TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022
Nyhet

Kan bli døpt Volkswagen iD.Golf

Kommer trolig som elektrisk Golf GTI også.

forfatter
Publisert 22.11.22 - 08:59

Etter en rekordlang produksjonstid av den aldrende folkevognen, bobla, trengte Volkswagen desperat en ny småbil. Den ikoniske bobla var rene antikviteten sammenlignet med hva Ford, Fiat og Renault solgte på begynnelsen av 70-tallet. Den lille Renault 5 som ble lansert i 1972, var den mest populære småbilen på den tiden, og Fiat hadde både første og andreplassen på salgstatistikkene i 1973 med 127 og 128.

I 1974 kom endelig arvtakeren. Giorgetto Giugiaro kunne ikke tegnet noe som skilte seg mer fra den runde bobla, enn den enn første generasjon Golf. Som ble produsert i flere varianter, tredørs, femdørs, etter hver som cabriolet, og den mest ikoniske av den alle: Golf GTI, som ble lansert med 110 hk og en toppfart på 180 km/t i 1975.

Volkswagen Golf generasjon 1. Foto: Volkswagen

Golfen er verdens tredje mest solgte bil – etter Toyota Corolla og Ford F-serie med pickuper, og ble mot slutten også produsert som elbil.

Den elektriske Golfen – e-Golf – er for lengst ut av produksjon og erstattet av Volkswagens bakhjulsdrevne iD.3, og de fleste trodde at det var slutten for elbilutgaven av Golf.

Men det mener ikke Volkwagens nye sjef. Thomas Schäfer fortalte pressen på nylig avholdte LA Auto Show i California, at det var gode muligheter for at Golf-navnet kunne gjenoppstå på en elbil. Schäfer mener at man godt kan kombinere merkevaren ID, som mange assossierer med elektriske biler, og den ikoniske merkevaren Golf er.

– Det ville være galskap å la dem dø, sa Schäfer om Golf og GTI-merket, og fortsatte med å si at de jobber med den fremtidige line-upen og navngivningen av dem. – Vi beholder nok ID-betegnelsen, men samtidig vil de ikoniske modellnavnene fortsette.

– Vi har iD.Buzz, og det funker jo fint.

Volkswagen e-Golf er produsert i over 100.000 eksemplarer. Foto: Volkswagen

 

 

Volkswagen ID.3 1st Max

Bra bil, dårlig lyd

Volkswagens elektriske fanebærer etter e-Golf har mye å bevise. ID.3 byr på mye bra, men er ikke uten barnesykdommer.

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Volkswagen snart klar med ny ID.3 Får etterlengted oppgradering.
Dette landet planlegger forbud mot elbiler Årsaken er den truende energikrisen.
Opel Astra lanseres i to elektriske utgaver Sports Tourer Electric kan bli bilen familien ønsker seg.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Raskere Abarth-utgave av Fiat 500e Kommer snart med mer krefter og falsk gromlyd.
Følg Lyd & Bilde