Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Pornobransjen skriker etter 3D …eller?

Det er en enorm konkurranse rundt å lage den første pornofilmen i 3D. Men vil 3D komme for å bli? Skuespiller og regissør Jessica Drake har blandede følelser.

Skrevet av / 25.08.10 - 13:56
Pornobransjen skriker etter 3D …eller?

Det er et sårt tema for noen, men faktum er at det spekuleres stort i hvordan den første voksenfilmen i 3D vil se ut. Interessen for voksenunderholdning har vært der siden tidenes morgen, og nå ser det ut til at folk snart kan få se den første filmen av sitt slag med den nye 3D-teknologien.

– Filmskapere i Europa, Asia og USA konkurrerer om å produsere verdens første 3D-pornofilm med den nye teknologien, forklarer Terje i Erotikknett. – Pornobransjen lagde film med den gamle 3D-teknologien på 70-tallet og har alltid vært innovativ. Vibrasjonene på mobiltelefonen og streaming-teknologi kommer i utgangspunktet fra vår bransje, forklarer Kondomeriets Stig Morten Bentsen.

Race om den første pornofilmen i moderne 3D

Hong Kong-regissør Christopher Sun filmer for tiden sin 3,2 millioner dollar-budsjetterte film «3-D Sex and Zen: Extreme Ecstasy» som er planlagt sluppet i mai 2011, men den italienske regissøren Tinto Brass har allerede annonsert at han vil produsere en 3D-gjenskapning av sin erotiske film fra 1979, «Caligula», melder Telegraph. Til tross for at sensuren på det kinesiske fastlandet garantert vil blokkere visninger av filmen, har produksjonen av «3-D Sex and Zen: Extreme Ecstasy» sparket i gang en vidtfavnende interesse for den kommende filmen i andre asiatiske markeder, inkludert Japan og Sør-Korea, så vel som i Europa og USA.

Vi var på AVN 2010 og snakket med Samantha Lewis, president hos Digital Playground, om 3D innen pornobransjen.

 

– Dette er filmindustriens fremtid, sier Christopher Sun. – Ønsket om å se ting i 3D ligger forankret i den mennesklige natur.

For å øke presset ytterligere, er det amerikanske filmselskapet Hustler i gang med å lage en pornografisk variant av 3D-science fiction blockbusteren «Avatar»; den mest lønnsomme filmen noensinne, en nyskapning som innledet mainstream 3D-boom-en…

Terje Presthus i Erotikknett (t.v.) og Engros- og filmansvarlig Stig Morten Bentsen i Kondomeriet AS (t.h.) kan fortelle om stor interesse rundt de første pornofilmproduksjonene i 3D.

En amerikansk pornostjerne i Norge

Pornostjernen Jessica Drake, som både er skuespiller, regissør og produsent i Wicked Pictures, besøker Norge i regi av Erotikknett og i samarbeid med Kondomeriet AS. Hun er i Norge for å opptre på den erotiske messen Sexhibition – som avholdes på Rockefeller i Oslo fra onsdag 25. til og med lørdag 28. august – og skal også bl.a. signere filmer i Kondomeriets butikk i Karl Johans gate (fredag den 27.august). Jessica stakk en tur innom Lyd & Bilde for å snakke litt om den teknologiske utviklingen i bransjen hun er i – og om hva hun antar vil være fremtidens pornografi.

Jessica Drake & Geir Gråbein Nordby
En ivrig Gråbein forsøker å hale svarene ut av Jessica Drake: er 3D greia?

 

Jessica kan berette om at selv om hun er blant de som faktisk blir dårlig av å se film i 3D og dermed ikke kan se det, tror hun det vil være stor interesse for porno i 3D i begynnelsen. Hun er imidlertid litt skeptisk til hvordan det vil bli i en fjernere fremtid.

– Jeg tror spørsmålet er om porno er noe du virkelig ønsker å se i 3D, sier hun. – Man må spørre seg om man ønsker det for å fremheve følelsen av å interagere med skuespilleren eller om det er fordi man ønsker å se selve akten og avslutningen på den i 3D. Jeg tror 3D er en trend, og at man er nysgjerrig på det fordi man ikke har prøvd det ordentlig ut ennå. I Wicked Pictures skjøt vi en scene i 3D, fordi vi ønsket å ligge foran i utviklingen, utnytte ny teknologi, og vi skjøt et motorsykkel-race med 3D-kameraer, som et eksperiment, for å legge til det lille ekstra. Bare for å se om et motorsykkel-race ble mer spennende av den grunn, men inntil videre har det blitt med eksperimentet.

Jessica tror også at 3D-perspektivet kan ødelegge mye av flue-på-vegge-følelsen.

– Jeg tror det kan være interessant med 3D for enkelte, men fra en manns perspektiv… Noen ønsker knapt å se andre menn med i scenene i 2D. Hvordan vil det da bli i 3D? Men som en «interaktiv» pornofilm med bare deg og jenta, så blir det nok noe annet. Det kan bli veldig interessant i 3D.

Robot-sex?

Ettersom pornobransjen hele tiden forsøker å prøve nye ting, hvordan vil fremtiden etterhvert se ut? Vil sexdroider komme på lerretet?

– Jeg skulle ønske at jeg skulle kunne forutsi veien pornoindustrien vil ta når det gjelder teknologi, for da ville jeg investert alt jeg eier i det og prøve å følge det opp, ler hun. – Men vi lagde faktisk en film i fjor kalt «2040», hvor premisset for hele filmen var akkurat fremtiden. Plottet var at et supervirus hadde overtatt verden, og vi erstattet virkelige skuespillere med sexdroider som var programmert til å utføre akten. Realistisk sett kan det fungere på et visuelt nivå, men når det kommer til å kommunisere med fans tror jeg de er mer interessert i den interaktive følelsen. Spesielt med tanke på alle de sosiale nettverkene som brer seg ut nå, MySpace, Facebook, Twitter og interaktive nettsteder hvor man kan ha live chat. Jeg tror at det fins mennesker som kunne ha lyst til å se på sexdroider og hologrammer og seriøs animasjon, men jeg tror – heldigvis for meg – at fans ønsker one-on-one interaksjon, og at folk blir hekta på en spesiell jente eller en spesiell pornosjanger slik at de kan ha sin egne favorittskuespillere. Forhåpentligvis…

Gråbeins keitete posering med en pornostjerne…

 

…var faktisk ikke hans første. Her Jenny Hendrix på AVN i 2010. (Foto: Tor Aavatsmark)

Skuespiller, regissør og produsent

Jessica, som er både skuespiller, regissør og produsent, kan fortelle at det er utfordringer med å både spille og regissere i samme film.

– Som regissør, hvis du er med i filmen selv må man ikke bare bekymre seg for det, men også passe på at hver enkelt person på settet gjør sine ting riktig. Begge filmene jeg har regissert har jeg også spilt i selv, og det er i hvert fall mine erfaringer.

Hvordan startet ønsket om å regissere?

– Jeg har vært assisterende regissør i 4 år nå. Og jeg har vært art director. Jeg har vært garderobeansvarlig. Jeg har hatt ansvar for alt som har med en erotisk filminspilling å gjøre, hver minste lille ting. For jeg ønsket ikke å være den jenta som, ut av det blå, sier: Nå har jeg spilt i så og så mange filmer, nå vil jeg være regissøren… Jeg ønsket å lære alt fra innsiden før jeg tok skrittet ut og regisserte ting helt på egenhånd. Jeg har lært meg ting fra bakkenivå og opp. Og jeg kan love deg at det å være regissør har gitt meg flere søvnløse netter og mer hodepine enn noe annet jeg har gjort. Du har ansvar for alt – fra å skrive filmen, som på en måte er den lettere biten, til å bryte ned en sexscene i ulike fragmenter som skal filmes separat, du har ansvar for rollebesetningen, budsjettet og for eventuelt å gjøre omrokkeringer i filmen for å få den til å tilpasse seg budsjettet.

Hun fortsetter:

– Du må finne et åsted. Det å ha ansvar for alt gir en virkelig hodebry. Men når du har sittet i 4-8 uker med klipperen og har vært gjennom alt sammen er det en fantastisk følelse man sitter igjen med etter å ha vært igjennom alt. Du føler takknemlighet. Fra dramaet og handlingen på det ytterpunktet til å faktisk sitte igjen med en DVD i hånden (redaksjonen foretrekker Blu-ray, red. anm.), og føle at du har gjort alt fra start til slutt. Og når du merker at folk liker det – det er enda bedre! Den siste filmen jeg gjorde var «3 Days in June». Jeg regisserte den, produserte den og spilte i den, og folk elsket den!

Ok, vi skjønner. Det er 3D-teknologien som er temaet her, eller…?

 

Seriøse manus

I motsetning til mange andre voksenfilmskapere, foretrekker Jessica Drake å skrive seriøse dramaer fremfor sit-com-aktig pornografi.

– Jeg er ikke like bra på komisk skriving som jeg er med drama. En av favorittfilmene jeg har gjort for Wicked Pictures heter «Love, Always». Jeg hadde hovedrollen, men jeg skrev den også. Det er ikke en kjærlighetshistorie, det er et drama. Det handler om en kvinne. Hun har et forhold, men utover i filmen innser man at hun har et forhold til en som er gift med en annen. Noe forferdelig skjer med han, og hun ender opp ansikt til ansikt med hans faktiske liv. Det er veldig dynamisk. Og det mye sex i den! Det er ikke en gladfilm, men det er en film som virkelig får en til å tenke.

Virkelig? En sånn type film som får en til å tenke??

– Hvis jeg er rørt av noe på et personlig plan, hvis for eksempel en av mine næreste venner har gått bort, eller jeg er veldig emosjonell rundt noe, da kan jeg ta utgangspunkt i det i skrivingen min. Jeg tar det veldig seriøst, for hos Wicked Pictures må sexen være en del av plottet. Vi tar ikke bassenggutten, eller en hvem som helst som dukker opp i scenen. Sånn driver ikke vi med. Men noe vi har bestemt oss for å gjøre er parodier. Jeg vet ikke om jeg kan skrive en parodi, men jeg ser frem til å bli dratt inn i det på en eller annen måte. Noen av parodiene vi planlegger er «24», «The Bionic Woman» og «The Rocky Horror Picture Show».

Jessica kan fortelle at Rocky Horror i så fall blir uten transseksuelle.

– Vi kommer til å vri litt rundt på ting. Gjøre det mer porno. Jeg ville ikke ha hatt et problem med det hvis vi hadde med en transseksuell, men jeg tror at enkelte folk ville ha hatt problemer med akkurat det.

Lyd- og bildekvalitet

Wicked Pictures tar hensyn til både lyd- og bildekvalitet når en film skal lages.

– Det handler om å gi ut et kvalitetsprodukt, sier Jessica. – En av de store truslene mot hele industrien er piratkopiering. Det er veldig viktig å jobbe mot å bekjempe det. Vi gjør alt for å lage et så godt produkt som mulig slik at folk fremdeles får lyst til å kjøpe det. Vi fortsetter å gjøre alt som er mulig for å få ting så bra og sammenhengende som mulig. Vi har en veldig bra lydmann. Vi har en videoekniker. Et helt crew av mennesker. Det er ikke bare en fyr som holder en kost med en mikrofon på over rommet. Vi bruker trådløse mikrofoner. Vi prøver virkelig å være på toppen av ting. Jeg går inn i ettertid og gjør voice-over-arbeid hvis det er behov for det. Vi gjør alt vi kan for å holde god kvalitet. Hvis du ser ti filmer fra ti ulike selskaper, uten å vite hvilken film som var fra hvilket selskap, og du hadde valgt deg en topp tre-liste, så er jeg sikker på at vi hadde vært en av dem.

Kosmetiske utfordringer?

Er det kosmetiske utfordringer å filme med HD-oppløsning?

– Absolutt. Folk spør meg hvor lenge jeg har tenkt å være foran kamera. Mitt svar er at så lenge jeg er komfortabel med å bli vist i HD, vil jeg forbli i bransjen. Jeg tror at mange mennesker faktisk var bekymret for HD i pornoindustrien da det kom. Jeg så en av mine favorittskuespillere i HD på et TV-program og tenkte: Whoah! Det der så ikke bra ut… Jeg tror at på mange måter så er det bra fordi det gir en realisme fordi man ser kosmetiske skavanker i huden som man ikke vanligvis ville ha kommet til å se, og jeg tror det er bra at man ser absolutt alt. At man fjerner filteret. Da ser man folk som de virkelig er. Jeg er ikke redd for min egen del å bli vist i HD på dette tidspunktet – fingrene krysset (ler) – men jeg tror det er enkelte folk som ikke har godt av å bli vist i HD.

Før vi får avsluttet intervjuet, insisterer Jessica på å skyte inn noen skamløse lenker (obs, Lyd & Bilde er ikke ansvarlig for eksterne linker):

twitter.com/thejessicadrake
erotikknett.no
kondomeriet.no

Blir det Google-AI i iPhone?

Solcellepaneler i øynene?

Googles AI fantiserar fram spill

Nye funksjoner for Pixel-enheter

Ny AI utfordrer GPT-4

Google lanserer mini-AI

Kinas superdatamaskin slår rekorder

AI-generator lager realistiske videoer

Kan dette pannebåndet kontrollere drømmer?

ISS oppgraderer sine datamaskiner

Nå blir Googles AI mye flinkere - på norsk!

Hyperloop i Italia

0
Scroll to Top