Nu braker det løs. Black Friday. Faktisk er den årlige festen for panikk-shopping allerede i full gang. Det som i sin tid begynte som et amerikansk fenomen, hvor detaljhandelen benyttet seg av fridagen fredag etter thanksgiving til å sparke i gang julesalget, har nå blitt en global forbruksfest som strekker seg over hele uken frem til den såkalte sorte fredagen.
Faktisk begynte “Black Week” allerede sist helg, og noen butikker startet til og med festlighetene på forskudd i forrige uke. Vi har altså en tilbudsfredag som begynner å vare i hele to uker.
Men er det ikke bare bra at vi kan kjøpe ting til spottpris hele uken?
Det ville det kanskje være, hvis det faktisk var sant. Men mange av tilbudene er hverken spesielt billige, spesielt gode eller spesielt nyttige. Derfor holder jeg meg hjemme på fredag.
Godt kjøpmannskap
Jeg sier ikke at det er noen som prøver å lure oss. Men det kryr jo av fornuftige folk i detaljhandelen, og uttrykket “godt kjøpmannskap” betyr normalt at man selger varene sine til en pris som sikrer god fortjeneste. Ellers overlever jo ikke butikkene i lengden.
Derfor kan du trygt regne med at hvis en vare er satt på tilbud denne uken, er prisen enten satt slik at butikken fortsatt tjener godt på den (spesielt hvis man kan sende mange av dem over disken under handlefesten). Eller kanskje er det en vare som det ville være umulig å selge til full pris.
“Nå kr 9995 – før 11 995”
Den første fellen er svingende priser. Den flotte TV-en er satt ned 2000 kroner, og koster nå bare 9995 kr. Men når har den egentlig kostet de påståtte 11 995?
Noen forhandlere har en stygg uvane med å heve prisene i tiden frem mot Black Friday, så de kan sette dem ned igjen på dagen – og skryte av rabatten. Prisstatistikken på Prisjakt og Prisguiden er god til å avsløre bløff.
10 prosent rabatt er ingen rabatt
Under oppløpet til Black Friday ser vi noen butikker som lover 10 prosent rabatt på en del av varelageret. Det er det samme som ingen rabatt! Du kan alltid få selgeren til å slå en tidel av prisen året rundt på en vare som ikke allerede er nedsatt. Og skulle det ikke være tilfelle, gjør nabobutikken det gjerne i stedet.
I noen tilfeller (som i hvitevare-kjedene) er det så ritualisert at selgeren så fort du nærmer deg de utstilte varene, understreker at nettopp du selvfølgelig ikke skal gi det som står på skiltet!
OK – dette er billig, men hvorfor?
Det gis faktisk skikkelig god rabatt på noen varer. En rabatt som er så stor at den ser ut til å sette butikkens normale avanse på 30–50 prosent i fare. Det kan det være flere årsaker til, og du må ikke ta for gitt at det er noe butikken gjør for å glede deg.
Hylleveteraner
Den mest sannsynlige årsaken er at varen ikke vil kunne selges til produsentens anbefalte pris. Hvis det er snakk om en TV fra i fjor, gjelder det bare for butikken å få dem ut så det blir plass til de nye modellene – med høyere avanser. Her er rabatter på 30–50 prosent ikke uvanlig. Og hvis du kan leve med at du ikke får den siste generasjonen av bildeprosessor og AI-styrt bakbelysning i 99 soner, kan kjøpet faktisk være utmerket. Men ikke tro at du har skutt gullfuglen. Den type tilbud på utgående varer kan du finne året rundt. Bortsett fra måneden før Black Friday, naturligvis!
PC-er går raskere ut på dato enn kjøttdeig
Når det gjelder datamaskiner, gjelder det å holde hodet kaldt og se ekstra nøye på prisstatistikken. Datamaskiner foreldes like raskt som ferskvarer, så en modell som ble introdusert i januar, bør under ingen omstendigheter koste det samme som den gjorde den gang. Spesielt hvis Intel, AMD og Nvidia har presentert neste og langt raskere generasjon av sine prosessorer i mellomtiden. Så her er prisfallet reelt, men ikke på grunn av Black Friday. Og du bør aldri betale mer enn halv pris for fjorårets modeller!
Her om dagen spurte en god venninne meg om gaming-PC-en sønnen hennes ønsket å kjøpe var et godt kjøp eller ikke. PC-en var visstnok nedsatt med over en tredjedel. En titt på prishistorikken viste at PC-en var nesten tre år gammel, og at prisen jo var satt ned nå. Men også at den hadde gått opp og ned flere ganger.
Behov eller begjær?
Sist, men ikke minst, bør du ikke la deg gripe av handlerusen. Spør heller deg selv om du virkelig trenger en ekstra TV til hagestuen? Er det et behov – eller har du bare stirret deg blind på de pengene som du angivelig sparer?
Om et par dager kommer Cyber Monday, hvor du igjen vil bli lokket med utrolige tilbud. Og de vennlige butikkeierne gjør det altså ikke for din skyld.
Black Friday er ikke Guds gave til forbrukerne – men en fest for detaljhandelen som får ryddet bort gamle varer fra hyllene og fylt opp i pengesekken.”