Mikrobil med opptil 20 mils rekkevidde

Eller kanskje du vil ha en el-scooter med tre hjul.

Etter andre verdenskrig dukket det etter hvert opp et voksende behov for mobilitet. I Tyskland hadde man allerede begynt å lage sivile versjoner av det som skulle bli Volkswagens folkebil, og i Italia rullet bittesmå Fiat-er ut fra samlebåndene i Torino. Folket skulle få mobilitet, og en storstilt veiutbygging og urbanisering startet.

Folkevogna og Fiat 500 var viktige instrumenter i utviklingen av samfunnet i Europa etter krigen, og bilindustrien laget billige småbiler, som solgte som det berømte hvetebrødet. Midt opp i alt dette sto BMW i en finansiell hengemyr, og de behøvde desperat en liten og billig bil.

Siden de ikke hadde en selv, vendte de blikket til småbilens hjemland, og fant løsningen hos hardt prøvede ISO i Italia, som hadde laget en trehjuls mikrobil, som ikke solgte noe særlig.

Italienske aner

BMW overtok tegningene og startet produksjonen av Isetta (liten ISO på italiensk), og modifiserte konseptet, satte inn en énsylindret 250 kubikks motorsykkelmotor med 12 hk, bak setet. Som optimistisk var laget for to personer, som steg inn i fronten av kjøretøyet.

Isetta-en ble en suksess, og solgte i over 160.000 eksemplarer fra 1955 til 1962.

Om Microlinos Isetta-inspirerte mikrobil blir en suksess, er for tidlig å mene noe om, men oppskriften er som man kan se, slettes ikke ny.

Frontloading

Den meget kompakte elbilen har hatt en trang fødsel. Den ble vist som konseptbil allerede i 2016, men produksjonen ble stanset på grunn av krøll mellom gründerne og Artega/TMI, produksjonselskapet som fikk ansvaret for å industrialisere konseptet.

Men nå meldes det fra Micro Mobility Systems, at produksjonen starter i 2021 med Cecomp i Torino som partner.

Det sveitsiske selskapet bak er best kjent for sine Micro sparkesykler, som har gjort gründeren Wim Ouboter til en holden mann. Nå er det sønnene, Oliver og Merlin som holder i tømmene.

Microlino og en Micro sparkesykkel.

De har restartet konseptet som nå er Microlino versjon 2.0, med en del endringer siden 2016. Blant annet er bakvognen endret med økt sporvidde, som skal gi bedre stabilitet og sikkerhet. Innvendig har man gjort en komplett redesign og laget litt mer plass for sjåføren og passasjeren, og rattstammen er nå fastmontert i døren foran.

De har også satt inn en kraftigere elmotor, redesignet mye av kjøretøyet, med blant annet tynnere A-stolper for bedre sikt, og de har allerede passert 16.000 reservasjoner for Microlino.

Batteri og rekkevidde

Plass til to personer, og tre kasser øl, ifølge folkene bak Microlino.

Microlino er ikke klassfisert som en vanlig elbil, men som firehjuls motorsykkel, og det er egentlig mer presist beskrevet. Brødrene Ouboter sier også at de ser på Microlino som en mellomting mellom motorsykkel og bil. Litt bedre plass og komfort enn en motorsykkel, med kjøreegenskapene til en bil. En liten bil.

Den er bare 2,43 meter lang, litt lengere enn Isetta-ens 2,28, veier 513 kg og kan lades på fire timer fra en vanlig stikkontakt.

Rekkevidden i standardversjon med 8 kWt batterier, er oppgitt til 125 km, men 200 km med 14,4 kWt batterier. Toppfarten nås ved 90 km/t, og den 11 kW sterke elmotoren med 100 Nm moment, spurter Microlinoen fra null til 50 km/t på fem sekunder.

Den kan reserveres allerede nå på Microlinos nettsider, og prisen er 12.000 Euro.

Trehjuls elscooter

Hvis man heller vi ha en elscooter, kan man melde sin interesse for en Microletta. Som er en trehjuls elscooter man kan kjøre med vanlig førertkort for bil.

Microletta-ens to fronthjul gjør den mer stabil og enklere å kjøre enn en motorsykkel. Hjulene tilter når man svinger, og holder Microletta-en oppreist uten at man må ha beina i bakken når man venter på grønt.

Den leveres med to batterier under setet, som kan tas med inn på kontoret for lading, og lader på fire timer.

Toppfarten er oppgitt til 80 km/t, rekkevidden til 100 km, og elscooteren som også kan reserveres nå for levering i 2021, koster 4900 Euro.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Lyd & Bilde,
se våre abonnementstilbud her .
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Denne håper vi blir en realitet, for se så søt den er.
Hold armen i ro og spar plass på skrivebordet med ergonomisk trackball.
I dag slipper Disney+ sesong 2 av The Mandalorian.
Både Marantz, Denon og Yamaha receivere med HDMI 2.1 får svart skjerm med den nye Xbox gjennom HDMI.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Serial 1-elsykkelen er "Powered by Harley-Davidson" og er samtidig en hyllest til selskapets første motorsykkel fra 1903.
Den bærbare Beolit 20 har trådløs lading og lang batteritid.
Den svenske nettbutikken åpnet i natt.
Harman Kardon gir deg et trådløst anlegg med mange tilkoblinger.
Kan revolusjonere bildeopplevelsen fra VR-briller.
For å redusere kjøretrøtthet tar Jaguar Land Rover i bruk høyteknologisk støykansellering fra Silentium.
Vi holder på å teste Hyundai Kona med lydanlegg fra selveste KRELL.
Støtte for opptil 11.2 kanaler i kompakte kabinetter.
Hey, Google, nå kjører vi!
Den søteste elbilen blir mer praktisk.
Vi fikk se en rekke nye kraftige smarttelefoner, da Huawei i dag holdt virtuell pressekonferanse.
Prisgunstig fotoskriver for entusiaster.