TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Rekkevidden er underordnet her

Men du får neppe kjøpt en.

forfatter
Publisert 24.04.20 - 10:47

Puristene vil si at det er akkurat sånn en ekte Mustang skal se ut. Selv om den ikke har en V8-er under panseret. Meningene var delte da Ford slapp Mustang Mach-E, elbilen som ærlig talt ikke har så mye med Mustang å gjøre. Bortsett fra baklyktene da.

Denne derimot, er en vaskeekte Mustang, selv om den er elektrisk. Meget elektrisk.

Fra Fords pressemelding: The battery-powered Mustang Cobra Jet 1400 prototype is purpose-built and projected to deliver over 1,400 horsepower and over 1,100 ft.-lbs. of instant torque to demonstrate the capabilities of an electric powertrain in one of the most demanding race environments.

Mustang Cobra Jet 1400 har flere assosiasjoner til Fords involvering i motorsport, som man kan se mye om i den glimrede Ford v. Ferrari. Denne ville knapt Carroll Shelby ha tenkt på på 60-tallet, men hadde han hatt elektrisk kraft tilgjengelig ville han garantert brukt den. Alt som går fortere, går det an å bruke.

Denne går svinfort. I følge Ford skal Mustang Cobra Jet 1400 toppe 270 km/t på en 402 meter lang strekning, og da skjønner de fleste at vi snakker om dragracing.

El-Mustangens 1400 hk og 1500 Nm bør sørge for en rivende akselerasjon (smarte hoder kan allerede begynne å regne på tiden), hvor mye får vi kanskje ikke vite før senere i år, da skal Mustangen debutere i dragracing.

Kjøpe? Alt kan kjøpes, bare man har penger nok, men denne er laget bare i ett eksemplar, og Ford sier ingenting om serieproduksjon av en ren el-Mustang for asfaltveier. Men det vil vi selvsagt ha. Carroll Shelby ville garantert være enig.

Fra Fords pressemelding: The battery-powered Mustang Cobra Jet 1400 prototype is purpose-built and projected to deliver over 1,400 horsepower and over 1,100 ft.-lbs. of instant torque to demonstrate the capabilities of an electric powertrain in one of the most demanding race environments.

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Automatisk lading hos flere leverandører Snart kan du lade BMW-en bare ved å plugge inn kabelen.
Følg Lyd & Bilde