Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Nyhet

Thomas Dybdahl med nyskapende album i Dolby Atmos

Vi har møtt artisten Thomas Dybdahl og lydteknikeren som står bak skaperverket i Dolby Atmos.

Skrevet av / 15.03.24 - 10:34
Thomas Dybdahl med nyskapende album i Dolby Atmos

I dag, den 15. mars, lanserer Thomas Dybdahl sitt nye album «Teenage Astronauts». Albumet er en melankolsk, nostalgisk reise, blant annet (selvsagt) om tapt kjærlighet og vennskap. Og som vanlig er Dybdahl superb til fingerspissene, ned til enhver detalj. På et nydelig album, produsert av Larry Klein (Joni Mitchell, Herbie Hancock, Melody Gardot) med strykearrangementer av Kleins faste go-to-arrangør Vince Mendoza. Som selvfølgelig da også har mange av de samme artistene på merittlisten.

Dybdahl i skikkelig Dolby Atmos

Men det er ikke den store nyheten med dette albumet. Det er nemlig mikset i Dolby Atmos. Og mens man kan argumentere at mange av dagens poputgivelser har fått Atmos-behandling av typen venstrehåndsarbeid, har man her gått grundig til verks.

Albumet har fått en tredimensjonal miks, for å virkelig bringe en ekstra dimensjon til musikken. I stedet for å være en ettertanke, er det her mikset som om det skulle være musikksporet til en kinofilm.

I et dybdeintervju forteller Dybdahl og produsent Håvard Rosenberg om den nyskapende innspillings- og mikseprosessen.

Foto: Privat (fra Thomas Dybdahls hjemmeside)

Spilt inn i California

Albumet, som er spilt inn i et leid hus i California, markerer et teknologisk gjennombrudd i norsk sammenheng. Det er nemlig først ut her til lands med å utnytte Dolby Atmos-formatets fulle potensial. Rosenberg forklarer entusiastisk:

«Det absolutt kjekkeste med Atmos er at det er plass til alt. Du slipper en del av de kompromissene man må gjøre. I Atmos kan du plassere elementer hvor som helst i et tredimensjonalt rom.»

Ved å mikse albumet «fra bunnen av» for Atmos, skiller utgivelsen seg fra mange andre musikkutgivelser i formatet, som i journalistens ører nærmest bare fremstår som oppmiksede stereoversjoner. Men i dette tilfellet er alt gjort med omhu og hensikt.

Les også Sommerlåt i full surround Musikk i Dolby Atmos surroundformat, også kjent som Immersive eller Spatial Audio, blir stadig mer utbredt.

Dybdahl hadde en klar visjon for lydbildet:

«Jeg så for meg at det var tatt opp i en liten hytte. For å lage et pompøst bilde, var ikke taket der, men det som var stjernehimmelen skulle strykerorkesteret gjøre. Pakke alt inn i et slikt landskap.»

Målet var å skape et lydlandskap der hver del har sin naturlige plass, uten at noe oppleves påtatt eller malplassert. Vokalen ligger i senter, med gitarene tørt panorert, mens et strykeorkester fyller rommet rundt.

«Grunnen til å gjøre dette i Atmos i det hele tatt, og spesielt i kinoformat, er å få en fellesopplevelse av en annen type,» understreker Dybdahl.

thomas dybdahl teenage astronauts
Coverbildet av albumet «Teenage Astronauts». Foto: V2 Records Benelux

Omfattende prosess

Innspillingen har vært en mer omfattende prosess enn de så for seg, ikke minst grunnet tekniske og logistiske hindre. Opptakene med Stavanger Symfoniorkester måtte planlegges nøye. Selve Atmos-miksingen endte med å måtte ferdigstilles i en godkjent Dolby Atmos-kino i Danmark.

Heldigvis har prosjektet vært givende for de involverte. Rosenberg berømmer Dybdahls produksjons- og arrangement-talent, mens Dybdahl selv er svært tilfreds med resultatet:

«Noen album skriker etter dette formatet. På dette albumet er sangene skrevet for den instrumenteringen som er brukt, det har noe for seg at strykerne får ordentlig plass.»

Mottakelsen har så langt vært svært positiv. Kinopersonell har latt seg imponere over den innovative bruken av kinosalen som arena for musikkopplevelser. Rosenberg konstaterer:

«Det å sitte og høre et album i en kinosal er jo som å være på konsert. Bare at det er enormt stille, og med ekstremt god lyd. Dette er et format som definitivt har livets rett!»

Les også Dolby Atmos: Hvor skal høyttalerne plasseres? Mange lesere lurer på hvordan man plasserer sine Dolby Atmos høyttalere. Her forsøker vi å gi noen svar!

Endelig skikkelig musikk i skikkelig Atmos!

I den grad vi i Lyd & Bilde tester hjemmekinoanlegg og lydplanker med musikk i surround, er det veldig ofte spillelista består i klassisk og sær musikk fra 2L, skrudd av Morten Lindberg. Det er liksom ikke noe særlig annet som utnytter til fulle den ekstra dimensjonen man får av Dolby Atmos. Til nå.

Med «Teenage Astronauts» tar Thomas Dybdahl og hans team lytteropplevelsen innenfor pop og vise til et nytt nivå. De viser vei for hvilke kreative muligheter som ligger i Dolby Atmos-formatet, når det utnyttes til fulle.

Du kan strømme og kjøpe albumet fra i dag, og Atmos-versjonen finner du på Apple Music og Tidal.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

B&O med super-eksklusiv CD-spiller til en halv million kroner

Billigere strømming fra Auralic

Ny og bedre forsterker fra Cambridge Audio

Goldmund effektforsterker: Bare ikke spør om prisen ...

En forsterker for drømmere

Vinyl setter ny rekord

Komplett anlegg i retrostil

Platespiller med plug and play

Nye råskinn fra sveitsiske Soulution

Da hi-fi var en livsstil

Noe helt eget for din platesamling

Nå kan du linke til alle musikktjenester på én gang

Lyd & Bilde
Scroll to Top