TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022
Nyhet

Rolls Royce Spectre

Rolls Royce første elbil er her, og den er til å dø for.

forfatter
Publisert 19.10.22 - 10:27

Den femogenhalv meter lange elbilen, ser definitivt ut som en Rolls Royce skal gjøre. En massiv grill som er så rett i ryggen at man nesten tror den skjuler en enorm radiator foran en kraftig V8-er. Isteden huser den velkjente grillen et utall sensorer, og på toppen troner naturligvis Spirit of Ecstasy. For anledningen mer strømlinjeformet enn før. Rolls Royce forteller at de har brukt 830 timer i vindtunnel for å gjøre den så aerodynamisk – og stille vil vi tro, som mulig.

Totalt har den neste tre tonn tunge bilen, en luftmotstandskoeffisent på 0,25, ganske imponerende for en bil med så store flater.

P90483623 lowRes
Foto: Rolls Royce

Batteriet skal under normale forhold rekke til en tur på opptil 520 km i følge WLTP-målingene, og med 900 Nm dreiemoment og 430 kW  (577 hk), skal Spectre klare meget respektable 4.5 sekunder fra 0 til 100 km/t. Naturligvis i den aller ytterste luksus. Noe man skal legge merke til med en gang man åpner de enorme ‘selvmordsdørene’ og synker ned i de store lounge-setene.

P90483631 lowRes
Foto: Rolls Royce

Spectre er en fireseter med rammeløse vinduer, og som man kan se av bildet, har kupeen tusenvis med små LEDs som lyser opp taktrekket og dørsidene. I den valøren du ønsker selvfølgelig.

Med en akselavstand på 3,2 meter, behøver man ikke bekymre seg for benplassen.

P90483610 lowRes
Foto: Rolls Royce

De 23-tommer store hjulene skal sveve uanstrengt over ujevnheter, med Rolls Roycs avanserte Planar system, som regulerer dempingen automatisk med 18 sensorer som sjekker styring, kraftoverføring og bremsing, og sørger for at bilen oppfører seg som en Rolls Royce på veien. Firehjulsstyring skal sørge for at Spectre føles smidigere enn størrelsen tilsier, og omfattende lyddemping skal skape et avslappende miljø i den romslige kupeen.

P90483607 highRes P90483599 lowRes P90483601 lowRes P90483600 lowRes
<
>
Foto: Rolls Royce

Spectre kan leveres i fjerde kvartal 2023. I hjemlandet er prisen estimert til 350.000 pund, som raskt kan oversettes til 4 millioner før avgifter.

Som en liten kuriositet, kan jeg nevne at den ene av Rolls Royce, Charles Rolls, allerede i 1900 forutså at de en dag skulle lage en elektrisk bil. Inspirasjonen skal ha kommet fra et elektrisk kjøretøy kalt The Columbia Electric Carriage, som Rolls hadde skaffet seg. Han så for seg at Rolls Royce en dag skulle lage en stillegående, luktfri og elektrisk bil.

Det skulle bare ta 122 år.

P90483630 lowRes P90483596 lowRes P90483595 lowRes P90483588 lowRes P90483583 lowRes
<
>
Foto: Rolls Royce
Annonse
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Opel Astra lanseres i to elektriske utgaver Sports Tourer Electric kan bli bilen familien ønsker seg.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Raskere Abarth-utgave av Fiat 500e Kommer snart med mer krefter og falsk gromlyd.
Den ikoniske Golfen gjenoppstår som elbil Kommer trolig som elektrisk Golf GTI også.
Porsche Macan går elektrisk: Her er de ferske detaljene Porsche har sluppet flere detaljer om den elektriske versjonen av Macan, som ventes på veien i 2024. Det loves over 600 hestekrefter, 100 kWh batteri og lang rekkevidde!
Gromme Morgan får lyd fra Sennheiser Morgan er ekte britisk bilkunst. Og nå får de lydanlegg fra selveste Sennheiser. Først ut er Plus Four og Plus Six.
Følg Lyd & Bilde