Jaguar Land Rover tar i bruk helt ny teknologi for støykansellering, for å fjerne uønsket støy som forplanter seg fra omgivelsene gjennom karosseriet og dekkene. Veistøy blir nærmest en saga blott, skal vi tro pressemeldingen fra Silentium og Jaguar Land Rover.
Teknologien, som kalles Active Road Noise Cancellation, er tatt i bruk i den nye Jaguar F-PACE, Jaguar XF og Range Rover Velar, og reduserer de kraftigste støytoppene med 10 dB og det generelle støynivået med 3-4 dB. Det blir som å skru ned lydanlegget i bilen med “fire trinn”, hevdes det. Reduksjonen, som for det meste tar lavfrekvent støy under 300 Hz, skal kunne redusere kjøretrøtthet på lengre turer, i følge dem selv.

Stillhet gir tryggere kjøretur i Jaguar og Land Rover
Kjøretrøtthet reduserer oppmerksomheten og reaksjonsevnen ved uforutsette hendelser langs veien, og øker reaksjonstiden med 16,72 prosent i følge en studie. Å redusere støy i kabinen skal bøte på dette. Vi vil også selv legge til at en stille kabin er et godt utgangspunkt for flotte musikkopplevelser fra lydanlegget.

Silentium overvåker hvert hjul
Active Road Noise Cancellation, som bruker Silentiums Active Acoustics-teknologi, bruker sensorer på hvert hjul for å kontinuerlig overvåke vibrasjonene fra veien. Deretter lages et motfasesignal til dette, slik at støyen blir kraftig redusert for personene i bilen. Dette skjer i sanntid og reduserer både vedvarende støy fra ruglete vei, og plutselige lyder fra skarpe dumper og hull i veien.
Lydanlegg fra Meridian
Motfaselyden blir avspilt gjennom lydanlegget fra meridian, og bilen vil automatisk registrere hvor det sitter folk og optimalisere kanselleringen for disse.
Den nye Jaguar F-PACE og Range Rover Velar har også fått såkalt Engine Noise Cancellation, som da altså også reduserer støy fra motoren.