Lexus UX 300e

Lexus UX300e Photo Geir Nordby
forfatter

Lexus UX 300e

Test: Lexus UX 300e med Mark Levinson lydanlegg – Kremlyd i Lexus’ første elbil

Lexus er ikke et merke man forbinder med folkebiler, men med UX 300e har man tydeligvis gjort et unntak. Heldigvis er det ikke på bilstereofronten man har spart på budsjettet. Hvis du er hypp på bilstereo fra Mark Levinson, bør du se nærmere på denne forhjulsdrevne kjerra.

ML-anlegget består blant annet av 13 høyttalere som lover “en slående, konsert-lignende lydopplevelse”, og en berøringsflate styrer Lexus Premium-navigasjonen samt Lexus Link-appens tilkoblede tjenester. Skjermen er på voksne 10,3 tommer, og vi loves at Lexus Link er intuitiv å bruke og “byr på praktiske elbil-funksjoner, som ekstern styring av lading og klimaanlegg og lokalisering av ladestasjoner”.

Du trenger Luxury-pakken for å få lydanlegget fra Mark Levinson, og totalprisen blir da 495.800 kroner. Så inkluderes også elektrisk bakluke med kick-sensor, parkeringssensor med krysstrafikkvarsel bak, blindsonevarsler, panorama ryggekamera, Head Up Display, Navigasjon med 10,3″ skjerm, trådløs lader, parkeringssensorer, nøkkelfritt dørlåssystem og mye mer. Ikke noe av dette får du i standardutgaven.

Lexus har merkelig nok valgt CHAdeMO-hurtiglading, som er begrenset til 50 kW makseffekt, og normallading er maksimalt 6,6 kW. Batteripakken har bruttokapasitet på 54,3 kWt, og rekkevidden på 400 km er oppgitt etter den gamle og upålitelige NEDC-standarden. Forvent ikke stort mer enn 300 km her. Batteri- og ladekapasitet ligger med andre ord under par hele veien. Men Mark Levinson, da, dere!