Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Kan bli døpt Volkswagen iD.Golf

Kommer trolig som elektrisk Golf GTI også.

Skrevet av / 22.11.22 - 08:59
Kan bli døpt Volkswagen iD.Golf

Etter en rekordlang produksjonstid av den aldrende folkevognen, bobla, trengte Volkswagen desperat en ny småbil. Den ikoniske bobla var rene antikviteten sammenlignet med hva Ford, Fiat og Renault solgte på begynnelsen av 70-tallet. Den lille Renault 5 som ble lansert i 1972, var den mest populære småbilen på den tiden, og Fiat hadde både første og andreplassen på salgstatistikkene i 1973 med 127 og 128.

I 1974 kom endelig arvtakeren. Giorgetto Giugiaro kunne ikke tegnet noe som skilte seg mer fra den runde bobla, enn den enn første generasjon Golf. Som ble produsert i flere varianter, tredørs, femdørs, etter hver som cabriolet, og den mest ikoniske av den alle: Golf GTI, som ble lansert med 110 hk og en toppfart på 180 km/t i 1975.

Volkswagen Golf generasjon 1. Foto: Volkswagen

Golfen er verdens tredje mest solgte bil – etter Toyota Corolla og Ford F-serie med pickuper, og ble mot slutten også produsert som elbil.

Den elektriske Golfen – e-Golf – er for lengst ut av produksjon og erstattet av Volkswagens bakhjulsdrevne iD.3, og de fleste trodde at det var slutten for elbilutgaven av Golf.

Men det mener ikke Volkwagens nye sjef. Thomas Schäfer fortalte pressen på nylig avholdte LA Auto Show i California, at det var gode muligheter for at Golf-navnet kunne gjenoppstå på en elbil. Schäfer mener at man godt kan kombinere merkevaren ID, som mange assossierer med elektriske biler, og den ikoniske merkevaren Golf er.

– Det ville være galskap å la dem dø, sa Schäfer om Golf og GTI-merket, og fortsatte med å si at de jobber med den fremtidige line-upen og navngivningen av dem. – Vi beholder nok ID-betegnelsen, men samtidig vil de ikoniske modellnavnene fortsette.

– Vi har iD.Buzz, og det funker jo fint.

Volkswagen e-Golf er produsert i over 100.000 eksemplarer. Foto: Volkswagen

 

 

Volkswagen ID.3 1st Max

Lovende bil, uten noen "må ha"-følelse

Volkswagens elektriske fanebærer etter e-Golf har mye å bevise. ID.3 byr på mye bra, men er ikke uten barnesykdommer.

Les hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Lyd & Bilde
Scroll to Top