Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Ford Mustang Mach-E er klar for Norge

De første enhetene av Mustang Mach-E har kommet til Norge. De første kundene får den i februar 2021. Slik blir prisene.
Ford Mustang Mach-E

I går ble Mustang Mach-E presentert for europeiske journalister på et digitalt arrangement. Allerede fra andre halvdel av februar 2021 er det forventet at de første norske bilene blir utlevert til kundene.

Fra 412 000 kroner

Den nye, elektriske SUV-en Mustang Mach-E byr på en «rekordlang elektrisk rekkevidde på opptil 610 kilometer», mulighet for firehjulstrekk, gunstige priser og avansert teknologi. Ford lover dessuten at den er svært romslig og fleksibel, og fungerer «perfekt som en familiebil».

Ford Mustang Mach-E norske skilter

Ford Mustnag Mach-E med norske skilter. Foto: Ford Motor Norge

For en godt utstyrt Mustang Mach-E med en rekkevidde på opptil 440 km (WLTP, Standard Range) er prisen fra 412.000 kroner.

En Mustang Mach-E med den lengste rekkevidden på 610 kilometer (Long Range) og bakhjulstrekk vil koste fra 463.400 kroner.

Ønsker du firehjulstrekk og 400 km rekkevidde vil Mustang Mach-E koste fra 482.000 kroner. For varianten med firehjulstrekk og rekkevidde på hele 540 kilometer vil prisen være fra 544.000 kroner.

Ford Mustang Mach-E 11

Foto: Ford

– Både varianter med firehjulstrekk og bakhjulstrekk vil være tilgjengelig for levering fra start. En stor andel norske kunder har bestilt firehjulstrekk, vi er derfor glade for at vi kan levere disse bilene til norske kunder allerede fra starten, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

Annonse

Angående rekkevidde, kommer Mustang Mach-E med en egen «intelligent range-teknologi» for å gi mest mulig pålitelige estimat for gjenværende elektrisk rekkevidde. Systemet regner fortløpende ut dette, blant annet basert på tidligere kjøreadferd, det siste værvarselet, og informasjon innhentet trådløst fra andre Mustang Mach-E som deler data.

Ford Mustang Mach-E 10

Mustang Mach-E har avansert infotainment med stor skjerm. Foto: Ford

– En ekte Mustang med plass til fem

Med batteripakken plassert under gulvet lover Ford at Mach-E ikke bare er en ekte Mustang, men at den også leverer maksimalt med plass for fem personer og bagasje.

Når vi ser videoen videoen under, synes vi likevel kupeen ser smått trang ut til fem:

Batterier med høy ytelse

Batteriene er testet i temperaturer under minus 40 grader og sikret i en vanntett boks som igjen er beskyttet med kollisjonsabsorberende materiale. Et varme- og kjølesystem regulerer batteriets temperatur for optimal ytelse i ekstreme temperaturer, bedre ladetid og vedvarende kjøring i høye hastigheter.

Ytelse

  • Varianter med Standard Range-batteriet med 288 celler vil ha en bruttokapasitet på 75 kWt (netto: 68 kWt) og levere en effekt på 269 HK både med bakhjulstrekk og firehjulstrekk.
  • Long Range-varianten med 376 celler vil ha en bruttobatterikapasitet på 99 kWt (netto: 88 kWt) og ha en effekt på 294 HK med bakhjulstrekk og hele 351 HK med firehjulstrekk.
  • Dreiemomentet på Mustang Mach-E med bakhjulstrekk vil være 430 Nm. Akselerasjon fra 0 – 100 km/t vil være mellom 6,1 og 6,2 sekunder.
  • Med firehjulstrekkvarianten får du et dreiemoment på hele 580 Nm. Akselerasjon fra 0 – 100 km/t går unna på mellom 5,1 og 5,6 sekunder.
Ford Mustang Mach-E 6

Foto: Ford

Mach-E GT

Mot slutten av 2021 kommer også den nye og sportslige Mustang Mach-E GT til Europa. Med firehjulstrekk og Long Range-batteri som standard, har den 487 HK, et dreiemoment på 860 Nm og bruker 3,7 sekunder fra 0 – 100 km/t. Da snakker vi!

Annonse

– Direkte og presis styrerespons for europeiske forhold

Europeiske veier er ofte smalere, mer svingete og har høyere fartsgrenser enn i mange andre deler av verden. «Derfor er Mustang Mach-E satt opp med en direkte og presis styrerespons,» kan vi lese i pressemeldingen.

Nå er det heller ikke lenger slik at Ford Mustang-er har fast bakaksel som de ofte hadde før, og da heller ikke Mach-E. Uavhengig fjæring på alle fire hjul er nødvendig for best mulig kjøreegenskaper.

All-New Mustang Mach-E

Mustang Mach-E har lydplanke fra Bang & Olufsen integrert i dashbordet. Lyden er tunet av Harmans ingeniører. Foto: Ford

Støydempet kupé og B&O lydplanke

Siden den helelektriske drivlinjen gjør at det er svært stille inni kupeen, har det også blitt brukt mye tid på å hindre alle uønskede lyder og vibrasjoner fra bilen.

Dette gir også best mulig utgangspunkt for musikkopplevelsen fra lydanlegget, som er en lydplanke fra Bang & Olufsen, tunet fra eksperter hos Harman.

Ford Mustang Mach-E 4

Foto: Ford

Infotainment med maskinlæring

Fords SYNC infotainment-system får også sin debut i Mustang Mach-E, med et «smart og moderne brukergrensesnitt som bruker maskinlæring for raskere å lære seg sjåførens preferanser». Det skal bedre tilpasses brukeren over tid, også ved hjelp av «svært avanserte» OTA (Over The Air) systemoppdateringer.

SYNC har en pekeskjerm på hele 15,5 tommer, og et adaptivt instrumentpanel gjør at du slipper lange, avanserte menyer. Trykk, sveip eller klyp, som på mobiltelefonen. Enkelt og intuitivt i følge Ford selv.

Annonse

Systemet er også trådløst kompatibelt med Apple CarPlay, Android Auto og AppLink-apper fra smarttelefoner og andre mobile enheter.

Ford Mustang Mach-E 7

Ford Mustang Mach-E lader med inntil 150 W med Ionity-nettverket. Foto: Ford

Hurtiglading

Mustang Mach-E støtter lynlading på opptil 150 kW i IONITY-ladenettverket. Det betyr at en variant med Long Range batteripakke og bakhjulstrekk i gjennomsnitt kan lade 119 km på 10 minutter. Med en tilsvarende variant med firehjulstrekk får du i snitt 107 km etter 10 minutters lading ved bruk av en IONITY-ladestasjon.

Både varianten med bakhjulstrekk og firehjulstrekk vil kunne lades opp fra 10% til 80% på 45 minutter.

Lås opp og start bilen med mobilen

Du kan komme deg inn i bilen og starte den med «telefonen som nøkkel». Med Bluetooth oppdager bilen eierens smarttelefon når den er nærme nok. Dørene låses opp automatisk, og du kan starte bilen uten å ta opp telefonen. Når du forlater bilen, låser den seg selv.

Foto: Ford

«Romslig og fleksibel»

Mustang Mach-E har en såkalt frunk, et bagasjerom under panseret foran. Dette er på 81 liter med rominndeler, men kan romme opptil 100 liter uten – nok til en stor bag eller sekk. Det er drenerbart og kan lett vaskes.

Bagasjerommet bak er på helt greie 402 liter lastet opp til bagasjeromstrekket (hattehyllen) og 519 liter lastet til taket. Sammen med «frunken» gir dette en bagasjeromskapasitet på over 500 liter med alle setene i bruk. Med baksetene slått ned får du 1420 liter plass bak forsetene.

Annonse

Du kan også spesifisere Mustang Mach-E med panoramatak. Her er det brukt et spesielt belegg på glasset som beskytter mot ultrafiolette stråler. Dette gjør at det er kaldere i kupeen om sommeren og varmere om vinteren.

Ford Mustang Mach-E 5

Et ekstra bagasjerom foran (frunk) på inntil 00 liter utvider bagasjeplassen. Foto: Ford

Tilhengerfeste og skiluke

Ford Mustang Mach-E får en tillatt tilhengervekt på 750 kilo. Ettermontering av skiluke mellom bagasjerom og baksete er også mulig. Ski- og sykkelstativ vil kunne monteres på hengerfestet. Maks kuletrykk ved bruk av tilbehør på Mustang Mach-E vil være 75 kilo.

Les hele pressemeldingen her.

Foto: Ford

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

De første enhetene av Mustang Mach-E har kommet til Norge. De første kundene får den i februar 2021. Slik blir prisene.

De første enhetene av Mustang Mach-E har kommet til Norge. De første kundene får den i februar 2021. Slik blir prisene.

De første enhetene av Mustang Mach-E har kommet til Norge. De første kundene får den i februar 2021. Slik blir prisene.

De første enhetene av Mustang Mach-E har kommet til Norge. De første kundene får den i februar 2021. Slik blir prisene.

De første enhetene av Mustang Mach-E har kommet til Norge. De første kundene får den i februar 2021. Slik blir prisene.

De første enhetene av Mustang Mach-E har kommet til Norge. De første kundene får den i februar 2021. Slik blir prisene.

De første enhetene av Mustang Mach-E har kommet til Norge. De første kundene får den i februar 2021. Slik blir prisene.

De første enhetene av Mustang Mach-E har kommet til Norge. De første kundene får den i februar 2021. Slik blir prisene.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.