Selg varer – eller bli solgt selv!

Har tiden kommet for å selge Bang & Olufsen?
Annonse
Annonse
forfatter

Barometeret viser storm i Struer. Bang & Olufsen har vendt en rolig fremgang til et tilbaketog. I stedet for en forventet omsetningsutvikling på 10 prosent har salget gått ned 14 prosent. Det kan merkes på aksjekursen, som i de siste årene har mistet 70 prosent av sin verdi – i takt med at selskapet ikke bare én, men to, og nå tre ganger offisielt har nedjustert forventningene.

Vi er ikke tilbake til katastrofestemningen i 2015, da Bang & Olufsen etter et tap på over 600 millioner kroner måtte selge bilstereoforetningen og sparke 125 medarbeidere for å komme i null. Men det ser fortsatt ikke bra ut. Og det kommer på et tidspunkt hvor det har sett ut til at B&O egentlig burde hatt fremgang.

Styreformann i Bang & Olufsen, Ole Andersen, sa torsdag til dagbladet Børsen at selv om planen fortsatt er å drive virksomheten videre som et selvstendig selskap, så er man ikke imot ideen om et salg dersom man skulle få et seriøst bud – og hvis det kan godkjennes av aksjonærene.

 

Det skal nytenkning til

Annonse

Det synes jeg er en fremragende ide! Bang & Olufsen tjener ikke lenger penger, med mindre det skulle komme noen helt nye og overraskende produkter på IFA-messen om et par uker, så er det vanskelig å se for seg at utviklingen skal snu. Slik det ser ut til nå har B&O et produktutvalg hvor halvparten selges i så små mengder at det ikke har noen betydning. Mens den andre halvdelen er solgt i så store mengder at markedet er mettet.

 

Ambitiøs teknologi – for de få

Til tross for mange års krise har ikke Bang & Olufsen gitt opp utviklingen. Den vanvittig ambisiøse BeoLab 90-høyttaleren skaper nye stier for samspillet mellom høyttaler og lytterom. Og BeoSound Shape var et høyttalersystem som kunne lyttes til overalt i rommet, uten å ødelegge stereoperspektivet. Men høyttalere i superluksusklassen selger ikke mange eksemplarer!

 

Annonse

Beoplay som lokomotiv

Det gjorde til gjengjeld Beoplay-produktene. Simple og – for Bang & Olufsen – billige produkter som passet til en «en moderne, mobil livsstil». For første gang kunne man bli eier av et B&O-produkt på et studentbudsjett

Resultatet ble langt over forventning. Selv om stykkprisene var lave ble det rask den produktgruppen som bidro mest til totalomsetningen.

 

Ingen fornyelse

Annonse

Men hva gjør man når man allerede har mettet markedet med luksus-hodetelefoner og ditto bærbare høyttalere, og når man lager kvalitetsprodukter som ikke blir avløst av en banebrytende ny modell?

Jeg hadde selv fornøyelsen av å teste den nye Beoplay H9 for kort tid siden. Og jeg må si at det er et par deilige hodetelefoner. Men den har features som er to år bak konkurransen. Og det går faktisk ikke an, når man samtidig insisterer på å være den dyreste på markedet. Luksusmerke eller ikke.

 

Beoplay H9 er en lekker hovedtelefon, men den er der hvor konkurrenterne og B&O selv var for to år siden. Foto: B&O.

 

Tryllestøv fra Struer

Annonse

Det kan for eksempel være vanskelig å finne en passende grimase når BeoVision Harmony, som ble lansert i april, får en veiledende pris på 180.000 kroner i 77 tommers-utgaven. Mens tilsvarende 4K 77″ OLED-TV fra LG kan finnes under 70.000 kroner!

Er det eksepsjonelt lyddesign og avansert integrasjon – eller betaler du hundre store for en motorisert soundbar og en sekk tryllestøv fra Struer?

 

Utenfor rekkevidde

Jeg vil på ingen måte benekte verdien av godt design og solid kvalitet. Faktisk har jeg et livslangt kjærlighetsforhold til produktene fra Bang & Olufsen. Men imens all annen elektronikk har blitt billigere, har det gått motsatt vei med produktene fra B&O. Da jeg selv var en liten nerd, var B&O noe som mine foreldres generasjon hadde råd til. Og akkurat det har ikke endret seg! Men for å ha råd til anlegg fra Bang & Olufsen skal man helst sitte med en nettopp utbetalt pensjon og et hus med stor verdi. Om du «kun» har lønnsarbeid må du nøye deg med Play-produktene.

Annonse

 

Kommer det nå en rik kineser?

Men hva skal B&O gjøre nå? Det letteste ville ha vært om det kom en rik kineser som ønsket å eie merket, og som ellers ville latt alt kjøre videre. Slikt som har skjedd med Dynaudio og Libratone. Men om det var en sannsynlig vei fremover, ville det nok allerede vært gjort. For tre-fire år siden var B&O godt igang med den prosessen, og kinesiske Sparkle Roll (kineserne har en vidunderlig evne til å finne fantastiske navn!)  kjøpte den gang 18,7 prosent av aksjene. Men de lyktes ikke med å komme med et tilstrekkelig tilbud på resten av aksjene. Med et 70 prosent fall i aksjeverdien kan motivasjonen hos aksjonærene kanskje ha endret seg nå.

 

100 års fortjeneste

Annonse

Men hva koster Bang & Olufsen egentlig? Den offisielle markedsverdien basert på aksjekursen er i dag 2,5 milliarder kroner. Det er småpenger for store konsern som Samsung (som ga 77 milliarder kroner for Harman i 2016). og for Apple, som tross rykter aldri har presentert en TV, så er slike beløp lommepenger. Men med et overskudd i B&O på 25 millioner etter skatt i 2018, så ville det tatt 100 år å tjene på en slik investering. Så det er ikke bare bruk for penger, men også for å gjøre ting på annen måte.

 

LG er det beste budet

Et nærliggende bud kunne vært LG, som Bang & Olufsen allerede samarbeidet med. Når man kjøpet en TV fra B&O, er det LGs skjermpaneler og bildeprosessering som sitter i den. Det er nemlig alt for dyrt for den lille danske virksomheten å utvikle sine egne skjermprodukter. Bang & Olufsen står selv for lydsiden og designet. Et slik ekteskap ville mest sannsynlig vært positivt for begge merker. Spesielt dersom prisen på de ferdige produktene lignet noe som hadde en liten sammenheng med resten av markedet.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 29 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Poly vil komme seg på markedet for profesjonell lyd & video til hjemmekontor.
3:2-skjermen får 3.3K oppløsning, 500 nits lysstyrke og Pantone-sertifisering
Apple er verdens mest verdifulle selskap, igjen.
Gjør klar for enda raskere trådløst internett! Netgear Nighthawk RAXE500 er verdens første ruter med Wi-Fi 6E.
Canon oppgraderer EOS M50 Mark II med flere videofunksjoner.
Den nye, internasjonale, strømmetjenesten Paramount+ kommer snart til Norden. Nå er prisen (og litt av innholdet) klar.
Ryktet sier at Sony WF-1000XM4 er like rundt hjørnet
Etter en fullstendig mislykket forhåndsreservering av den elektriske SUV-en IONIQ 5 tirsdag, var det ingen som kom igjennom og fikk reservert. Hyundai gjør nå et nytt forsøk.
Med radar og 3D-teknologi får du full kontroll med Ring Video Doorbell Pro 2. Men den har en stor ulempe for oss nordmenn.
Razer Kiyo Pro takler både Zoom-møter om dagen og stemningslys i gamingrommet.
Med lanseringen av Star kan Disney+ tilby 300 "nye" film- og serietitler - inkludert Die Hard og Big Sky.
Sony slipper FX3 for håndholdt proffvideo.
Det har ikke vært en god start for IONIQ 5-lanseringen.
Spotify melder at de snart vil øke lydkvaliteten for Premium-abonnenter.
Hyundais elektriske familie-SUV IONIQ 5 får god plass, og setter sikkerhet i fokus. Lyden er fra Bose!
Sammen med Formlabs skal Sennheiser gi ørepropper perfekt tilpasset brukerens ører.