Nyhet

Prisene på BMW i4

Nå kan du bestille BMWs sporty elbil med rekkevidde på 590 km.
forfatter

Alle som kjører SUV, enten det er en BMW eller noe annet, får ha oss unnskyldt. En ekte BMW ligger lavere på asfalten, og ligner veldig på BMW i4. Som nå er klar for bestilling, og er aggressivt priset i tillegg.

Det er nesten garantert at det vil være langt sportsligere å kjøre, enn den høyreiste iX3, og den enda større iX.

Den elektriske i4 kan best sammenlignes med 4-serien, eller en Tesla Model 3 med en langt mer praktisk kombiluke.

– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. BMW i4 blir på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. Vi vet vi gleder mange når vi i dag åpner for bestilling av BMW i4, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Bærekraftig eldrift

BMW-en deler egentlig bare karosseriformen med en 4-serie, den er som vi har fortalt tidligere, utviklet som en ren elbil med større energitetthet i modulære batteripakker med 80,7 kWt netto, som gir opptil 590 km rekkevidde. Om man velger den bahjulsdrevne i4 eDrive 40, eller 510 km om man velger den firehjulsdrevne i4 M50 xDrive.

BMW bruker ordene kjøreglede og bærekraft i pressemeldingen. Batteriene har mindre forekomst av sjeldne metaller som kobolt, og har et varme- og kjølesystem som skal gi batteriene optimal temperatur under lading.

Størrelse og plass

Lengden er oppgitt til 4,78 meter, bredden til 1,85 meter og høyden er 1,44 meter. Det er noen centimetere mer enn på en 3-serie, og det er kun lengden som er litt lengre enn på en Model 3, med beskjedne 8 cm.

Bagasjeromsvolumet er på 470 liter, eller 1290 liter om man legger ned baksetene. Den kan også leveres med hengerfeste som trekker 1600 kg, og kan ta taklast på 75 kg.

Lading og ytelse

i4 leveres med luftfjæring bak, og elektromotorer som er plassert på drivakslingene. For eDrive 40 er effekten 340 hk, mens M50 har en samlet effekt på 544 hk. Begge har opptil 200 kW ladekapasitet, og det oppgitte energiforbruket er 16-20 kWt/100 km for eDrive 40, og 19-24 kWt/100 km for M50.

BMW oppgir en ladetid på under 8,5 timer fra 0 til 100 prosent batterikapasitet, om man lader fra en trefas 11 kW veggboks, typisk en sånn man har hjemme når man har elbil.

Begge er raske, bakhjulstrekkeren tar deg fra stillestående til hundre på 5,7 sekunder, M50 bruker 3,9 sekunder, og toppfarten er oppgitt til hhv. 190 og 225 km/t.

5G og OTA-oppdatering

BMW i4 vil være oppkoblet hele tiden, og har støtte for 5G innebygget, og det er mulig å oppdatere over nett – OTA. Alt styres fra en 12,3-tommers og en 14-9-tommers skjerm – i såkalt curved design, som har en ny generasjon av BMWs intuitive iDrive-system.

Regn med at man kan konfigurere det meste av lydprofiler, farget belysning og varierte skjermvisninger, i en i4. Den best utstyrte utgaven, supercharged edition, leveres med et Harman Kardon-anlegg som standard.

Priser og utstyrspakker

Innvendig minner setene og interiørdesignet mye om 3- og 4-serien, og baksetetet har tre plasser med setebelter, men er formet for å passe best til to passasjerer.

P90424035_highRes_bmw-i4-interieur P90422901_highRes_bmw-i4-interieur
<
>

BMW i4 kan faktisk bestilles nå, ikke bare reserveres, og levering starter i første kvartal 2022. Produksjonen av elektromotorer og batteripakker, har allerede vært i gang en stund, og bilene blir satt sammen på BMWs fabrikk i Munchen, fra høsten. Ikke lenge etter vil forhandlerne kunne få visnings- og demobiler, for de som vil oppleve kjøregleden i en BMW i4, før de bestiller.

                                         i4 eDrive      i4 m50 xDrive

Startpris:                                     489.900 kr    539.900 kr

Charged Edition:                       523.900 kr    573.200 kr

Fully Charged Edition:             591.800 kr    599.900 kr

Supercharged Edition:             649.900 kr    659.900 kr

 

Charged Edition leveres med elektrisk utfellbart hengerfeste, rattvarme, Parking Assistant Plus, og Ambient Light.

Fully Charged Edition legger til, Innovation-pakke med Driving Assistant, Automatic Cruise Control, BMW Live Cockpit Professional med head up display og BMW Laserlights. M Sport-utgave av eDrive 40 får i tillegg Comfort Access, solbeskyttende ruter og leveres med metalliclakk.

Supercharged Edition innholder også Driving Assistant Professional, Harman Kardon surroundanlegg, elektrisk setejustering, elektrisk soltak, skinninteriør med skinntrukket dashbord og setevarme i baksetene.

 

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.