høyttalerelementer: 12
  • Forsterker: Effekt ikke oppgitt
  • Høyttaleroppsett: 5.1
  • Godkjent for henger: Nei
  • Takboks: Inntil 75 kg
  • Annet: MyMazda app
  • Web: mazda.no

Der det kan virke som om de fleste elbilprodusenter kjemper om plassen som den mest futuristiske, så går Mazda motsatt vei med sin første elbil MX-30. Med nedtonet midtkonsoll og velkjente instrumentpaneler, og hvor alle knapper og spaker er der du forventer å finne dem.

Ikke at Mazda MX-30 mangler noe på utstyrsfronten. Her får du frontrutedisplay, (HUD), hele to 7-tommers skjermer (hvor kun den som viser kupétemperatur og klimaanlegg har berøringspanel) og ryggekamera som standard. Du får også et virtuelt instrumentpanel, som viser det du trenger av batterikapasitet, kjøreøkonomi og dessuten hvor ladeporten sitter (bak på høyre side).

Mazda-MX-30-220v

USB-kontakter og 220v uttak kommer godt med på langturen. Foto: Mazda

Velutstyrt standard

Standard er også oppvarmede og blendbare sidespeil, LED frontlys, parkeringssensorer foran og bak og 18-tommers lettmetallfelger. 220 volt strømuttak i midtkonsollen følger også med, spesielt brukervennlig for sidepassasjer med laptop i fanget. De karakteristiske «selvmordsdørene» bak er også et friskt pust, selv om de ikke gjør det noe enklere å stige inn i baksetene. Rett og slett fordi de er så trange.

Prisen er på særdeles hyggelige 250.000 kroner, for laveste utstyrspakke som heter Sky. For 35.000 kroner ekstra får du utstyrsnivå Cosmo, som legger til adaptiv cruisekontroll og 360 graders parkeringskamera, og dessuten autobrems ved rygging med fotgjengergjenkjenning. I tillegg til litt annet småsnacks som hvitt kunstskinn og gråmelert tekstil. Men for min del er det premium-lydanlegget som er mest interessant, signert Bose.

Annonse
Lyden av Hyundai Kona Om Hyundai Kona er litt traust i sporet, så er lyden fra musikkanlegget det stikk motsatte. Elbilen har også alt man kan forvente av moderne fasiliteter.
Hyundai Kona Electric spread

Foto: Mazda

12 høyttalere fra Bose

Mazda MX-30 er en liten bil, med begrenset plass. Her har Bose måttet klø seg litt ekstra i håret for å få plass til nødvendig membranflate for å flytte noe særlig luft. For det første har man ønsket å få basselementene inn i hjørner i stedet for midt på dørene foran. Det gir bedre timing og faserespons i bassen, men det er derimot ikke optimalt for gjengivelsen av sangstemmer og instrumentenes mellomtoneregister.

Annonse
Mazda Bose bass speaker layout Mazda Bose speaker layout
<
>
Mellombasselementene i Mazda MX-30 Cosmo er ikke montert i dørene, men lenger foran, i legghøyde. I tillegg sitter en subwoofer i bagasjerommet. Illustrasjon: Bose

I kupeen foran har derfor Bose valgt å fordele toneregisteret over tre høyttalerelementer for hver av høyre og venstre kanal: Mellomtoneelementene midt på dørene, diskantene nederst på A-stolpene, på innsiden av sidespeilet. Og basselementene i sidene lenger fremme, i legghøyde. På toppen av dashbordet sitter senterhøyttaleren, mens bakkupeen har fått en mellomtonediskant i hver sidedør.

For å sørge for dyp og kraftig bass, har man dessuten plassert en subwoofer i bagasjerommet. Som da har fått redusert størrelsen fra allerede begrensede 366 liter til forlegne 341 liter. Ingen «frunk» her heller. Det er så vidt mer enn Hyundai Konas 332 liter, men langt fra noen familiebil. Men så får man da også en finfin bassrespons på kjøpet. Mer om det siden.

MAZDA-MX-30 suicide doors

Reverserte bakdører, også kjent som «selvmordsdører» er et friskt pust, men byr på siktproblemer gjennom sidevinduet for sjåføren. Foto: Geir Gråbein Nordby

Selvjusterende lydnivå

Fordi støyen i kupeen endres med hastighet og underlag, benytter Bose en teknologi de kaller AudioPilot. Denne overvåker bakgrunnsstøy, og justerer lydnivået på musikken opp og ned i forhold til støynivået. Dermed slipper du å manuelt justere lydnivået når du gasser opp og ned, eller kommer inn i en tunnel.

Bose har også jobbet med å kunne gi hver passasjer et godt stereobilde, men hvis du vil du det beste for alle, lar du fokuset i lydbildet være sentrert i kupeen.

MAZDA-MX-30 tweeter

Diskantelementene sitter nederst på A-stolpene foran. Foto: Geir Gråbein Nordby

Godt dempet

Mazda MX-30 har i utgangspunktet en godt dempet kabin, og er godt skjermet for hjulstøy. Det er et godt utgangspunkt for gode musikkopplevelser i en travel hverdag.

Dessverre har Mazda i iveren etter å beholde følelsen fra fossilbiler, utstyrt MX-30 med en falsk motorlyd innvendig i kupeen. Og den går ikke an å skru av! Likevel, med musikken på middels høy guffe, tenker jeg ikke noe særlig over det. Jeg lurer likevel på hvorfor…

Annonse
Mazda MX-30 midrange unit

I hver dør foran sitter et mellomtoneelement. Foto: Creative Commons

Mazda MX-30 har flott lyd

Det meste er tilgitt når favoritt-spillelisten kommer på. Joda, jeg må justere både diskant og bass noe opp, ellers blir Bose litt for mellomtonefokusert for min del. Men da blir det også bra. Meget bra. Den lavmælte stemmen til Billie Eilish kommer klart og tydelig ut i kupeen, samtidig som det er god kontroll på bassrytmene. Bassen er kjapp og kontant, og uten å bli boomy. Tonene i bassen er rene, og det er ingenting i kupeen som rister eller skurrer. I motsetning til for eksempel Lexus UX300e, som har et enda bedre lydanlegg fra Mark Levinson, men med dårligere gjennomført demping av kupéen og da spesielt dørene som skurrer i bassen når man spiller høyt. Mazda er mer gjennomført.

MAZDA-MX-30_backseat-speaker

Baksetepassasjerene får lyd fra et fulltoneelement i hver dør. Foto: Geir Gråbein Nordby

Det er flott dynamikk også i vanskeligere stykker. Klassisk musikk låter bra, og den brutale Krotona Days av Rodrigo y Gabriela hvor de sitter og hamrer løs på hver sin flamenco-gitar, har flott snert og bra trøkk.

Lydanlegget har ikke helt samme lydtrykk og morofaktor som Harman Kardon-anlegget i Mini Cooper SE, men Bose-anlegget i Mazda MX-30 gjør jobben og vel så det. Har du akkurat kjøpt deg Volkswagen ID.3, sa du? Hvis du er lydinteressert kan du få lov å begynne å grine nå, for den rekker virkelig ikke Mazda-anlegget opp til knærne engang.

Annonse
MAZDA-MX-30 center speaker

Senterhøyttaleren på toppen av dashbordet binder sammen stereolyden fra venstre og høyre høyttaler. Foto: Geir Gråbein Nordby

Lite spennende å kjøre

Ser man bort fra lydanlegget, er Mazdaen en mer traust affære. Joda, den ligger fint i sporet, styringen er responderende og fin, og bilen er intuitiv i bruk for folk som ikke er vant til elbiler.

Det samme gjelder dessverre også for akselerasjonen. Her er det ingenting som minner om en elbil. 0-100 km/t på 9,7 sekunder går ikke akkurat unna, og det forteller heller ikke hele historien. Min egen 2013-modell Nissan Leaf gjør nemlig samme bragden på 11 sekunder, men den oppleves likevel som sprekere enn Mazdaen. Den er nemlig mer umiddelbar akkurat idet man klemmer inn gassen. Mazda har på sin side lagt inn en momentforsinkelse, som var det jeg heller ikke likte med Honda e. Hondaen er derimot kjappere, enda friskere innvendig, blant annet med kameraer til sidespeil.

«Girspaken» hos Mazda MX-30 er som en gammeldags auto-girspak: For å skifte fra Park til Drive, må spaken bikkes til høyre, deretter ned. For å sette den i Park igjen, må spaken skyves opp til R, og deretter til venstre. Litt mer tungvint enn andre elbiler, men noe som fossilbilsjåfører vil være vant til.

MAZDA-MX-30 tone control MAZDA-MX-30 song info
<
>
Tonekontrollen er enkel, men brukervennlig. Foto: Geir Gråbein Nordby

Blindsone

Mazda MX-30 har blindsonevarsler, og godt er det. Synet til sjåføren blir nemlig blokkert av karmen mellom sjåførdøren og den reverserte bakdøren. Altså der hvor B-stolpen ville sittet, hvis det var en. Det betyr at man må lene seg fremover ganske kraftig for å se om det kommer trafikk fra venstre, om du skal legge deg ut i et veikryss.

Annonse
Mazda MX-30 electric car

Den eneste berøringsskjermen brukes kun til bilens inneklima. Foto: Mazda

Begrenset rekkevidde

Når vi snakker om kjøring, må vi innom rekkevidde. Denne er oppgitt til 200 kilometer etter WLTP-standarden, som er enda litt mindre enn både Honda e og Mini Cooper SE. Hurtiglading går også tregt, max 50 kW. Det trenger ikke være noe stort problem, da dette neppe er bilen du velger om du skal mye ut på langtur. Her får du ikke plass til verken noen stor familie, voksne baksetepassasjerer, eller noe særlig bagasje. Ingen stor fangst fra harryhandelen over grensen heller.

Det er med andre ord en bybil forkledt som en SUV. Litt som Hyundai Kona, bortsett fra at sistnevnte faktisk kan kjøre over dobbelt så langt. Så koster den da også godt over 100.000 kroner ekstra, for en bil av tilsvarende kvalitet ellers.

Mazda MX-30 charging port

Ladeporten er bak på høyre side. Foto. Mazda

Konklusjon

Mazda MX-30 er en elbil med mye utstyr for pengene. Her er masse funksjoner – noen kjekke og andre overflødige – og du får et meget kapabelt Bose-anlegg inkludert til under 300.000 kroner. Dette øker kjøregleden betraktelig, uansett hva slags musikkstil du liker.

Annonse

Det bilen mangler er baksete- og bagasjeplass, i tillegg til at den er langt fra den sprekeste elbilen vi har kjørt. Den har også en blindsone av betydning, på grunn av de store karmene på bak- og frontdørene.

Den minner litt om Hyundai Kona i både størrelse og utstyr, bortsett fra at sistnevnte har mer enn dobbelt så lang rekkevidde. Som du da også må betale mer enn 100.000 kroner ekstra for.

Her må du med andre ord vurdere rekkevidden opp mot pris. Trenger du ikke en bil for langturer, men klarer deg fint til og fra jobben og små ærender her og der, så er det ingen tvil om at Mazda RX-30 gir veldig mye bil – og utstyr – for pengene. Og ikke minst god lyd på veien. Selv om den altså er litt treg. Og hva er det med den falske motorlyden?

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.