Nyhet

Kommer i 2021

Jaguar XJ blir helelektrisk.
forfatter

Egentlig er det utrolig å tenke på at Jaguar XJ har vært i produksjon nesten like lenge som Porsche 911 (1964). Den første XJ-en – series I – ble lansert i 1968, og XJ6 som den ble kalt, var i produksjon frem til 1986.

En XJ12 series III med en 5,3-liters V12, ble produsert frem til 1992, men seriebilene ble egenlig erstattet allerede i 1986 av XJ40. Som var den første virkelige revolusjonen i XJ-ens historie, siden V12-eren kom ble introdusert i 1972.

Som man kan se, har ikke designet forandret seg mye fra 1968 til 1986, men Pininfarina gjorde noen subtile designendringer på series III i 1979. Subtile er ordet, for som de sa; – Man skal ikke tukle med så perfekte proporsjoner.

Jaguar XJ, series I til venstre, den utgående XJ 2019 i blått helt til høyre. Bilde: Car Magazine.

Julian Thompson, som tok over designkontorene etter Ian Callum, og som for alltid har skapt seg legendestatus for jobben han gjorde med Lotus Elise, har definitvt tenkt å skape en ny signatur for neste generasjon Jaguar XJ. Som blir helelektrisk, og Jaguars andre elbil etter i-Pace som kom i 2018.

Som originalen, skal XJ inn i luksusegmentet hvor BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse har dominert, og med lansering sent i 2020, kan Jaguar bli neste ut i luksussegmentet med en elektrisk firedørs sedan, siden Porsche Taycan.

Grønt lys for Mercedes-Benz EQS AMG

Offisielle bilder finnes ikke ennå, men XJ-en blir rundt fem meter lang, med lange sveipende linjer og en coupe-lignende siluett, ikke ulik den utgående XJ-en. Men de skråstilte vertikale baklyktene er forkastet for en horisontal rekke med LED, og det er ventet at fronten vil ligne mer på en i-Pace enn en XJ.

Drivlinjen vil ligne mye på hva som finnes i en i-Pace, med en estimert rekkevidde på 470 km fra potensielt 90 kWt batterier, men siden bilen er basert på Jaguar Land Rovers nye MLA-plattform for elektrisk og hybrid-drift, kan den komme med batteri og brenselmotor i enkelte markeder.

Innvendig vil den bli preget av at høyt utstyrsnivå, med heldekkende glasstak, integrerte skjermer og mulighet for Meridian surorundlyd.

Bilen skal bygges i England på Castle Bromwich-fabrikken, som er bygget om med nye produksjonslinjer for MLA-palttformen, og har en foreløpig kapasitet på 150.000 biler i året.

Den samme plattformen kan også bli brukt på kommende Range Rover og Land Rover-modeller, for Jaguar Land Rover har planer om å elektrifisere alle nye modeller som skal lanseres kommende år. XJ og i-Pace er bare begynnelsen.

 

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.