TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Trådløse ryggekameraer fra Garmin

Med Garmin BC 50-serien kan du ettermontere ryggekamera, trådløst! Det finnes til og med en variant med nattsyn.

forfatter
Publisert 13.06.22 - 12:11

Garmin lanserer BC 50 ryggekameraer

I dag er ryggekamera så godt som standard i alle nye biler, og om få år kan det bli påbudt i EU. Det finnes likevel mange biler på veiene uten dette, og mange vegrer seg for ettermontering. Tanken på å koble og trekke kabler gjennom bilen er ganske demotiverende for mange, men hva hvis det var enklere?

Les også Snart lader de 40 mil på 5 minutter Nye batterier blir billigere og bedre, og fjerner all rekkeviddeangst. Og de kommer før du aner det.
Elbil silisium anode superbatterier faststoff

Garmin BC 50 er et ryggekamera med minst mulig kabelkluss. Med trådløs overføring av video trenger du bare en kort kabel mellom kameraet og den trådløse senderen, som igjen må være tilkoblet 12-voltsuttaket på bilen.

Garmin BC 50 lifestyle
Garmin BC 50 er trådløse ryggekameraer, for enklere ettermontering. Illustrasjon: Garmin

Nattsyn

Det finnes to varianter av kameraet, hvor eneste forskjell er at det ene har nattsyn og dessuten kan lyse opp omgivelsene bak kjøretøyet med opptil seks meter, for best mulig sikt i mørket. Vi loves at kameraet er hardført og tåler snø, regn og andre vanskelige værforhold. Ved behov kan man kjøpe en 15 meter lang monteringskabel, som forlenger trådløs rekkevidde med opptil 30 meter og som kan være ideelt for lengre kjøretøy.

Garmin BC 50 sender
Helt trådløst er ikke kameraene, for de trenger strøm. I tillegg trekkes en kabel til den trådløse senderen. Foto: Garmin

Bildet sendes til navigasjonsskjerm

Ryggekameraene har bred, 160 graders synsvinkel og en helt grei oppløsning på 720p og 30 bilderuter i sekundet. Dette stemmer godt overens med skjermoppløsningen på Garmins navigasjonsenheter, som ryggekameraet er kompatibelt med.

Kameraet sender nemlig bildet til navigasjonsenheten, som du dermed også trenger for å bruke den.

Følgende navigasjonsenheter støttes:

  • Garmin DriveSmart 66/76/86-serien
  • Tread (til snøscooter / ATV)
  • CamperVan (spesialtilpasset campingbiler)
  • dēzl LGV 610/710/810/1010-serien (GPS til lastebiler)
Garmin BC 50 nightvision scaled 1 Garmin BC 50 scaled 1
<
>
Garmin BC 50 uten nattsyn. Foto: Garmin

Garmin BC 50: Tilgjengelighet og priser

Begge modellene kommer med monteringsfeste for skiltet på kjøretøyet. Nattsyn-modellen har et mer fleksibelt feste, for flere monteringsmuligheter.
Begge variantene er på lager nå, og koster 2249 kr uten nattsyn, og 3349 kr med nattsyn.
Mer info: garmin.no

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

2 kommentarer om “Trådløse ryggekameraer fra Garmin”

  1. Får de trenger å få strøm…? ‘Helt trådløst er ikke kameraene, får de trenger strøm.’

    Svar
    • Ja, vi kan vel være enige i at det er fårete saker…! Herved rettet 😉

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommer på veien i 2024 Mercedes_Benz bekrefter at den elektriske Geländewagen kan ventes i slutten av 2024.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Følg Lyd & Bilde