Rekkevidden er underordnet her

Men du får neppe kjøpt en.
Annonse
Annonse
forfatter

Puristene vil si at det er akkurat sånn en ekte Mustang skal se ut. Selv om den ikke har en V8-er under panseret. Meningene var delte da Ford slapp Mustang Mach-E, elbilen som ærlig talt ikke har så mye med Mustang å gjøre. Bortsett fra baklyktene da.

Denne derimot, er en vaskeekte Mustang, selv om den er elektrisk. Meget elektrisk.

Fra Fords pressemelding: The battery-powered Mustang Cobra Jet 1400 prototype is purpose-built and projected to deliver over 1,400 horsepower and over 1,100 ft.-lbs. of instant torque to demonstrate the capabilities of an electric powertrain in one of the most demanding race environments.

Mustang Cobra Jet 1400 har flere assosiasjoner til Fords involvering i motorsport, som man kan se mye om i den glimrede Ford v. Ferrari. Denne ville knapt Carroll Shelby ha tenkt på på 60-tallet, men hadde han hatt elektrisk kraft tilgjengelig ville han garantert brukt den. Alt som går fortere, går det an å bruke.

Denne går svinfort. I følge Ford skal Mustang Cobra Jet 1400 toppe 270 km/t på en 402 meter lang strekning, og da skjønner de fleste at vi snakker om dragracing.

El-Mustangens 1400 hk og 1500 Nm bør sørge for en rivende akselerasjon (smarte hoder kan allerede begynne å regne på tiden), hvor mye får vi kanskje ikke vite før senere i år, da skal Mustangen debutere i dragracing.

Annonse

Kjøpe? Alt kan kjøpes, bare man har penger nok, men denne er laget bare i ett eksemplar, og Ford sier ingenting om serieproduksjon av en ren el-Mustang for asfaltveier. Men det vil vi selvsagt ha. Carroll Shelby ville garantert være enig.

Fra Fords pressemelding: The battery-powered Mustang Cobra Jet 1400 prototype is purpose-built and projected to deliver over 1,400 horsepower and over 1,100 ft.-lbs. of instant torque to demonstrate the capabilities of an electric powertrain in one of the most demanding race environments.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Canon oppgraderer EOS M50 Mark II med flere videofunksjoner.
Den nye, internasjonale, strømmetjenesten Paramount+ kommer snart til Norden. Nå er prisen (og litt av innholdet) klar.
Ryktet sier at Sony WF-1000XM4 er like rundt hjørnet
Etter en fullstendig mislykket forhåndsreservering av den elektriske SUV-en IONIQ 5 tirsdag, var det ingen som kom igjennom og fikk reservert. Hyundai gjør nå et nytt forsøk.
Med radar og 3D-teknologi får du full kontroll med Ring Video Doorbell Pro 2. Men den har en stor ulempe for oss nordmenn.
Razer Kiyo Pro takler både Zoom-møter om dagen og stemningslys i gamingrommet.
Med lanseringen av Star kan Disney+ tilby 300 "nye" film- og serietitler - inkludert Die Hard og Big Sky.
Sony slipper FX3 for håndholdt proffvideo.
Det har ikke vært en god start for IONIQ 5-lanseringen.
Spotify melder at de snart vil øke lydkvaliteten for Premium-abonnenter.
Hyundais elektriske familie-SUV IONIQ 5 får god plass, og setter sikkerhet i fokus. Lyden er fra Bose!
Sammen med Formlabs skal Sennheiser gi ørepropper perfekt tilpasset brukerens ører.