TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022

forfatter
Publisert 29.05.20 - 06:06

Lexus UX 300e

Test: Lexus UX 300e med Mark Levinson lydanlegg – Kremlyd i Lexus’ første elbil

Lexus er ikke et merke man forbinder med folkebiler, men med UX 300e har man tydeligvis gjort et unntak. Heldigvis er det ikke på bilstereofronten man har spart på budsjettet. Hvis du er hypp på bilstereo fra Mark Levinson, bør du se nærmere på denne forhjulsdrevne kjerra.

ML-anlegget består blant annet av 13 høyttalere som lover «en slående, konsert-lignende lydopplevelse», og en berøringsflate styrer Lexus Premium-navigasjonen samt Lexus Link-appens tilkoblede tjenester. Skjermen er på voksne 10,3 tommer, og vi loves at Lexus Link er intuitiv å bruke og «byr på praktiske elbil-funksjoner, som ekstern styring av lading og klimaanlegg og lokalisering av ladestasjoner».

Du trenger Luxury-pakken for å få lydanlegget fra Mark Levinson, og totalprisen blir da 495.800 kroner. Så inkluderes også elektrisk bakluke med kick-sensor, parkeringssensor med krysstrafikkvarsel bak, blindsonevarsler, panorama ryggekamera, Head Up Display, Navigasjon med 10,3″ skjerm, trådløs lader, parkeringssensorer, nøkkelfritt dørlåssystem og mye mer. Ikke noe av dette får du i standardutgaven.

Lexus har merkelig nok valgt CHAdeMO-hurtiglading, som er begrenset til 50 kW makseffekt, og normallading er maksimalt 6,6 kW. Batteripakken har bruttokapasitet på 54,3 kWt, og rekkevidden på 400 km er oppgitt etter den gamle og upålitelige NEDC-standarden. Forvent ikke stort mer enn 300 km her. Batteri- og ladekapasitet ligger med andre ord under par hele veien. Men Mark Levinson, da, dere!

Også i denne testen:

Volkswagen ID.4

Tesla Model Y

Tesla Model S

Tesla Model X

Porsche Taycan

Audi e-tron 50 / 55 Quattro

Jaguar i-Pace

Mercedes-Benz EQC

Mazda MX-30

Polestar 2

Ford Mustang Mach-E

Peugeot e-208

Skoda Enyaq iV

Volvo XC40 Recharge Pure Electric

DS 3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.3

Renault Zoe

Mini Cooper SE

Nissan Leaf

Kia e-Soul

Kia e-Niro

Tesla Model 3

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Kona Electric

Opel Ampera-E

Annonse
forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Opel Astra lanseres i to elektriske utgaver Sports Tourer Electric kan bli bilen familien ønsker seg.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Raskere Abarth-utgave av Fiat 500e Kommer snart med mer krefter og falsk gromlyd.
Den ikoniske Golfen gjenoppstår som elbil Kommer trolig som elektrisk Golf GTI også.
Porsche Macan går elektrisk: Her er de ferske detaljene Porsche har sluppet flere detaljer om den elektriske versjonen av Macan, som ventes på veien i 2024. Det loves over 600 hestekrefter, 100 kWh batteri og lang rekkevidde!
Gromme Morgan får lyd fra Sennheiser Morgan er ekte britisk bilkunst. Og nå får de lydanlegg fra selveste Sennheiser. Først ut er Plus Four og Plus Six.
Følg Lyd & Bilde