Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Musikkelskerens våte bildrøm

En grunn til at bilstereo aldri kan bli skikkelig hi-fi er motorlyden. Tesla Model S er derimot det perfekte utgangspunktet.

Skrevet av / 21.06.13 - 08:58
Musikkelskerens våte bildrøm

Et viktig utgangspunkt for musikk er nemlig stillhet. Elektriske biler har på sin side ingen ulyd fra motoren. Med unntak av at rotoren og tannhjulene lager noe høyfrekvent lyd ved høyt turtall, og veistøyen fremdeles blir et tema i høy fart, men det er uansett usedvanlig stille i forhold til en brenselsmotor.

Nå er selvsagt Tesla langt ifra å være alene om å lage elbiler. Men akkurat for øyeblikket er det den klart mest relevante produsenten. For musikk i bilen er aller viktigst på lange bilturer, og lange bilturer er som kjent ikke forenelig med elbiler. De eneste unntakene pr. i dag kommer fra Tesla, hvor Model S er den første som kan gå virkelig langt.

Langdistanse
At bilen kan gå langt på en ladning vet vi. 40-50 mil skal den kunne gå om man kjører økonomisk. Og de av oss som ønsker å kjøre virkelig langt, kan glede seg over at Tesla skal bygge ut superladestasjoner (delvis drevet av solceller!), som gir en halv ladning på 20 minutter. Gratis for Tesla-eiere, selvsagt. I Norge får vi i første omgang fire slike, plassert ut i Lillehammer, Dombås, Gol og Aurland. Som gjør at vi greit kan kjøre Oslo-Trondheim og Oslo-Bergen i en Tesla Model S.

Batteribytte
Rosinen i pølsa kom imidlertid rundt klokken 06.00 i dag tidlig norsk tid. Da demonstrerte nemlig Tesla under grunnlegger Elon Musk i spissen et batteribytte på direkten! Føreren trenger aldri gå ut av bilen, og selve batteriskiftet, som skjer automatisk, gjøres i løpet av 90 sekunder! Det er raskere enn det tar å fylle opp en tom bensintank.

Se demo under (filmet av en i publikum):

Når du skifter batteriet kan du komme tilbake og hente ditt eget batteri på hjemveien, fulladet selvsagt. Velger du å i stedet kjøre av gårde med det nye batteriet og aldri skifte tilbake, vil en regning komme i posten. Hvor stor denne blir, vites ikke ennå.

Batteribytte skal komme allerede mot slutten av året til utvalgte ladestasjoner i USA, for å gradvis utvides i løpet av de neste par årene. Når dette kommer til Norge vet vi ikke, men vi vet at Norge er blant de største importørene av Tesla-biler, så forhåpentligvis ser vi et par slike også her til lands i løpet av neste år. Det har vært hentydet at batteriskifte i USA vil koste rundt 100 dollar, altså rundt 600 kroner, som er hva det koster å fylle en tank bensin her i Norge.

Når vi så ikke lenger trenger å ha distanseredsel for elbiler, gjenstår det å nyte stillheten. Og dermed musikken.

Lydanlegget
I tilfellet Tesla Model S vil man kunne velge et utvidet musikkanlegg som ekstrautstyr. For rundt 6.000 kroner ekstra får du et 580 watts 7.1 Dolby Pro Logic surroundanlegg med til sammen 12 høyttalere, i tillegg til DAB+-radio. Tesla lover glimrende lyd, men noe utover dette står dessverre ikke spesifisert. Andre produsenter frister med eksklusive stereoprodusenter, blant annet får du Bang & Olufsen-anlegg i den nye Aston Martin Vanquish. Vi skulle gjerne sett noen flere spesifikasjoner på Tesla-anlegget. Det som er helt sikkert, er at i en stillegående bil som Tesla Model S, trenger man ikke spille like høyt som i en bil med brenselsmotor, for å få en fantastisk musikkopplevelse.

Teknorevolusjon
Tesla er for tiden mye omtalt av teknologipressen, fordi mange mener firmaet er i ferd med å revolusjonere bilbransjen. Både med sine høyteknologiske elbiler og med distribusjonsmetoden, som dreier seg om å selge direkte til sluttbruker via internett.

Batteriets levetid
Når det gjelder levetiden på batteriet, er dette garantert for 8 år, med ubegrenset kilometerstand for det med størst kapasitet, 85 kWh. 60 kWh-versjonen er garantert for like mange år, men begrenset til 200.000 km. Når batteriet har nådd sin levetid, kan det enkelt skiftes ut. Men billig er det ikke. 12.000 dollar for 85 kWh-versjonen og 10.000 for 60 kWh-versjonen koster det med dagens priser. Bruker man 1.500 kroner i måneden på bensin, blir det 144.000 kroner på like mange år, altså ikke så veldig mye mer. Men batteriteknologien går stadig fremover, så forhåpentlig vis kommer kostnadene ned.

Hvordan floka med batterilevetid og garanti blir hvis man til støtt og stadig bytter batteri på holdeplassene, har hittil ikke blitt adressert såvidt jeg vet.

Ikke billig
Tesla Model S er ingen billig bil. Selv om den er fritatt for de fleste avgifter i Norge, havner prisen på rundt 500.000 kroner for standardversjonen med det største batteriet. Men vit at den i USA koster det samme som en Porsche Panamera, som i Norge koster over en million kroner (nevnte Aston Martin Vanquish koster trippelt av det igjen).  høy er nemlig avgiftsbesparelsen ved å velge elbil. For øyeblikket.

teslamotors.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Blir det Google-AI i iPhone?

Solcellepaneler i øynene?

Googles AI fantiserar fram spill

Nye funksjoner for Pixel-enheter

Ny AI utfordrer GPT-4

Google lanserer mini-AI

Kinas superdatamaskin slår rekorder

AI-generator lager realistiske videoer

Kan dette pannebåndet kontrollere drømmer?

ISS oppgraderer sine datamaskiner

Nå blir Googles AI mye flinkere - på norsk!

Hyperloop i Italia

0
Scroll to Top