TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Maserati Grecale Folgore med Sonus faber

Vi har prøvd Sonus faber-anlegget til Maserati.

Av / 26.08.22 - 11:41
Maserati Grecale Folgore med Sonus faber

Hvis man ikke vil vente på den helelektriske Maserati Grecale Folgore som kommer neste sommer, er bensinutgaven allerede klar for bestilling. Den blir neppe like populær her hjemme som den elektriske Folgore, men en avduking av Maserati Grecale hos Formula Automobile Norge, utenfor Oslo, var likevel spennende. For endelig fikk vi se bilen på nært hold, og ta både eksteriøret og interiøret nærmere i øyesyn.

Ikke minst fikk vi prøvelyttet på Sonus faber-anlegget bilen kan leveres med – også den elektriske utgaven, som man i Norge har solgt 50 stykker av allerede. I følge importøren skal det komme 50 til, som ennå ikke er sluttsolgt.

IMG 8320
Maserati Grecale Trofeo. Foto: Lasse Svendsen

Mens bensinutgaven leveres med en bensinmotor på 300 hk, eller en mildhybrid med 330 hk, og en verstingutgave med Maseratis Nettuno V6-er med 530 hk, får den elektriske utgaven i overkant av 500 hk og 800 Nm dreiemoment. Batteriarkitekturen er på 400 V, og batterikapasiteten er oppgitt til 105 kWt.

IMG 8342
Foto: Lasse Svendsen

Grecale Folgore er en halv størrelse mindre enn Levante, og er omtrent på størrelse med Porsche Macan og Alfa Romeo Stelvio – som den deler plattform med.

Plattformen er strukket 10 cm mellom for- og bakaksel, og det har gitt kupeen meget god benplass i baksetet. Foran de dype sportssetene foran, har Maserati plassert tre skjermer. En 12,3-tommers skjerm er kombinert med en todelt, vinklet 8,8 -tommers pekeskjerm i midtkonsollen.

Annonse
IMG 8335
Foto: Lasse Svendsen

På toppen av dashbordet sitter en rund skjerm som er digital klokke med analog visning, og tidtaker, skulle man ta bilen ut på bane. Det meste styres fra skjermene, men man kan også bruke stemmestyring med enten Alexa eller Siri.

Maserati-en kan leveres med ett av to anlegg fra Sonus faber. Det ene kalles Premium Audio System og har til sammen 860 watt effekt, som fordeles på 14 høyttalere i kupeen. Det andre kalles High Premium Audio System og er enda heftigere. Her snakker vil til sammen 1285 w effekt fordelt på 21 høyttalere.

IMG 8327
Foto: Lasse Svendsen

Det gjør plutselig en Maserati interessant også for musikkelskere, som ellers kan velge mellom Burmester i Porsche Taycan og Mercedes EQE og EQE SUV, og Bowers & Wilkins i BMW iX.

IMG 8338 IMG 8339
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Trofeo-utgaven med High Premium Audio System fra Sonus faber installert, inneholder sju Sonus faber diskanter, tre Sonus faber mellomtoneelementer, to surround mellomtone, to basselementer foran og to bak, pluss en subwoofer og fire høydekanaler, for 3D-lyd.

IMG 8340
Foto: Lasse Svendsen

Sonus faber-anlegget styres fra skjermen i midtkonsollen, som har en dual DSP-forsterker med eq-muligheter, og Sonus fabers signatur-elementer med papirfiber-membraner, silkevevede diskantelementer, og lett gjenkjennelig klang.

High Performance-anlegget har to lydsignaturer kalt Amati og Guarneri, etter Sonus faders kjente høyttalermodeller, mens High Premium Audio-anlegget med flere høyttalere, har Reference og Ex3ma lydsignaturer tilgjengelig.

IMG 8334
Foto: Lasse Svendsen

Trofeo-utgaven av Grecale, var utstyrt med Premium-anlegget, som virkelig ga inntrykk av at man hørte på Sonus faber-høyttalere. Selv med musikk kun fra DAB-radio, var det potent bass og et stort, varmt og fyldig lydbilde i den knallrøde kupeen.

Det gikk absolutt an å dra opp volumet til det knaket i jekslene, uten at det knaket i kupeen, og anlegget lød likevel kontrollert og balansert.

Den korte tiden ga oss et førsteinntrykk, så derfor er det for tidlig å si noe om hva som er best av Sonus faber, B&W, eller Burmester blant anleggene som er tilgjengelig i elbiler i premium- og luksussegmentet. Men det er liten tvil om at Maserati definitivt melder seg på i kampen om musikkelskende kunder, med muligheten for et Sonus faber-anlegg i Grecale Folgore.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til elsykler