Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: E-Way E-6075FRS

Tung el-sparkesykkel med muskler

E-Way E-6075FRS er en el-sparkesykkel med masser av krefter. Men til denne prisen kunne man ha ønsket seg flere sikkerhetsfunksjoner.

Skrevet av / 12.07.23 - 09:24
E-Way E-6075FRS
Peter Gotschalk

Elektriske sparkesykler fås i mange størrelser og prisklasser, men til de av oss som tar litt plass i landskapet og får kuldegysninger ved tanken på badevekten, er det ikke fullt så mange valgmuligheter. Derfor sa jeg også med en gang ‘ja takk’ da jeg ble spurt om jeg hadde lyst til å teste den ganske massive el-sparkesykkelen E-Way E-6075FRS, som det norske selskapet Wilfa står bak.

Riktignok kan E-Way E-6075FRS bare kjøre 20 km/t, noe som jo er den lovlige makshastigheten for el-sparkesykler (og husk hjelmen!), men med en 600 watt motor er det i det minste sørget for at akselerasjonen er i orden. Og el-sparkesykkelen bør uten problemer kunne nå topphastigheten så lenge føreren veier under 125 kilo.

E-Way E-6075FRS
E-Way E-6075FRS er utstyrt med E-ABS-bremser, trommelbrems og skivebrems. (Foto: Peter Gotschalk)

Kjøreopplevelsen er godkjent

Fullt så mye veier jeg ikke, men vekten viser da over 100 kilo, og likevel hadde jeg ingen problemer da E-Way E-6075FRS ble testet på småveier og grusstier nær strand og skog. Det var ellers godt med stigninger og ujevnt terreng, men i løpet av kjøreturen ble det raskt klart at motoren faktisk hadde det mer travelt med å senke farten og holde den nede på de tillatte 20 km/t, enn med å trekke passasjerens høye kampvekt. Så langt, så vel.

E-Way E-6075FRS er ikke akkurat en lettvekter selv heller. 21,4 kilo veier el-sparkesykkelen, ståbrettet er bredt og sklisikkert, og styret er bygget for voksne og føles robust når man holder i det.

Les også Den dyreste el-sparkesykkelen er ikke nødvendigvis den beste for deg En elektrisk sparkesykkel kan være praktisk til de kortere turene i byen, eller frem og tilbake mellom stasjoner når du skal med toget. Men er den dyreste best? Ikke nødvendigvis.

Både for- og bakbremser betjenes av to håndtak, og begge reagerer (litt for) raskt når man drar i håndtakene. Så når man bremser, må man passe på at man ikke stuper over styret. Selv ved den relativt lave hastigheten.

E-Way E-6075FRS
Ved den høyre håndbremsen sitter gasshåndtaket og knappen som slår strømmen av og på, samt betjener den lille LED-skjermen i midten. (Foto: Peter Gotschalk)

Bortsett fra den ultrakorte bremselengden er selve kjøreopplevelsen for så vidt grei. Takket være den store motoren akselererer sparkesykkelen som nevnt relativt raskt, og de 10 tommer brede punkteringsfrie dekkene er med på å sørge for at E-Way E-6075FRS også kan klare en tur på hullete grusveier. Imidlertid er støtdemperne langt fra myke, så man må forberede seg en skikkelig ristetur, med mindre man kjører rett frem på nylagt asfalt.

Bruk appen

Gasshåndtaket sitter ved den høyre håndbremsen, mens det ved den venstre er blitt plass til en liten ringeklokke. I midten sitter en liten LED-skjerm, hvor man kan se hastigheten og hvor mye strøm det er igjen på batteriet.

E-Way E-6075FRS
Ved den venstre håndbremsen finner man en liten ringeklokke. (Foto: Peter Gotschalk)

Over gasshåndtaket finner man en liten knapp, som er eneste muligheten for å endre på et par av sparkesykkelens innstillinger uten bruk av mobilen. Man kan slå på og av LED-frontlykten, og man kan også bruke knappen til å skifte mellom de tre forskjellige girene, som imidlertid ikke gjør noe annet enn å redusere den maksimale hastigheten til henholdsvis 10 km/t og 15 km/t i første og andre gir.

Alle andre innstillinger gjøres ved hjelp av mobilappen ‘Eway scooter’, hvor man blant annet kan justere bremsene og skru opp eller ned akselerasjonen, få en oversikt over hvor langt og hvor raskt man har kjørt, hvor mye strøm det er tilbake på batteriet, etc.

Les også Nå er Segway en elektrisk sparkesykkel Segway Ninebot KickScooter F40D er et glimrende transportmiddel til korte avstander i byen, men pass på at den dyre elektriske sykkelen ikke blir stjålet!

Appens viktigste funksjon er imidlertid muligheten for å låse sparkesykkelen, så den ikke kan kjøre selv om man betjener gassen. Andre sikkerhetstiltak kan ikke E-Way E-6075FRS by på, når man ser bort fra en metallring nederst på stellet, som man kan bruke når man låser el-sparkesykkelen fast til et sykkelstativ eller lignende.

Det er ikke et imponerende sikkerhetsnivå, spesielt ikke med tanke på den høye prisen man må betale for E-Way E-6075FRS. Kunne det ikke ha vært en idé med innebygd GPS eller alarm?

E-Way E-6075FRS
Nederst på styret sitter den lille LED-frontlykten. El-sparkesykkelen har naturligvis også en LED-baklykt med bremselys. (Foto: Peter Gotschalk)

Batteri og lading

Ros skal E-Way E-6075FRS til gjengjeld ha for det store batteriet, som er godt dimensjonert til den kraftige motoren. Ladingen skjer via en kontakt innebygd i styret, mens selve batteriet sitter under ståbrettet. Det kan ta opptil 9 timer å lade det store batteriet, men til gjengjeld er sparkesykkelens rekkevidde opptil 75 kilometer, og da jeg testet det i praksis, opplevde jeg ingen slinger i valsen. Heller ikke noen nedsatt hastighet når batteriet var nær ved å gå tom for strøm.

Konklusjon

E-Way E-6075FRS er en robust el-sparkesykkel med en kraftig motor som er velegnet til velvoksne mennesker. Kjøreopplevelsen er tilfredsstillende, takket være en kombinasjon av rask akselerasjon, gode bremseegenskaper og solide dekk. Man kan også kjøre langt på en lading. Det må imidlertid sies at støtdempingen er vel hard.

Eway Scooter_app1 Eway Scooter_app2 Eway Scooter_app3
<
>
Med appen ‘Eway scooter’ kan man blant annet justere bremsene og skru opp eller ned for akselerasjonen, og man kan få en oversikt over hvor langt og hvor raskt man har kjørt, samt hvor mye strøm det er igjen på batteriet, etc. Appens viktigste funksjon er imidlertid muligheten for å låse sparkesykkelen slik at den ikke kan kjøre, selv om man betjener gasshåndtaket. (Screenshot: Peter Gotschalk)

Teknologisk er E-Way E-6075FRS til gjengjeld ikke spesielt avansert. LED-kontrollpanelet hjelper bare med de enkleste ting. Og sikkerhetstiltak er det ikke mange av. Man kan låse el-sparkesykkelen via mobilappen, men ytterligere tyverisikring må man lete etter. Den beste løsningen er derfor å låse sparkesykkelen fysisk fast ved hjelp av bøylen i stellet. Det er ikke imponerende, den høye prisen tatt i betraktning.

Karakter
E-Way E-6075FRS
High End

Home mener

Kraftig motor med god akselerasjon. Solid bygget – også egnet til robuste mennesker. Stort batteri med lang rekkevidde. Mangelfull tyverisikring. Tungt med harde støtdempere. Dyr!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Lyd & Bilde
Scroll to Top