TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
Nyhet

NIO ET5 kommer neste år

Opptil 1000 km rekkevidde - og 1000 w stereoanlegg.

Siden Tesla selger Model 3 som varmt hvetebrød, er det ikke det minst rart at kinesiske NIO går etter Tesla når de lanserer ET5. Model 3 er en attraktiv elbil i et attraktivt segment for mange, men hvis NIO får det som de vil, skjerpes konkurransen betydelig til neste år.

NIO ET5 som vi foreløpig bare har noen halvbra renderinger av, er bittelitt større en Model 3. Lengden er oppgitt til 479 cm, og akselavstanden på 289 cm forteller oss om en romslig kupé.

I følge NIO skal den leveres med tre batteripakker, den minste på 75 kWt skal rekke til 55 mil, mens den større 100 kWt-pakken oppgis til 70 mil rekkevidde, kan den også leveres med en enorm 150 kWt batteripakke – som rekker til 100 mil.

Her er det på sin plass å fortelle at NIOs rekkeviddetall er basert på den kinesiske CLTC-standarden, som ikke er like streng som WLTP-standarden de fleste elbiler bruker.

Det er likevel grunn til å tro at ET5 setter standarden for rekkevidde i denne klassen, og så langt vet vi heller ikke om noen andre elbiler som kan leveres med etl like heftig anlegg.

1000 w forsterkereffekt driver så mange som 23 høyttalere i et 7.1.4-oppsett med fire subwoofere, og anlegget støtter Dolby Atmos surround. Her man man ikke bare velge ambientbelysning i alle nyanser, høyttalerdekslene er belyst med LED som pulserer i takt med musikken.

En 10,5» AMOLED-skjerm er plassert foran føreren, og en 12,8» pekeskjerm i midten, fungerer omtrent som skjermen i en Model 3, hvor man gjør de fleste innstillingsvalgene for klima, underholdning, navigasjon, lading og det meste annet.

Den leveres med sportseter hvor oppvarming og ventilering står på tilbehørslisten. Deler av materialene innvendig er laget av resirkulerte plastflaster, naturlige mineraler og plantefibre, i følge NIO.

NIO III NIO II
<
>

NIO ET5 leveres med to elektromotorer som gir bilen firehjulstrekk. Foran sitter en 150 kW motor, bak en på 210 kW for et total effekt på 360 kW, eller 490 hk og 700 Nm dreiemoment. o-100 skal ta 4,3 sekunder, som må betegnes som raskt selv for en elbil.

En 50:50 vektfordeling, sportsunderstell og ventilerte skivebremser med fire stempler høres ganske sportslig ut i vår bok, og ET5 får hele åtte ulike kjøreoppsett. Øko for maks rekkevidde, snø, sand, vått føre og komfort er flere, mens sport og sport+ regulerer ytelsen. I tillegg kan man sette opp sin egen kjøremodus.

NIO V bb_300574
<
>

 

I Kina skal prisene startet på 328 000 Yuan, omlag 470 000 kr, men endelige priser blir ikke klare før vi nærmer oss debuten for ET5 i september 2022.

Sportsbil på tilbud Selv med den nylige prisøkningen gir den billigste Tesla Model 3 frydefull valuta for pengene.
Tesla Model 3 Standard Range Plus front angle(2)

Legg igjen en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Lyd & Bilde