Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Rekkevidden er underordnet her

Men du får neppe kjøpt en.

Skrevet av / 24.04.20 - 10:47
Rekkevidden er underordnet her

Puristene vil si at det er akkurat sånn en ekte Mustang skal se ut. Selv om den ikke har en V8-er under panseret. Meningene var delte da Ford slapp Mustang Mach-E, elbilen som ærlig talt ikke har så mye med Mustang å gjøre. Bortsett fra baklyktene da.

Denne derimot, er en vaskeekte Mustang, selv om den er elektrisk. Meget elektrisk.

Fra Fords pressemelding: The battery-powered Mustang Cobra Jet 1400 prototype is purpose-built and projected to deliver over 1,400 horsepower and over 1,100 ft.-lbs. of instant torque to demonstrate the capabilities of an electric powertrain in one of the most demanding race environments.

Mustang Cobra Jet 1400 har flere assosiasjoner til Fords involvering i motorsport, som man kan se mye om i den glimrede Ford v. Ferrari. Denne ville knapt Carroll Shelby ha tenkt på på 60-tallet, men hadde han hatt elektrisk kraft tilgjengelig ville han garantert brukt den. Alt som går fortere, går det an å bruke.

Denne går svinfort. I følge Ford skal Mustang Cobra Jet 1400 toppe 270 km/t på en 402 meter lang strekning, og da skjønner de fleste at vi snakker om dragracing.

El-Mustangens 1400 hk og 1500 Nm bør sørge for en rivende akselerasjon (smarte hoder kan allerede begynne å regne på tiden), hvor mye får vi kanskje ikke vite før senere i år, da skal Mustangen debutere i dragracing.

Kjøpe? Alt kan kjøpes, bare man har penger nok, men denne er laget bare i ett eksemplar, og Ford sier ingenting om serieproduksjon av en ren el-Mustang for asfaltveier. Men det vil vi selvsagt ha. Carroll Shelby ville garantert være enig.

Fra Fords pressemelding: The battery-powered Mustang Cobra Jet 1400 prototype is purpose-built and projected to deliver over 1,400 horsepower and over 1,100 ft.-lbs. of instant torque to demonstrate the capabilities of an electric powertrain in one of the most demanding race environments.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top