TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

TEST BMW i7 xDrive60

Førsteklasses luksus

BMW i7 er moderne luksus på sitt aller beste, og den kjører som forventet.

forfatter
Publisert 08.01.23 - 10:00
Karakter
BMW i7 xDrive60
L&B mener
Som å kjøre et flyvende teppe. Lydløst og i den ytterste komfort omgitt av luksus. Enorme fartsressurser og smidige kjøreegenskaper.
Noen funksjoner oppleves mer som en gimmick.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: Basislinje
  • Rekkevidde: 592-625 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 101,7 kWt
  • Ladekapasitet: 195 kW
  • Energiforbruk: 18,4-19,5 kWt/100km
  • Målt forbruk: 21,1 kWt/100km*
  • Effekt: 400 kW/544 hk
  • Dreiemoment: 745 Nm
  • 0-100 km/t: 4,7 s
  • Topphastighet: 240 km/t
  • Underholdning: Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System 
  • Forsterker: 1965 w oppgitt
  • Antall høyttalere: 35
  • Bagasjevolum: 500 l
  • Hengervekt: 2000 kg
  • Mål LxBxH: 539 x 195 x 154 cm
  • Egenvekt: 2715 kg
  • Totalvekt: 3250
  • Annet: Parking Assistant Professional, Executive Lounge Seating, xDrive firehjulsdrift, BMW OS 8 m. pekeskjermstyring og navigasjon, ventilerte seter m. massasje, adaptiv luftfjæring, Apple CarPlay, m.m.
  • Web: bmw.no

* Vinterføre med minusgrader og vinterdekk

Veil. pris 1384400Pr. 08.01.23 Produktside

Å sette seg inn i en BMW 7-serie har gjerne vært en liten begivenhet. Det samme kan man si om å sette seg inn i en S-klasse fra Mercedes Benz. Litt spøkefullt sagt kan man hevde at S-klassens største styrke har vært et komfortabelt baksete, mens det for 7-seriens del har handlet mer om opplevelsene i førersetet. 

Sånn har det vært siden BMW tok opp kampen med den etablerte S-klassen i 1977. Da lanserte de 733i. En sekssylindret luksusbil med avansert elektronikk. Blant annet introduserte den en avansert kjørecomputer og et kontrollpanel som varslet føreren om bilens tilstand. Siden biler i denne klassen gjerne ble kjørt av folk som hadde mye på agendaen, kunne den også utstyres med diktafon.

Noen diktafon fant jeg ikke i nye BMW i7. Som er den elektriske evolusjonen av 7-serien, og i enda større grad en rullende datamaskin enn en 733i var i sin tid. 

BMW 733i fra 1977. Foto BMW

Den elektriske i7 er etter vår mening det perfekte kompromisset mellom luksus og kjøreglede. Den er svær med en lengde tett på 5,4 meter, bakseteplassen er enorm og det er ikke spart på noe. Tvert imot er den utstyrt med noen funksjoner som virker mer som en gimmick, men det skal jeg komme tilbake til senere.

Mens tidligere 7-serier har vært tilbud i to lengder, vanlig og L for lengre, kommer en i7 xDrive 60 bare i én lengde, og det er lang. Det har gitt bilen lengre akselavstand og et hav av plass innvendig. 

5,39 meter bil. Foto: Lasse Svendsen

Designet kan man mene hva man vil om. De delte frontlyktene, den massive grillen og den voluminøse hekken, dandert med rette linjer og markerte skråkanter, er ikke lett å være likegyldig til. Det samme kan man si om såpestykket, som mange kaller Mercedes EQS. Den elektriske S-klassen, hvor det knapt finnes en rett linje.

Mercedes EQS 580 Foto: Lasse Svendsen.

Den elektriske drivlinjen i en i7 xDrive60, er bygget rundt et 101,7 kWt batteri som gir en teoretisk rekkevidde på hele 625 km. To elektromotorer på til sammen 544 hk med 745 Nm dreiemoment, gir bilen svært gode fartsressurser. Null til hundre på 4,7 sekunder er raskt, selv om det går enda fortere unna i en EQS 580 som trenger 4,3 sekunder på samme øvelse.

Ypperste luksus 

S-klassen er kanskje direktørbilen fremfor noen, men 7-serien er valget for de som helst kjører selv. Foto: Lasse Svendsen

Det er uansett av akademisk interesse. Hvis man bare er opptatt av hvor fort det kan gå, kan man heller kjøpe en Tesla Model S Plaid, men da går man glipp av all luksus til fordel for et minimalistisk miljø med hardplast, som hører hjemme i en helt annen prisklasse.

Hvis en i7 var et hotell, ville den vært et chic boutique hotell med inn- og utsjekk på en iPad. Negroni bestiller du fra en skjerm på stolen du sitter i. Store rom er lekkert dekorert, kledd i kashmir og ull, med farget stemningslys rundt omkring. Dørene åpner seg med en lett berøring, men du må stå riktig – og vente.

Foto: Lasse Svendsen.

Det siste skjer nemlig med en i7 også. Vår testbil var utstyrt med BMWs elektriske dører som åpner seg når du trykker på en knapp. Det vil si, de åpner seg litt. Så virker det som døren må tenke seg om, før den åpnes helt. Men det gjør den bare hvis du står bakenfor døren. Still deg litt nærmere, og døren stopper. 

Dørene åpnes med en lett berøring. Foto: Lasse Svendsen

I praksis er det mer frustrerende enn nyttig, men at døren lukkes automatisk når du trykker inn bremsepedalen, er et stort pluss. Dørene åpnes også automatisk, med en lett berøring på dørsymbolet, plassert ved dørene, men på BMWs Interaction Bar. En bakbelyst krystallformet stripe som strekker seg i hele dashbordets bredde.

BMW i7 ambience 1 BMW i7 ambience 2 BMW i7 ambience 6 BMW i7 ambience 5 BMW i7 ambience 4 BMW i7 ambience 3
<
>
My Mode og ambient farge. Foto: Lasse Svendsen

De som har sittet i en BMW i4 eller iX, vil straks kjenne seg igjen på innsiden av en i7. De to skjermene, den ene foran føreren, og den buede pekeskjermen med BMWs gjennomtenkte operativsystem, tar det ikke lang tid å sette seg inn i. Bilen er også utstyrt med BMWs gester, hvor man vifter med hendene for å dempe volumet eller bytter radiokanal. Gester er også konfigurerbare, sånn at man kan lage en gest som starter massasjen i de dype setene.

Som kan leveres nettopp i Kashmir, lær og ull, eller vegansk ‘skinn’.

Ull og kashmir. Foto: Lasse Svendsen

Executive lounge

Baksetet er et kapittel for seg selv. Den lange akselavstanden sørger for svært god benplass i ytterst komfortable seter. Bakdørene kan også åpnes automatisk, og på en liten skjerm i dørsidene, stiller man inn massasje, varme, kjøling og klimaet for de to baksetene. Jeg sier to, fordi det midterste setet har en altfor hard seterygg, grunnet en nedfellbar konsoll, som også skjuler en liten skiluke. 

Lounge-setet bak byr på utsøkt komfort. Foto: Lasse Svendsen

Det høyre baksetet kan leveres med et lounge-sete med motorisert lårstøtte og fotskammel. Setet kan legges bakover akkurat som på første klasse, og lårstøtte heves for å gi passasjeren en ytterst komfortabel tilbakelent stilling. Forsetet skyves helt fram, og en liten fotskammel vippes opp sånn at man kan hvile føttene. Hvis bilen i tillegg er utstyrt med BMWs 31,3 tommer store Theatre Screen, kan man se på Netflix eller game mens man sitter ganske så avslappet bak de motoriserte gardinene. Som kan styres fra baksetet, og trekker for det store glasstaket med LED-striper når skjermen felles ned fra taket.

500 liter bagasjerom med skiluke, og plass til ladekabler under dørken. Foto: Lasse Svendsen

Flytter seg raskt

Med Hans Zimmers lydspor i bakgrunnen, flytter BMW-en seg imponerende kvikt til å være 5,4 meter lang bil på 2,7 tonn. Den har ikke det samme skyvet som en Porsche Taycan GTS Sport Turismo, eller BMW iX M60, men i sportsmodus føles den virkelig rask. 

Rask. Lynrask. Enda raskere blir i7 xDrive M70, som kommer senere i 2023. Foto: Lasse Svendsen.

Det er mer enn nok krefter til at man kan tilbakelegge lange distanser på Autobahn, i hastigheter som kan virke naturstridig for en så stor bil. Toppfarten er begrenset til 240 km/t, men det er akselerasjonen fra 50 og opp som er mest interessant. Der skuffer den ikke, og velger man en i7 med M-sportpakken, får man en boosthendel på siden av rattet. Som øker effekten til elmotorene for litt ekstra kraft når man for eksempel skal kjøre forbi.

Lounge-setet bak er det mest komfortable stedet å være, men det er ikke her man bør sitte i en i7. Foto: Lasse Svendsen

Svær, men smidig 

I sportsmodus strammes bilen opp med et mer aggressivt lydbilde og kvikkere responser, men det er når den ikke kjøres i sportsmodus, at en i7 virkelig kommer til sin rett. Da svever den avgårde med adaptiv luftfjæring som svelger ujevnhetene i veibanen, og det er så stille at man kan høre seg selv tenke. Selv i motorveifart, hvor en nesten umerkelig hvisken fra utsiden er det eneste man kan fornemme.

BMW i7 er ingen sportsbil, men det klart sportsligste valget i luksusklassen, bortsett fra AMG-varianten av EQS. Foto: Lasse Svendsen

I fart føles det som bilen krymper mellom hendene. Firehjulsstyring sørger for at bakhjulene svinger med i fart. I lavere hastighet svinger de motsatt vei, noe jeg umiddelbart la merke til da jeg lette etter parkering i et trangt parkeringshus. Bilen kan forresten parkere seg selv. Den varsler når den finner en plass hvor bilen passer, så velger man bare assistert parkering og resten går av seg selv. Det skal også bli mulig å parkere den James Bond-style, mens man står på utsiden.

De ulike kjøremodusene. Foto: Lasse Svendsen

Rekkevidde og forbruk

Når man tester elbiler om vinteren, vet man på forhånd at det blir umulig å nå bilens maksimale rekkevidde. Det tallet forblir en utopi i minusgrader, men kjører man bilen med hodet og ikke med hjertet, er det fullt mulig å oppnå et edruelig forbruk. På en testrunde fullstendig blottet for tanken om strømsparing, lå forbruket mellom 27 og 28 kWt per 100 km. I opptil 18 minusgrader skal det bemerkes.

Instrumentskjermen foran føreren, med head up-display på frontruten. Foto: Lasse Svendsen

På en annen testrunde på nesten 150 km, kom forbruket ned i 21,1 kWt/100 km, også det i minusgrader. Det gir en rekkevidde på omlag 480-490 km. Det er temmelig respektabelt, siden WLTP-tallene fra BMW er 18,4-19,5 kWt/100km. BMW oppgir maks hastighet på hurtiglading til 195 kW, det rakk vi ikke å teste, men vår erfaring med BMW i4 M50 og iX, viser at det tallet er et stykke unna. Selv med forvarming av batteriet, som i i7 har fått en egen plass i skjermmenyen.

Egen meny for forvarming av batteriet er smart. Foto: Lasse Svendsen

Den gjør det mulig å velge forvarming når som helst, og ikke bare i forkant av en planlagt ladestopp. Andre BMW-modeller vil få den samme funksjonen i en oppdatering som kommer til BMWs operativsystem.

Firedimensjonal lyd fra Bowers & Wilkins

Kjørecomputer var helt sikkert oppsiktsvekkende moderne på en 733i i 1977, men det er ingen overdrivelse å si at en i7 er mye råere med langt mer datakraft. Alt monitorenes av en datamaskin som ikke bare passer på bilen og de inni, men også gir deg muligheter ingen drømte om i 1977.

Talestyring av innstillinger og funksjoner, selv om det ikke finnes på norsk ennå. Håndfri styring av musikk, mobilsamtaler, avanserte sikkerhetssystemer og overvåkning av sjåføren. Og et helve… bra stereoanlegg.

BMW i7 skjerm bak 3 BMW i7 skjerm atmos BMW i7 åpner
<
>
Bowers & Wilkins-høyttalere i baksetet også. Foto: Lasse Svendsen

Skjønt stereo. Vår i7 var utstyrt med Bowers & Wilkins 4D Diamond Surround Sound System. Hvor 1915 W totaleffekt styrer 35 høyttalere, flere av dem i taket, sammen med subwoofere og rumperistere i setene sånn at du både hører og kjenner musikken. B&W-anlegget er blant de beste vi har hørt, med et vanvittig kraftfullt lydbilde, som er klokkeklart selv når du spiller høyt. 

Musikken kan styres fra rattet, skjermen eller via gester, og det er selvsagt støtte for Apple CarPlay og Android-mobiler, sånn at man kan bruke spillelistene på mobilen.

BMW i7 soltak BMW i7 bakdør BMW i7 skjerm bak BMW i7 iDrive BMW i7 illumination
<
>
iDrive-kontrolleren og midtkonsollen vi kjenner fra BMW iX. Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Det er umulig å skrive om BMW i7 xDrive60, uten å nevne Mercedes EQS 580. De har mange ting til felles. Den ypperste luksus pakket inn i et kontroversiell design, enormt med innvendig plass og et komfortnivå som er like høyt som støyen er lav. Mercedesen har en mer praktisk kombiluke og 610, mot 500 liter bagasjerom i i7. Den har også nedfellbare seter – og den er en drøm å kjøre. Det siste er også BMW i7, men den oppleves som skarpere, mer direkte, den krenger litt mindre og styringen er om enn vag, mer presis enn på EQS. BMW-en er som før, bilen du helst vil sitte i forsetet i, og hopper du over gester og automatiske dører, er den det mest overbevisende valget i luksusklassen.

Mengder med sensorer er omsluttet av lyslist rundt nyrene i grlllen. Foto: Lasse Svendsen

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ Måned

kr 119,00

KJØP

LB+ Uke

kr 59,00

KJØP
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Ingen bindingstid.

Mercedes EQS med Burmester Surround Sound System

Elektrisk luksus

Mercedes EQS byr på fortreffelige kjøreegenskaper, luksuriøs komfort og lang rekkevidde. En konsertsal på fire hjul!

Mercedes EQS har fortreffelige kjøreegenskaper og lang rekkevidde. Burmester-anlegget bidrar med en flott og fyldig lydopplevelse.
Den aerodynamiske silhuetten kan være en smakssak for konservative Mercedes-eiere.
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
MSI Creates a Graphics Card with Creators, Designers, and Artists in Mind Every day, designers and creators sit at their desk to make magic. Whether it is editing the next viral TikTok, or designing a 3D motion graphic character, designers and creators need a graphics card they can rely on.
Verdens raskeste gatebil er direkte skummel Den sagnomsuste Model S Plaid inviterer til å bryte loven. Og ikke bare på grunn av hurtigheten.
Polestar 2 får bakhjulsdrift og mer krefter Raskere, sportsligere og med lengre rekkevidde.
SE VIDEO: Tesla Model S Plaid – galskap på fire hjul! Geir og Audun har vært og rattet (yoket) en Tesla Model S Plaid! Den komplette testen kommer lørdag, her får du en liten smakebit.
Denne ble årets bil 2023 Car of the Year 2023.
Teslas priskutt: Har de endret bilmarkedet for godt? Nå får du plutselig en romslig Model Y familiebil til prisen av en småbil. Det bør få konkurrentene til å skjelve.
Følg Lyd & Bilde