Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Velkommen til cabaret!

Så sitter vi der igjen, i den enorme, store og upersonlige «boksen» Telenor Arena, kun fire uker etter en oppvisning i musikalsk livsglede og energikick med The Boss – klar for å ta inn over oss den nye «Dronningen» av pop, Beyoncé Knowles, nå Mrs. Carter. Forventningene er så der, men vi har fått med oss ryktene om et forrykende sceneshow.

Skrevet av / 29.05.13 - 14:53
Velkommen til cabaret!

P1030072r
Vi ankommer Norges mest upersonlige konsertarena tre kvarter før «Dronningens» show skal starte, og riktignok begynner oppvarmingsbandet, en dørgende kjedelig Lido Lido rett etter halv åtte. «Oppvarmingen» (for øvrig bestemt av Pepsi!), til knapt nok halvfull sal, varer i kun 17 minutter, og scenen ryddes raskt.

Så da er vel alt pakket og klart for kveldens hovedattraksjon? Men nei da, det vi får servert er over én time med en blanding av musikkvideoer og reklamefilmer (!), der Fru Carter skal selge oss alt fra Pepsi Cola til parfyme og sesongens lekreste bikinier fra H&M – snakker om sell out! Har vi virkelig betalt nærmere 700,- kroner (og 99,- for en øl) for å se på reklamefilmer?? Og på toppen ev det hele serveres vi før-«showet» på latterlig små storskjermer.

P1030130r
Uansett, ti på ni skrider divaen frem på scenen og hamrer løs med sine lettbente poplåter i ren girl power-stil. Det starter hardt og tøft, med dundrende bass og høyt volum, med «Run the World (Girls)». Og fra første låt kommer det klart frem hvor helproft showet er. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene, alt fra koreografien til de lekre kostymene og vindmaskinen som konstant blåser gjennom håret til Beyoncé er imponerende velkoreografert og eye candy. La det være hevet over enhver tvil, Mrs. Carter er proff til fingerspissene, men profesjonaliteten er noe som showet både tjener, og, ikke minst, lider under. Det hele blir en proff oppvisning i u-personlighet og kommersialisme, der hennes, få, forsøk på kontakt med publikum kun virker innøvd – det spontane forsvinner fullstendig; alt må følge det ferdiglagete dataprogrammet.

P1030171r
Beyoncé har en fantastisk flott sangstemme, som spenner bredt, og lyden under konserten er stort sett bra, bortsette fra at vokalen av og til drukner i det overproduserte lydbildet. Vi gjetter på at mesteparten av musikken og koringen er ren playback, mens vokalen til Beyoncé er live.

Konserten har for få høydepunkter, det blir for mange sanger som likner på hverandre, og fremdriften i showet lider kraftig under de konstante klesskiftene. Riktignok spilte hun i 1:45 t., men med åtte (!) klesskift så var nok effektiv spilletid kun på 1:15. For hvert klesskifte dras tempoet ned, og skaper mye trafikk på tribunene med folk som skal på do og i puben.

Høydepunktene er den fyrrige «Run the World (Girls)», «If I Were a Boy», «Naughty Girl» (med rålekker koreografi og kostymer!), «Survivior» (som bringer tankene tilbake til The Supreems’ glansdager) og «Single Ladies (Put a Ring on It)» som får salen til å koke!

Dessverre er sangtekstene stort sett så intetsigende og repeterende at vi mistenker det gedigne showet som en kamuflasje for å dekke over de musikalske svakhetene. Tekstene hennes, som omhandler «love» i hver tredje setning, føles som en tom boks med Aass-øl en søndag morgen, god å se på, men fullstendig innholdsløs.

P1030141r
Musikken, og musikerne, er overhodet ikke i fokus. De er kun en tom staffasje bak i mørket på scenen. Bortsett fra to stusselige gitarsoler er musikken en nøytral aktør midt i blant en virvelvind av dans, kostymer og Beyoncés sterke stemme.

Hennes force er, selvsagt, hennes gudbenådede stemme (og kropp), hennes fyrrige dans og showet, et show som fjerner tankene bort fra de intetsigende sangtekstene. Men som SHOW fungerer det til gangs, det er som å bli satt inn i en hypermoderne utgave av Moulin Rouge, med mer effekter og heftige/dyriske discorytmer. Og det skal hun ha, Beyoncé gir virkelig jernet; en sirkushest og et arbeidsjern av de sjeldne – bare synd at musikken ikke lever opp til standarden på det spektakulære showet.

P1030165r

Dog skal publikum virkelig ha ros for innsatsen, for sjelden har vi opplevd et mer vitalt og «levende» publikum under en konsert i Norge. Her var det de reneste latinotilstander, med hylende og dansende jenter (20-35 år) fra første låt! Ikke nok med det, det store flertallet hadde også kledd seg til en festaften; hotpants, miniskjørt, gjennomsiktige bluser og høyhælte sko var massivt tilstede. Og miniskjørt var så visst ikke er dårlig klesvalg, for inne i salen må vi ha begynt å krype opp mot 35 grader! Rett og slett stryk til Telenor Arenas ventilasjonsanlegg – om det da ikke var Beyoncé som hadde forlangt høy varme så hun ikke skal fryse i alle bodyene sine…

Når vi så nærmer oss slutten, og vi presenteres for en regelrett skrytevideo med «se-hva-jeg-har-fått-til-i-livet», med bilder fra konserter, fattige land, ferier, ungen og «Dronningen» selv med Obama, så blir det hele intet annet enn pinlig. Selv fra en pop-diva må det være lov å forlange en viss grad av selvinnsikt. Men, det hele er vel en del av den kommerse pakken hun selger – der Beyoncé er krumtappen i sitt eget lille forretningsimperium.

Som cabaret er Beyonces show av ypperste klasse, men som en ren musikalsk konsert er det noe hult, tomt, distansert og upersonlig vi serveres – men det glemmer vi (nesten) i all den glamorøse staffasjen. Tre sterke stjerner!

P1030075 P1030081 P1030086 P1030092 P1030094r P1030101r P1030122r P1030127r P1030126 P1030118 P1030136 P1030106 P1030129r P1030158r P1030156r P1030107 P1030111 P1030155 P1030161 P1030163 P1030176 P1030181 P1030073 P1030188 P1030192 P1030196r
<
>
Girl Power! - Tett mellom klesskiftene...

 
Dette sang Beyoncé:

Run The World (Girls)

End Of Time

Flaws And All

If I Were A Boy

Get Me Bodied

Baby Boy

Diva

Naughty Girl

Party

Freakum Dress

I Care

I Miss You

Why Don’t You Love Me

1+1

Irreplaceable

Love On Top

Survivor

Crazy In Love

Single Ladies (Put a Ring on It)

Grown Woman

Halo

 

Beyoncé i Skandinavia 2013:

København, 27. mai

Oslo, 28. mai

Stockholm, 29. mai

 

Tor Aavatsmark
(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Blir det Google-AI i iPhone?

Solcellepaneler i øynene?

Googles AI fantiserar fram spill

Nye funksjoner for Pixel-enheter

Ny AI utfordrer GPT-4

Google lanserer mini-AI

Kinas superdatamaskin slår rekorder

AI-generator lager realistiske videoer

Kan dette pannebåndet kontrollere drømmer?

ISS oppgraderer sine datamaskiner

Nå blir Googles AI mye flinkere - på norsk!

Hyperloop i Italia

0
Scroll to Top