Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Nyhet

Disney+ lanserer abonnement med reklame

Fra i dag kan du strømme dine favorittserier, og -filmer, på Disney+ – med reklameavbrudd.

Skrevet av / 01.11.23 - 11:33
Disney+ lanserer abonnement med reklame

Det er så visst dyrtid som preger samtiden vi lever i, og nå følger også de internasjonale strømmetjenestene opp med en abonnementsform som er tilpasset folk flests noe mer slunkne lommebok.

Netflix har allerede gjort det – nå følger Mikke Mus & Co opp.

Les også Netflix innfører reklame! Strømmekrigen hardner til, og Netflix taper abonnenter - nå kommer reklamen.

I dag lanserer Disney+ Norden nye abonnementsplaner, der ett alternativ blir med reklame, mens to andre vil være uten.

Det vil gi forbrukerne muligheten til å velge en rimeligere abonnementsform; og er noe Disney+ initierer etter at toppsjefen Bob Iger over flere kvartaler har registrert en stor nedgang i abonnementsmassen.

Les også Men var ikke Baby Yoda i trygge hender? Disney+, og Jon Favreau, fortsetter med å levere underholdende, og originalt innhold fra det mangslungne Star Wars-universet.

Hans van Rijn, adm. dir. for The Walt Disney Company Nordic & Baltic, uttaler i forbindelse med nylanseringen:

I dag tar vi neste steg i utviklingen av Disney+, med en mer fleksibel abonnementsmodell som blant annet inkluderer et abonnement med reklame til en ekstremt konkurransedyktig pris. For første gang noensinne får du tilgang til hele biblioteket vårt, samt prisvinnende TV-serier som The Bear, Disney+-originaler som The Kardashians og storfilmer som Den lille havfruen, for kun NOK 59 per måned. Juniormodus, for de yngste seerne, vil alltid være fri for reklame.

Samtidig er det to helt annonsefrie alternativer, «Standard» og «Premium», for seerne som foretrekker det. Jeg er full av forventning og stolt over vårt nye tilbud til det nordiske markedet.

Hans van Rijn og Vibeke Lia fra Disney+ Nordic (Foto: Walt Disney)

Det utvidede tilbudet lar kundene strømme Disneys omfattende arkiv fra 59,- i måneden.

Dette inkluderer eksklusive originalserier, storfilmer og binge-verdige serier, som er skreddersydd for deres strømmepreferanser.

Kundene vil kunne velge mellom de tre følgende abonnementsplanene for Disney+:

Standard med reklame Standard Premium
Se splitter nytt originalinnhold, storfilmer og serier du bare må få med deg
Reklame
Abonnementspris Månedlige: NOK 59 Månedlige: NOK 89

Årlig: NOK 890

Månedlig: NOK 119

Årlig: NOK 1 190

Videokvalitet Opptil 1080p full HD Opptil 1080p full HD Opptil 4k UHD & HDR
Samtidige avspillinger
(antall enheter)
2 samtidige avspillinger 2 samtidige avspillinger 4 samtidige avspillinger
Nedlastninger X Nedlastninger på opptil 10 enheter Nedlastninger på opptil 10 enheter
Lyd Opptil stereo 5.1 Opptil stereo 5.1 Opptil Dolby Atmos

 

Etter to år med koronaboost, forsøker strømmetjenesten nå å tilpasse seg en ny (streikefri) markedshverdag.

Les også Disney fyller 100 år! Mikke Mus & Co har bursdag.

Strømmetjenestene lengter nok tilbake til den ekstraordinære pandemi-tilstanden, med stengte kinoer, kulturtilbud, sosial avstand, hjemmekontor og lockdown – da de alle opplevde en regelrett abonnements-boom når folk verden rundt satt «sperret» inne bak husets fire vegger.

Proporsjonalt med abonnementsveksten gearet strømmegigantene (som Disney+, Netflix, HBO, Prime Video, Viaplay og Apple TV+) opp egenproduksjonen av innhold, og budsjettdisiplinen satt rimelig løst.

The Bear, sesong 1 (Foto: Walt Disney)

Men en pandemi varer, som kjent, (heldigvis) ikke evig. Og siden sommeren i fjor har strømmegigantene slitt med å holde abonnementstallene oppe, kuttet beinhardt i innholdsproduksjonen og sågar lansert nye reklamebaserte abonnementer.

Senest medio august offentliggjorde Disney+ en nedgang på over 10 millioner abonnenter siste kvartal, samt blodrøde tall i regnskapet; hvorpå toppsjefen (Bob Iger) annonserte kraftige kostnadskutt, lansering av reklamebasert abonnement, sperrer for passorddeling samt en solid økning i månedsprisen.

Les også Skrur opp prisene på Disney+ Prissjokk! Nå blir det dyrere å se Disney-favorittene dine.

Hvor etterspurt et reklamebasert abonnement vil bli i Norden gjenstår dog å se (vi registrerer at norske mediebyråer ikke har veldig stor tro på plattformen som en attraktiv reklamekanal), men at dette nå var tvingende nødvendig på global basis er hevet over enhver tvil.

Tor Aavatsmark
(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Premiere til høsten!

Sci-fi-klassiker klar for strømming!

Premieredatoen er klar!

MILF-trailer!

Klar for nok en runde?

En god latter forlenger livet!

Kongen brøler igjen!

De kriminelles herjinger fortsetter i Kingstown

Harry Potter-lydbøker får Dolby Atmos

Se nye trailer fra Holocaust-helvete

Hysterisk ny trailer!

Fortsatt hel-MAX?

Scroll to Top