Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Vil skille seg ut på veien.

Kan få over 300 hk og firehjulstrekk.

Cupra er et relativt ubeskrevet blad i Norden. Seats søstermerke var opprinnelig tunede utgaver av Seat-modeller, som i sin tur var spanskbyggede utgaver av Volkswagen-modeller.

Men nå som Cupra er skilt ut fra Seat og står på egne ben, litt sånn som Polestar er litt i slekt med Volvo, men gjør sine egne ting, kommer det spreke ting derfra.

Som denne. Cupra Tavascan har tidligere bare vært vist som en konseptbil, men nå forteller Cupra-sjefen Wayne Griffiths at Tavascan skal bygges.

Den skal heller ikke skille seg mye fra designet på bildene av konseptbilen, som er basert på VAGs MEB-plattform. Altså den samme som brukes på VW iD.4 og iD.3.

Opprinnelig var tanken firehjulsdrift med en elmotor på hver aksel, et 77 kWt batteri og 306 hk, men det gjenstår å se.

Innvendig vil den ligne på sine VW-slektninger med en stor midtmontert pekeskjerm kombinert med en skjerm foran føreren. Men fargevalg, utformingen på rattet og sikkert også setene, vil være av det mer sportslige slaget.

Annonse

Bilen vil ikke bli å se på veiene før i 2024, men vi vil nok få vite mer underveis. Det hadde vært kult om Cupra holdt seg så tett opp til designet på bilden, da vil en Tavascan virkelig skille seg ut på veiene.

Året etter, planlegger søsterselskapet en ny elektrisk bil, som kommer etter el-Born som er basert på samme MEB-plattform som Tavascan og iD.4.

Foreløpig er den bare en skisse, en kompakt crossover, eller CUV om man vil, som skal bygges på en ny plattform for elektriske småbiler.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter
Skrevet av

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

Kan få over 300 hk og firehjulstrekk.

Kan få over 300 hk og firehjulstrekk.

Kan få over 300 hk og firehjulstrekk.

Kan få over 300 hk og firehjulstrekk.

Kan få over 300 hk og firehjulstrekk.

Kan få over 300 hk og firehjulstrekk.

Kan få over 300 hk og firehjulstrekk.

Kan få over 300 hk og firehjulstrekk.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.