Følg oss på

Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Black Friday er stor ståhei for ingenting

Risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp.

På fredag braker det løs. Black Friday. Faktisk er den årlige festen for panikk-shopping allerede i full gang. Det som i sin tid begynte som et amerikansk fenomen, hvor detaljhandelen benyttet seg av fridagen fredag etter thanksgiving til å sparke i gang julesalget, har nå blitt en global forbruksfest som strekker seg over hele uken frem til den såkalte sorte fredagen.

Faktisk begynte «Black Week» allerede sist helg, og noen butikker startet til og med festlighetene på forskudd i forrige uke. Vi har altså en tilbudsfredag som begynner å vare i hele to uker.

Men er det ikke bare bra at vi kan kjøpe ting til spottpris hele uken?

Det ville det kanskje være, hvis det faktisk var sant. Men mange av tilbudene er hverken spesielt billige, spesielt gode eller spesielt nyttige. Derfor holder jeg meg hjemme på fredag.

Godt kjøpmannskap

Jeg sier ikke at det er noen som prøver å lure oss. Men det kryr jo av fornuftige folk i detaljhandelen, og uttrykket «godt kjøpmannskap» betyr normalt at man selger varene sine til en pris som sikrer god fortjeneste. Ellers overlever jo ikke butikkene i lengden.

Derfor kan du trygt regne med at hvis en vare er satt på tilbud denne uken, er prisen enten satt slik at butikken fortsatt tjener godt på den (spesielt hvis man kan sende mange av dem over disken under handlefesten). Eller kanskje er det en vare som det ville være umulig å selge til full pris.

«Nå kr 9995 – før 11 995»

Den første fellen er svingende priser. Den flotte TV-en er satt ned 2000 kroner, og koster nå bare 9995 kr. Men når har den egentlig kostet de påståtte 11 995?

Noen forhandlere har en stygg uvane med å heve prisene i tiden frem mot Black Friday, så de kan sette dem ned igjen på dagen – og skryte av rabatten. Prisstatistikken på Prisjakt og Prisguiden er god til å avsløre bløff.

Annonse

Det kan godt være at varen er satt ned, men ofte er prisen satt opp kort tid i forveien. (Grafik: Pricerunner)

10 prosent rabatt er ingen rabatt

Under oppløpet til Black Friday ser vi noen butikker som lover 10 prosent rabatt på en del av varelageret. Det er det samme som ingen rabatt! Du kan alltid få selgeren til å slå en tidel av prisen året rundt på en vare som ikke allerede er nedsatt. Og skulle det ikke være tilfelle, gjør nabobutikken det gjerne i stedet.

I noen tilfeller (som i hvitevare-kjedene) er det så ritualisert at selgeren så fort du nærmer deg de utstilte varene, understreker at nettopp du selvfølgelig ikke skal gi det som står på skiltet!

OK – dette er billig, men hvorfor?

Det gis faktisk skikkelig god rabatt på noen varer. En rabatt som er så stor at den ser ut til å sette butikkens normale avanse på 30–50 prosent i fare. Det kan det være flere årsaker til, og du må ikke ta for gitt at det er noe butikken gjør for å glede deg.

Hylleveteraner

Den mest sannsynlige årsaken er at varen ikke vil kunne selges til produsentens anbefalte pris. Hvis det er snakk om en TV fra i fjor, gjelder det bare for butikken å få dem ut så det blir plass til de nye modellene – med høyere avanser. Her er rabatter på 30–50 prosent ikke uvanlig. Og hvis du kan leve med at du ikke får den siste generasjonen av bildeprosessor og AI-styrt bakbelysning i 99 soner, kan kjøpet faktisk være utmerket. Men ikke tro at du har skutt gullfuglen. Den type tilbud på utgående varer kan du finne året rundt. Bortsett fra måneden før Black Friday, naturligvis!

PC-er går raskere ut på dato enn kjøttdeig

Når det gjelder computere må man holde hodet enda kaldere, og se ekstra godt på prisstatistikken. Computere blir like raskt dårlig som ferskvarer, så en modell som ble introdusert i januar, bør under ingen omstendigheter koste det samme som den gang. Spesielt ikke etter at både Intel, AMD og Nvidia i høst har presentert neste og langt raskere generasjon av sine prosessorer. Så her er prisfallet reelt, men ikke på grunn av Black Friday. Og du bør aldri gi over halv pris for fjorårets modeller!

Behov eller begjær?

Sist, men ikke minst, bør du ikke la deg gripe av handlerusen. Spør heller deg selv om du virkelig trenger en ekstra TV til hagestuen? Er det et behov – eller har du bare stirret deg blind på de pengene som du angivelig sparer?

Om et par dager kommer Cyber Monday, hvor du igjen vil bli lokket med utrolige tilbud. Og de vennlige butikkeierne gjør det altså ikke for din skyld.

Annonse

Black Friday er ikke Guds gave til forbrukerne – men en fest for detaljhandelen som får ryddet bort gamle varer fra hyllene og fylt opp i pengesekken.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter
Skrevet av

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

Risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp.

Risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp.

Risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp.

Risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp.

Risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp.

Kate Beckinsale beviser, nok en gang, at hun kan sine action-moves.

Risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp.

Risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.