TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
PÅSKE TILBUD - 6 uker for kun 6 kr!

Nyhet

Magnetisk betong lader elbilen mens du kjører

Amerikanske veimyndigheter vil teste en ny type betong som kan lade elbilene på veien - helt trådløst!

Av / 27.07.21 - 15:40
Magnetisk betong lader elbilen mens du kjører

Lei av ladekø? En gang i fremtiden kan det hende du slipper å tenke på å lade. En ting er at elbilene får stadig bedre rekkevidde, og kan gå lengre mellom hver ladestopp: Etter hvert vil også også ladingen kunne foregå kontinuerlig mens man kjører.

Magnetisk betong lader elbilen mens du kjører 1

Det tyske selskapet Magment tilbyr i dag trådløse, stasjonære dokkløsninger, hvor ladepunktet (strømspolen) er støpt ned i betonggulvlet. Nå har de også utviklet en ny type sementblanding for vei, fylt med magnetiske partikler. Denne skal gjøre det mulig å overføre elektrisiteten trådløst fra veibanen og opp til kjøretøyet. Magment hevder det skal gi en effektivitet som er sammenlignbar med fysiske ladestasjoner. Men så spørs det hvor mange kilometer (og i hvilken hastighet) man må kjøre for å lade i praksis?

Les også Nyhet: Elbilene får superbatterier Nye batterier blir billigere og bedre, og fjerner all rekkeviddeangst. Og de kommer før du aner det.
Magnetisk betong lader elbilen mens du kjører 2
Magment-blandlingen består av tradisjonell sement og magnetiske ferrit-partikler. (Foto: Magment)

Testes i USA

Teknologien er ennå på et tidlig stadie, og vil kreve omfattende testing. I tillegg er det nok mest praktisk i forbindelse med nye veiprosjekter. Magment har derfor alliert seg med veimyndighetene i den amerikanske delstaten Indiana, hvor de først vil teste og analysere betongens egenskaper. Senere er det planer om å lage en testbane for å teste om det er mulig å lade større kjøretøyer med opptil 200 kilowatt. Dersom testingen skulle være vellykket, kan det bli aktuelt å elektrifisere en større del av motorveien i Indiana.

Hvem vet, kanskje teknologien også kan brukes her hjemme, eventuelt også for å holde veiene isfrie om vinteren?

Annonse
Les også TEST: Volkswagen ID.4 (standard lyd) Volkswagen ID.4 er en nydelig bil å kjøre, men uten mulighet for oppgradert stereo, føler du deg aldri som sjefen på veien.

 

 

 

 

(f. 1981): Journalist. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Han er ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Sykkellys innhenter bevisene automatisk

Hyundais strømlinjeformede Ioniq 6 i ny drakt

"Uknuselig" cybertruck knust på parkeringsplass

Acer Predator - med hjul

Ny teknologi tar over når GPS-signalet forsvinner

BYD lynlading: Så rask at du ikke rekker ventepølsa

Drømmen om den snakkende bilen blir virkelighet med Gemini Live

Her er VWs elektriske folkebil

Volvo ES90 høy sedan går 700 km

Se Xiaomis ville elektriske sportsbil

Kias nye elbiler sikter mot Tesla og Volkswagen

Batterirevolusjon fra Mercedes

Lyd & Bilde