Bransje

TV-salget falt markert i 2011. Nordmenn har ikke kjøpt så få flatskjermer siden 2006, men vi kjøper større og billigere enn før.
forfatter

Tallenes harde tale er klar. I 2011 falt totalomsetningen for elektronikkbransjen fra 27,5 til 26 milliarder kroner. At omsetningen ikke falt mer, skyldes sterke tall for hvitevarer og småelektriske produkter, som oppvaskmaskiner, kaffemaskiner og elektriske produkter for personlig pleie.

Mens kaffemaskiner – kaffetraktere unntatt – økte omsetningen med 91 prosent, falt tv-omsetningen fra 593 000 til 520 000 enheter i 2011.

Til sammenligning solgte bransjen 650 000 tv-apparater i 2006, men fallet er ventet å stagnere, og prognosen for omsetningen i 2012 og 2013 er foreløpig estimert til 520 000 solgte flatskjerm hvert år.

33 prosent av de solgte enhetene, var flatskjermer med 3D.

– TV-er er for billige, sier administrerende direktør i stiftelsen Elektronikkbransjen Synnøve Bjørke, om fallet i snittprisen på flatskjermer i 2011. Foto: Elektronikkbransjen.

Fallende TV-priser

Totalt endte tv-omsetningen på 2,861 milliarder, en nedgang på 12,3 prosent, og som sendte  snittprisen ned noen hundrelapper til 5500 kroner. Det skyldes delvis priskrigen mellom kjedene i følge Elektronikkbransjen, som ser det positive i det at forbrukerne får bedre tv-er for pengene enn noensinne.

Men nordmenn kjøper større flatskjerm for hvert år. I følge Informasjonssjef Erik Andersen i Elektronikkbransjen, øker snittstørrelsen med fire prosent hvert år.

Informasjonssjef Erik Andersen i elektronikkbransjen. Foto: Elektronikkbransjen.

Og snittstørrelsen på LCD var i 2011 38 tommer, mens tilsvarende for plasmaskjermer var 47 tommer. I år som i året før øker de større størrelsene mest, og 46 tommers skjermer er ventet å bli normalstørrelsen etter hvert.

Fordelingen på LCD-baserte og plasma-tv-er endte på 446 000 LCD-skjermer, og 73 000 plasmaskjermer, og 1 000 solgte mini-tv-er (håndholdte).

Det er forresten interessant å legge merke til noe Erik Andersen påpekte, at hittil er det solgt 3,64 millioner flatskjermer. Mens det er 4,6 millioner i bruk. Differansen utgjøres i all hovedsak av bilderørs-tv-er, som på et eller annet tidspunkt skal byttes ut.

Stabilt for stasjonær lyd

Anlegg og da spesielt mikroanlegg øker bittelitt, mens digitale bordradioer øker med hele 65 prosent, om man tar med DAB-radio i bil.

Smartmobil øker

Fallet for mobiltelefoner er ikke så stort, fra 2,5 millioner til 2,25 millioner, men folk kjøper ikke vanlige mobiler lengre, det skal være smartmobil. Som i 2011 stod for 65 prosent av totalmarkedet på mobil.

Mer om bransjens omsetning i 2011 og tallene bak, finner du på Stiftelsen Elektronikkbransjens nettsider.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.