Nyhet

Nå kommer Ford Mustang Mach 1

Med en grom V8-er under panseret, retter Ford Mustang Mach 1 seg mot ekte muskelbil-entusiaster.
forfatter

Ford er på gang med nok en ny Mustang. Men denne gangen er det ikke en elektrisk variant det er snakk om – denne går på gammeldags fossilt brennstoff!

Mustang Mach 1 er den hittil råeste versjonen av Fords ikoniske sportsbil, som nå slippes på det europeiske markedet. Med en topptrimmet 460 HK 5.0-liters V8 bensinmotor i aluminium er den spesielt modifisert for enda bedre ytelse.

Slipp hingsten løs! Ford-historien har sett flere uverdige bærere av Mustang-navnet. Dette er ikke en av dem.

2021 Ford Mustang Mach 1

Mustang Mach 1 gjør unna 0 – 100 km/t på 4,4 sekunder. Marktrykket er også økt med hele 22 % sammenlignet med Mustang GT. Dette gjør at bilen er enda bedre å kjøre i svinger og i høy fart. (Foto: Ford)

Mustang Mach 1 har fått en rekke aerodynamiske forbedringer, som en unik front med en ny 2-delt grill, en ny nedre grill og nye sideinntak, som sammen sørger for bedre ytelse og et enda mer særegent utseende enn de originale modellene. Dedikerte finner bidrar slik at luft ledes til bremsene for å kjøle de direkte. 6-stempel Brembo-bremsekalipere bidrar til en bremselengde på under 32 meter fra 100 – 0 km/t.

Nye Mustang Mach 1 kommer også med egne kjøremodus, inkludert Sport og Track med TrackApps som gjør at sjåføren kan måle akselerasjon og benytte seg av Launch Control. Alt dette kan sees i det 12-tommers store heldigitale instrumentpanelet.

Som seg hør og bør for en ekte muskelbil, kan Mustang Mach 1 bestilles med manuell girkasse(TREMEC 3160 med rev-matching for sømløs nedgiring). Det er ganske sjelden vare i 2021. Alternativt kan den utstyres med Fords egen 10-trinns automatgirkasse. Vi vet hvilken vi hadde valgt!

Bilstereo fra Bang & Olufsen

Mustang Mach 1 bruker Fords eget infotainment-system SYNC 3, med støtte for blant annet Apple CarPlay og Android Auto. Muskelbilen er dessuten utstyrt med et Bang & Olufsen lydsystem som består av 12 høyttalere, inkludert en subwoofer i bagasjerommet, og rundt 1000 watt forsterkerkraft. Og det krever nok et anlegg med litt sprut i, for å overdøve den ville V8-eren!

FordMustangMach1_GrabberYellow_044 FordMustangMach1_GrabberYellow_045 FordMustangMach1_GrabberYellow_046
<
>
(Foto: Ford)

Klar for Norge i juni

De første kundeleveringene i Norge av nye Mustang Mach 1 vil skje i juni-måned. Veiledende pris er 1 220 200 kroner, pluss leveringsomkostninger.

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.