TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

TEST DS 3 Crossback E-Tense

Fransk flørt

Litt luksus har aldri skadet noen, mener franske DS Automobiles. De har helt rett.

forfatter
Publisert 24.06.22 - 10:00
Karakter
DS 3 Crossback E-Tense
L&B mener
Superb kjørekomfort til konkurransedyktig pris. Distinkt design utvendig og innvendig, og godt utstyrt i Performance-versjon. Bra i infotaiment med navigasjon, Apple CarPlay og Android Auto: Appstyring av lading og forvarming.
Ingen sinke, men langt fra noe rakett. Trangt baksete og noen betjeningsmessige utfordringer med touch-kontroller, f.eks. av lydvolum.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: Performance Line
  • Rekkevidde: 341 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 50 kWt
  • Ladekapasitet: 100 kW
  • Energiforbruk: 14,7 kWt/100km
  • Effekt: 100 kW/136 hk
  • 0-100 km/t: 9,8 s
  • Egenvekt: 1523 kg, tomvekt
  • Underholdning: Arkamys HiFi
  • Antall høyttalerelementer: 8
  • Forsterker: N/A
  • Mål LxBxH: 411 x 179 x 153 cm
  • Annet: 10,3’’ skjerm m. pekeskjermstyring, varmepumpe, navi, head-up-skjerm, selvkjøring nivå 2, sikkerhetspakke pluss, Apple CarPlay, Android Auto, 75 kg taklast
  • Web: dsautomobiles.no

Den rubinrøde DS-en skiller seg ut i et hav av grått på parkeringsplassen. Den skiller seg også ut fra de fleste småbilene på kjøreopplevelse også, og oppleves som en liten luksusbil med utsøkt kjørekomfort.

DS-en som lyder det lange navnet, DS3 Crossback E-Tense, er en spin off av Citroëns é-C4. Som i sin tur er basert på den samme elektriske CMP-plattformen som Peugeot e-208, e-2008, og Opel Corsa-e- og Mokka-e. 

DS-en er litt kortere og har kortere akselavstand enn ë-C4 og e-2008, og ditto mindre bakseteplass. Men så er neppe småbarnsfamilier i målgruppen til en liten DS.

Eller déesse som frankofile Citroën-entusiaster ville sagt. 

Den relativt ferske bilprodusenten DS Automobiles fra 2009, er skilt ut som et separat selskap under Stellantis – før det PSA Group. Og skal skille seg fra de 15 øvrige bilmerkene under Stellantis, med premium-biler i ulike segmenter.

DS etense 5
DS-en skiller seg virkelig ut. Spesielt i rubinrød metallic-lakk.
Foto: Lasse Svendsen

Den kompakte DS3 skiller seg sådan fra sin nære slektning é-C4, med et mer luksuriøst interiør, høyt utstyrsnivå, og et særegent designspråk utvendig og innvendig. Som går igjen også på de øvre DS-modellene.

I likhet med de andre bilmodellene på samme plattform, fikk DS3 en mer effektiv varmepumpe. Som som ga bilen sju prosent bedre rekkevidde, til 341 km.

DS etense 3
DS-en er så kompakt at den trenger lite plass.
Foto: Lasse Svendsen

Det tekniske

Selv om designet skiller seg ut fra de andre modellene på samme plattform, er alt man ikke ser, altså det tekniske likt. Det betyr at DS-en har et batteri på 50 kWt med hurtiglading på 100 kW, som kan ha et forbruk ned mot 14,7 kW. Den oppgitte rekkevidden legger seg rett under Peugeot e-208 og Citroën e-C4 på rekkevidde.

Elektromotoren på 100 kW/136 hk, yter bare toppeffekten i sportsmodus. Da gjør den 0-100 km/t på sedate 9,8 sekunder. Resten av tiden handler kjøreturen om komfort. Man skal ikke ha det travelt i så trivelige omgivelser. Så da kan man like godt aktivere eco-modus som reduserer effekten til anemiske 82 hk for å spare strøm. Eller ikke.

DS etense 4
Med en lengre rett over fire meter, er det ingen storbil.
Foto: Lasse Svendsen

Den superkomfortable fjæringen inspirerer heller ikke til racerkjøring. Styringen er lett og presis, men ikke særlig følsom, og bilen krenger en del hvis man kommer litt fort inn i en sving. Til gjengjelde flyter man komfortabelt over ujevnheter på en måte som man vanligvis ikke forbinder med småbiler.

Innvendig komfort

Man legger listen høyt med et navn som DS, og forventer kjørekomfort på det høyeste nivået. Sånn sett skuffer ikke Crossback E-Tense i det hele tatt. 

DS etense dash
Detaljene i interiøret skiller DS 3 fra fra en Citroën e-C4.
Foto: Lasse Svendsen

Bilen er utstyrt med selvkjøring på nivå 2, adaptiv fartsholder, blindsonevarsel, nødbrems, head up-skjerm, Apple CarPlay, Android Auto og trådløs mobillading. Den har også appstyring – MyDS – av lading og forvarming.

DS etense gir DS etense radio DS etense map DS etense call
<
>
Den helt store lydopplevelsen uteblir, men Arkamys-anlegget er likevel godkjent. Foto: Lasse Svendsen

Når man har funnet seg til rette i de dype og særs komfortable setene, finner man flere innstillinger på den 10,3-tommer store pekeskjermen. Vi er ikke allverdens imponert over grafikken og grensesnittet på skjermen. Det hele ser litt 2015 ut, men for all del, det fungerer etter hensikten.

DE etense panel
De sorte berøringsfeltene ser smashing ut. Når de er rene.
Foto: Lasse Svendsen

Touch me

Jeg er litt mer usikker på de lekkert utformede berøringsflatene under skjermen. De minner litt om hva man finner i iD-serien til Volkswagen, og noe så enkelt som å skru opp eller ned volumet, må utføres med en rekke hurtige berøringer. Hold og demp eller øke volumet, funker ikke. 

Ellers er det mye å glede seg over innvendig. Super komfort kombineres med lekre detaljer uansett hvor man snur seg. Selv i taket. Vi er litt ambivalente til en girspak i elektrisk bil – ë-C4 f.eks har bare knapper – men i likhet med det meste i DS-en, får den jobben gjort. 

Vår bil var utstyrt med Performance-pakken som betyr sort og grå alcantara og plast av fin kvalitet. Ett hakk opp og man får lyst kunstskinn trukket over dashbordet, rattet og i setene, som også har varme. Men rattvarme kan du ikke få.

DS etense baksete
Greit med plass for to. To Isofix-fester er det også her.
Foto: Lasse Svendsen

Lyden da


DS sier de har jobbet med støydempingen, og det tror jeg på. Den oppleves som stillere enn en ë-C4, og det rumler f.eks ikke like mye fra dekken i DS3.@

Det er bra for lydopplevelsen fra Arkamys-anlegget, som vi absolutt anbefaler at man velger. Anleggets åtte høyttalere fyller kupeen med et dynamisk lydbilde som sparker godt fra seg i bassen. Det er ikke helt på Bose- eller Harman Kardon-nivå, og man bør strømme musikk fra Spotify eller Tidal, via Apple Carplay, eller Android Auto, for best mulig lyd.

Som nevnt er den litt kortere utvendig og innvendig enn en ë-C4. Det betyr mindre benplass i baksetet, og at bagasjerommets volum synker fra 380 til 350 liter.

DS etense cabin
Vinkler går igjen overalt i interiøret, vinduer er ikke noe unntak.
Foto: Lasse Svendsen

Lading og forbruk

Som så ofte før er det ikke alltid lett å komme ned mot det oppgitte forbruket på elbiler. I vår testperiode med plussgrader og sommerdekk, endte snittet på 16,9 kW, som er et lite stykke unna de oppgitte 14,7 kW: Det er ikke noe stort avvik, og absolutt godkjent. På landeveiskjøring i motorveifart mellom 90 og 100 km/t, var det mulig å ligge rett under 16 kWt, men aldri så langt ned som på 14-tallet. Det er fullt mulig å lade på hurtigladere med ladefarten på 66 kW, men den vil synke ette hvert, og her så jeg både 40 og 30-tallet før batteriet nærmet seg fulladet.

DS etense forbruk
Godkjent forbruk etter blandet kjøring.
Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

En DS Crossback E-Tense er som en modell i haute couture i et hav av blåjeans og t-skjorter. Den skiller seg ikke bare ut i mengden, den innbyr også til noen meget komfortable og trivelige kjøreturer, og omgivelser som vekker en viss munterhet hos passasjerene. Den er langt fra noen sportsbil, men heller en småbil i premiumklassen med noen velvalgte hint av luksus. Som nok vil tiltrekke seg kunder som ser etter noe mer spesielt å kjøre rundt, i enn hva som ellers tilbys i dette segmentet.  

DS etense dekk DS etense handles DS etense logo DS etemse hekk
<
>
Dørhåndtakene kommer ut når du nærmer deg bilen med nøkkelen i lommen. Foto: Lasse Svendsen
Lese hele artikkelen? eller bli medlem av LB+.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Den beste elektriske SUVen BMW iX xDrive40 er et nydelig sted å være både på lange og korte turer.
Sjekk hvor mye bagasje du får plass til i elbilen Noen elbiler kan ikke trekke henger, andre kan ikke ta taklast. Se hvilke som kan her.
Kompakt komfort for stilbevisste Litt luksus har aldri skadet noen, mener franske DS Automobiles. De har helt rett.
Nå vet vi hvordan Polestar 5 ser ut Det er gode grunner til å tro at den kommende Polestar 5 vil se slik ut.
Lekkert og elektrisk med god rekkevidde Peugeot e-408 bli en stor crossover med god rekkevidde.
Her er Volkswagens første elektriske sedan Designskisser gir en smugtitt på en fremtidig modell designet til den øvre middelklassen i Kina. Bilen kommer også til Europa og USA.
Følg Lyd & Bilde
Send this to a friend