Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Elektrisk Mini Countryman

Vokser og får god rekkevidde.

Skrevet av / 02.09.23 - 11:01
Elektrisk Mini Countryman

Så langt har Mini bare elektrifisert den minste modellen, Cooper SE, som nylig ble lansert som cabriolet i et begrenset antall på 999 eksemplarer. Men som vi har skrevet før, Mini – og BMW – har jobbet lenge med en ny heleletrisk drivlinje for neste generasjon Mini på strøm.

Dagens utgave er som vi vet, basert delvis på hva som er under skallet på BMWs lille i3, og rekkevidde er ikke akkurat dens styrke.

Les også Verdens morsomste elbil? En elektrisk utgave av den snertne Mini Cooper S, med lydanlegg fra Harman Kardon – what's not to like?

Det endrer seg med de nye modellene som presenteres på IAA Mobiliy 2023 i München denne måneden. Da vises den nye generasjonen Mini Cooper, og Mini Countryman, som skal være klar for veiene til sommeren 2024. om få dager.

Rekkevidde

Foto: Mini

Den elektriske Cooper SE har ikke solgt så verst, tross en oppgitt rekkevidde på 228 km (WLTP), og utgjør en femtedel av det totale volumet på 300.000 solgte Mini-er i 2023.

Det tror vi vil endre seg til neste år, for rekkevidden på den nye Cooper og Countryman blir betydelig bedre.

JCW-fart

Foto: Mini

Minstemann Mini Cooper, kommer til å begynne med i to versjoner, Cooper E og Cooper SE. Førstnevnte får et 40,7 kWt batteri som skal rekke til 305 kilometer. Den har en forhjulstrukket drivlinje med samme effekt som vi kjenner fra dagens Cooper SE. Med 135 kW/184 hk og et dreiemoment på 290 Nm.

0–100 km/t tar 7,3 sekunder.

Cooper SE er har både høyere effekt og lengre rekkevidde. Den er også forhjulsdrevet og har en 160 kW/218 hk elmotor med  330 Nm dreiemoment Det kutter 0-100 til 6,7 sekunder, og er plutselig i John Cooper Works-ligaen. Batterikapasiteten er på 54,2 kWh, som skal rekke til 402 WLTP-kilometer. Nesten dobbelt så langt som forgjengeren altså.

Foto: Mini

Hurtiglading kan gjøres med opptil 75 kW for Cooper E, og 95 kW for Cooper SE, og batteriene kan også tempereres før ladeøkten starter. Hjemmelading kan foretas med opptil 11 kW.

Firehjulstrekk

Foto: Mini

Mini Countryman har aldri før vært helelektrisk, og den har heller aldri vært så stor. Den kommende utgaven blir langt mer familievennlig, for den vokser i alle retninger.

Den er 13 cm lengre, 443 cm fra front til bakstuss, og er seks cm høyere, og jada, den kommer i en versjon med firehjulsdrift. Jeg kan ane jubelen allerede. Mer jubel blir det sikkert når jeg forteller at den også går inntil 462 km. Det er ikke helt Tesla Model Y Long range, men langt mer enn de fleste trolig trenger i hverdagen. Utgaven med firehjulsdrift har en oppgitt rekkevidde på 432 km.

Foto: Mini

Den vil bli tilgjengelig i to versjoner, Countryman E og Countryman SE ALL4. Begge har det samme batteriet med en batterikapasitet på 66,45 kWh. Hjemmeladingen kan unnagjøres med opptil 22 kW, mens den kan ta opptil 130 kW på en hurtiglader.

Countryman E leverer 150 kW/204 hk effekt og et dreiemoment på 250 Nm, det gir 8,6 sekunder fra 0-100, men Countryman SE ALL4 trenger bare 5,6 sekunder på samme øvelsen. Den har en samlet effekt på 230 kW/313 hk og her er dreiemomentet totalt 494 Nm.

Bedre plass

Mini Countryman. Foto: Mini

Det kommende Mini-modellene er også oppdatert på utvendig design med korte overheng, Countryman har mer markerte firkantede lykter, og innvendig er det mer plass for folk og bagasje. Cooper er fremdeles en liten bil, og baksetet passer nok best for to som ikke er så høye, men den har nedfellbare bakseterygger, og får i likhet med Countryman, et helt nytt operativsystem med nytt grensesnitt.

Mini Cooper. Foto: Mini

Som før er det en stor skjerm i midten, men her er det enda større OLED-skjermen som svever over et dashbord i et interiør som i stor grad bruker resirkulerte materialer.

Countryman vokser også innvendig. Skulderbredden på baksetene er også økt med 2,5 cm og den den bakre seteraden kan skyves opptil 13 cm for å få bedre bagasjeplass. Der er volumet opptil 460 liter, men de tredelte bakseteryggene kan felles ned for et totalt volum på 1450 liter. Bakseteryggene kan også justeres i seks posisjoner.

Hengerfeste

Foto: Mini

Ryggstøtten på de tre baksetene er også individuelt justerbar i seks posisjoner. Med nedfelt baksete, kan selv store gjenstander enkelt transporteres i bagasjerommet på 460-1450 liter.

Countryman kan også leveres med tilhengerfeste og kan trekke opptil 1200 kg. Den får også Trailer Assistant som hjelper sjåføren å manøvrere hengeren når den skal parkeres. Countryman får også halvautomatisk kjøring på hastigheter på opptil 60 km/t.

Enda en modell

Mini Countryman. Foto: Mini

Mini åpner for bestilling av Cooper og Countryman senere i høst, da får vi også mer informasjon og ikke minst: Priser.

Men det er ikke slutt med det, på tampen av 2024 lanseres crossoveren Aceman, som er en femdørs Mini med bedre bakkeklaring og mer plass enn en tredørs Cooper.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Lyd & Bilde
Scroll to Top