TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
PÅSKE TILBUD - 6 uker for kun 6 kr!

Nyhet

Vil skille seg ut på veien.

Kan få over 300 hk og firehjulstrekk.

Av / 24.03.21 - 15:37
Vil skille seg ut på veien.

Cupra er et relativt ubeskrevet blad i Norden. Seats søstermerke var opprinnelig tunede utgaver av Seat-modeller, som i sin tur var spanskbyggede utgaver av Volkswagen-modeller.

Men nå som Cupra er skilt ut fra Seat og står på egne ben, litt sånn som Polestar er litt i slekt med Volvo, men gjør sine egne ting, kommer det spreke ting derfra.

Som denne. Cupra Tavascan har tidligere bare vært vist som en konseptbil, men nå forteller Cupra-sjefen Wayne Griffiths at Tavascan skal bygges.

Vil skille seg ut på veien. 1

Den skal heller ikke skille seg mye fra designet på bildene av konseptbilen, som er basert på VAGs MEB-plattform. Altså den samme som brukes på VW iD.4 og iD.3.

Annonse

Opprinnelig var tanken firehjulsdrift med en elmotor på hver aksel, et 77 kWt batteri og 306 hk, men det gjenstår å se.

Vil skille seg ut på veien. 2

Innvendig vil den ligne på sine VW-slektninger med en stor midtmontert pekeskjerm kombinert med en skjerm foran føreren. Men fargevalg, utformingen på rattet og sikkert også setene, vil være av det mer sportslige slaget.

Vil skille seg ut på veien. 3

Bilen vil ikke bli å se på veiene før i 2024, men vi vil nok få vite mer underveis. Det hadde vært kult om Cupra holdt seg så tett opp til designet på bilden, da vil en Tavascan virkelig skille seg ut på veiene.

Året etter, planlegger søsterselskapet en ny elektrisk bil, som kommer etter el-Born som er basert på samme MEB-plattform som Tavascan og iD.4.

Foreløpig er den bare en skisse, en kompakt crossover, eller CUV om man vil, som skal bygges på en ny plattform for elektriske småbiler.

Vil skille seg ut på veien. 4

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Sykkellys innhenter bevisene automatisk

Hyundais strømlinjeformede Ioniq 6 i ny drakt

"Uknuselig" cybertruck knust på parkeringsplass

Acer Predator - med hjul

Ny teknologi tar over når GPS-signalet forsvinner

BYD lynlading: Så rask at du ikke rekker ventepølsa

Drømmen om den snakkende bilen blir virkelighet med Gemini Live

Her er VWs elektriske folkebil

Volvo ES90 høy sedan går 700 km

Se Xiaomis ville elektriske sportsbil

Kias nye elbiler sikter mot Tesla og Volkswagen

Batterirevolusjon fra Mercedes

Lyd & Bilde