Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Kommer i 2021

Jaguar XJ blir helelektrisk.

Egentlig er det utrolig å tenke på at Jaguar XJ har vært i produksjon nesten like lenge som Porsche 911 (1964). Den første XJ-en – series I – ble lansert i 1968, og XJ6 som den ble kalt, var i produksjon frem til 1986.

En XJ12 series III med en 5,3-liters V12, ble produsert frem til 1992, men seriebilene ble egenlig erstattet allerede i 1986 av XJ40. Som var den første virkelige revolusjonen i XJ-ens historie, siden V12-eren kom ble introdusert i 1972.

Som man kan se, har ikke designet forandret seg mye fra 1968 til 1986, men Pininfarina gjorde noen subtile designendringer på series III i 1979. Subtile er ordet, for som de sa; – Man skal ikke tukle med så perfekte proporsjoner.

Jaguar XJ, series I til venstre, den utgående XJ 2019 i blått helt til høyre. Bilde: Car Magazine.

Julian Thompson, som tok over designkontorene etter Ian Callum, og som for alltid har skapt seg legendestatus for jobben han gjorde med Lotus Elise, har definitvt tenkt å skape en ny signatur for neste generasjon Jaguar XJ. Som blir helelektrisk, og Jaguars andre elbil etter i-Pace som kom i 2018.

Som originalen, skal XJ inn i luksusegmentet hvor BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse har dominert, og med lansering sent i 2020, kan Jaguar bli neste ut i luksussegmentet med en elektrisk firedørs sedan, siden Porsche Taycan.

Grønt lys for Mercedes-Benz EQS AMG

Annonse

Offisielle bilder finnes ikke ennå, men XJ-en blir rundt fem meter lang, med lange sveipende linjer og en coupe-lignende siluett, ikke ulik den utgående XJ-en. Men de skråstilte vertikale baklyktene er forkastet for en horisontal rekke med LED, og det er ventet at fronten vil ligne mer på en i-Pace enn en XJ.

Drivlinjen vil ligne mye på hva som finnes i en i-Pace, med en estimert rekkevidde på 470 km fra potensielt 90 kWt batterier, men siden bilen er basert på Jaguar Land Rovers nye MLA-plattform for elektrisk og hybrid-drift, kan den komme med batteri og brenselmotor i enkelte markeder.

Innvendig vil den bli preget av at høyt utstyrsnivå, med heldekkende glasstak, integrerte skjermer og mulighet for Meridian surorundlyd.

Bilen skal bygges i England på Castle Bromwich-fabrikken, som er bygget om med nye produksjonslinjer for MLA-palttformen, og har en foreløpig kapasitet på 150.000 biler i året.

Den samme plattformen kan også bli brukt på kommende Range Rover og Land Rover-modeller, for Jaguar Land Rover har planer om å elektrifisere alle nye modeller som skal lanseres kommende år. XJ og i-Pace er bare begynnelsen.

 

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter
Skrevet av

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

Jaguar XJ blir helelektrisk.

Jaguar XJ blir helelektrisk.

Jaguar XJ blir helelektrisk.

Jaguar XJ blir helelektrisk.

Jaguar XJ blir helelektrisk.

Jaguar XJ blir helelektrisk.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.