Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Volvo EX30 lansert – den blir billig

Raskeste Volvoen noensinne, går nesten 500 km, leveres med firehjulstrekk - og lydplanke!

Skrevet av / 07.06.23 - 14:48
Volvo EX30 lansert – den blir billig

Med et kompakt fotavtrykk, resirkulerte materialer og en helelektrisk drivlinje, er Volvo EX30 et stort lite steg på veien mot et fullelektrisk utvalg Volvoer fra 2030. For da skal alle Volvoer være elektriske.

Den nye EX30 er som man kan se, en kompakt SUV på 4,23 meter, med enten bakhjulstrekk, eller firehjulstrekk. Det er også den raskeste Volvoen noensinne, med 0-100 km/t på 3,6 sekunder (!), vel og merke hvis man velger Twin Motor Performance-utgaven med to elmotorer og firehjulstrekk.

Bilen ble lansert i Milano, og presentert av Volvos øverste sjef, Jim Rowan.

Volvo EX30. Foto: Volvo

Rekkevidde

EX30 leveres med tre drivlinjer. De to med bakhjulstrekk er en Single Motor-utgave med et 49 kWt batteri (netto), som driver en 200 kW elmotor, og har en rekkevidde etter WLTP-standarden på 344 km. Den er ingen sinke med 0–100 km/t på 5,7 sekunder.

Den andre med med bakhjulstrekk kalles Single Motor Extended Range, og har en oppgitt rekkevidde på 480 km, fra et 64 kWt NMC-batteri som kan lades med opptil 153 kW. Her tas det ut litt mer effekt fra batteriet, og 0–100 km/t tar 5,3 sekunder.

Den kraftigere utgaven med firehjulstrekk, heter Twin Motor Performance, og har 315 kW (428 hk) og 543 Nm i dreiemoment – og er raskere, men har en kortere rekkevidde på 460 km fra det samme 64 kWt NMC-batteriet.

Volvo-sjefen Jim Rowan presenterer Volvo EX30. Foto: Volvo

Resirkulerte materialer

Men først litt om miljø. Som alle vet er elektriske biler utslippsfrie, men materialer, produksjon og ikke minst frakt, er ikke like utslippsfritt. Men en kompakt bil har ikke bare et mindre fotavtrykk, den har også et mindre avtrykk på miljøet.

Kompakt betyr mindre mengder materialer, og Volvo har brukt resirkulerte tekstiler, 17 prosent resirkulert plast, 17 prosent resirkulert stål og 25 prosent resirkulert aluminium i EX30. Gjenbruk altså. Fabrikken som produserer EX30, bruker i følge Volvo 100 prosent ren elektrisitet, som igjen setter et mindre avtrykk på miljøet.

Volvo EX30 interior Volvo EX30 interior Volvo EX30 interior Volvo EX30 interior Volvo EX30 interior Volvo EX30 interior
<
>
Volvo EX30 interior

Lydplanke

Her får man også trådløs Apple CarPlay, en vertikal 12,3-tommers skjerm med Google midt på dashbordet, en praktisk utrekkbar koppholder i to trinn – en eller to kopper, og en lydplanke fra Harman Kardon som strekker seg over hele dashbordet. Lydplanken skal ikke bare gi bedre lyd, den frigjør også plass til dørene til flere og større ting, og det får små og store oppbevaringsplasser over alt i den kompakte Volvoen. Som de hendige mobillommene i ryggen på forsetene.

Volvo EX30 interior Volvo EX30 interior Volvo EX30 interior
<
>
Volvo EX30 interior

Lastekapasitet

Ja, den kan faktisk trekke henger. Opptil 1600 kilo for utgaven med firehjulstrekk, og den tar taklast på 75 kg. Bagasjeromsvolumet er oppgitt til 318 liter, inkludert 61 liter under gulvet, mer hvis man feller ned baksetene. Foran er et et sju liter stort rom til ladekabler.

Sikkerhet

EX30 er blant annet utstyrt med et døråpningsvarsel som varsler føreren når døren åpnes foran en forbipasserende syklist eller annen trafikant. Den har også et varslingssystem hvis sjåføren ikke er oppmerksom, eller sovner bak rattet. Bilen har detektorer i rattet, og sensorer bak rattet som registrerer øye- og ansiktsbevegelser rundt 13 ganger i sekundet, for å varsle innen bilen stopper sikkert.

EX30 har også fått et sterkere sikkerhetsbur og en ny airbag på innsiden av førersetet, som reduserer hode- og brystskader ved en kollisjon fra siden.

– Sikkerhet har alltid høyest prioritet når vi designer bilene våre. EX30 har flere nye løsninger innen både aktive og passive sikkerhetssystemer, og bilen er et eksempel på hvordan Volvo viser lederskap i den teknologiske utviklingen av moderne bilsikkerhet, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i Volvo Cars.

Volvo EX30 interior. Foto: Volvo

Kan bestilles nå

Volvo EX30 kommer i tre utstyrsversjoner kalt Core, Plus og Ultra, hvor Ultra er den best utstyrte med lydplanken fra Harman Kardon, 360 graders kamera, panoramatak, automatisk parkering og 19-tommers felger. Core-utgaven er innstegsversjonen, og med bakhjulstrekk og det minste batteriet på 49 kWt, starter den på 322.000 kroner.

Volvo EX30 exterior Volvo EX30 exterior Volvo EX30 exterior
<
>
Volvo EX30 exterior

Hvis man vil ha det større batteriet, øker prisen til 367.000 kroner, mens Twin Motor Performance med ‘alt’ i Ultra utstyrsversjon, havner på 447.000 kroner.

Det er ganske konkurransedyktig, særlig når man tenker på at det er svært få kompakte elektriske SUV-er på markedet, med firehjulstrekk.

Levering

Til neste år kommer EX30 i en Cross Country-utgave, med høyere bakkeklaring, sort styling, beskyttelsesplater og lister i stål, og plastbeskyttelse rundt hjulbuene.

Volvo EX30 Cross Country. Foto: Volvo

Man kan også abonnere på EX30, og her starter prisene på 6.290,- kroner per måned.

Volvo EX30 kan bestilles nå, og de første kundene kan vente å få bilen levert 1. kvartal 2024.

Volvo EX30 exterior. Foto: Volvo

Volvos egne nøkkeltall for EX30*: 

  • Dimensjoner (L x B x H): 423 cm x 183 cm (uten speil) x 155 cm
  • Akselavstand: 2650 mm
  • Bakkeklaring: 165 mm
  • Seter: Fem
  • Motorytelser:
    • Single Motor/Single Motor Extended Range: 200 kW, 272 hk, 343 Nm. Bakhjulstrekk
    • Twin Motor Performance: 315 kW, 428 hk, 543 Nm. Firehjulstrekk
  • Akselerasjon 0–100 km/t:
    • Single Motor: 5,7 sekunder
    • Single Motor Extended Range: 5,3 sekunder
    • Twin Motor Performance: 3,6 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t (standard på alle nye Volvo-biler)
  • Batteri:
    • Single Motor: 51 kWh (brutto), 49 kWh (tilgjengelig)
    • Twin Motor Performance: 69 kWh (brutto), 64 kWh (tilgjengelig)
  • Estimert forbruk:
    • Single Motor Performance: 16.7 kWh/100km
    • Twin Motor Performance: 16,3 kWh/100km
  • Rekkevidde**:
    • Single Motor: Inntil 344 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
    • Single Motor Extended Range: Inntil 480 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert)
    • Twin Motor Performance: Inntil 460 km etter WLTP (foreløpig ikke sertifisert
  • Maksimal ladeeffekt: 134 kW (Single Motor) og 153 kW (Single Motor Extended Range og Twin Motor Performance). 10-80% på ca. 26 min,
  • Bagasjerom: 318 liter bak andre seterad, inkludert 61 liter under gulvet. Frunk 7 liter.
  • Levering: De første bilene estimere å ankomme Norge i første kvartal 2024.
  • Priser*:
    • EX30 Single Motor: Startpris på kr. 321.900,- ved kjøp og 6290,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 7290,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.
    • EX30 Single Motor Extended Range: Startpris på 366.900,- ved kjøp og 6.690,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 7.690,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.
    • EX30 Twin Motor Performance: Startpris på 421.900,- ved kjøp og 7.290,- pr mnd. for bilabonnement med 36 måneders bindingstid og 8.290,- pr mnd. for bilabonnement med tre måneders bindingstid.

*preliminære data

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top