TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Firehjulsdrift, 50 mil rekkevidde og hengerfeste

Ariya blir Nissans svar på Tesla Model Y.

Av / 15.07.20 - 09:52
Firehjulsdrift, 50 mil rekkevidde og hengerfeste

Selv logoen er nå på Nissan Ariya, en mellomstor el-SUV som fort kan bli den nye Norges-bilen, slik Qashqai ble det i sin tid. Men Ariya er større og er strukket så mye at den er mer en elektrisk X-Trail, og vil selvsagt kunne leveres med firehjulsdrift.

Prisene på  Ariya er ikke klare, bilen blir lansert som en 2021-modell, men den vil nok legge seg tett opp til Tesla Model Y. Hvertfall på modellene med de større batteripakkene, og firehjulsdrift.

Performance-utgave

Det vil finnes fem utgaver av Ariya. To med forshjulstrekk med batteripakker og elmotorer i to utgaver, og tre med firehjulstrekk og to elmotorer å velge blant, hvor flaggskipet blir en Performance-utgave med 389 hk og 600 Nm dreiemoment:

  • ARIYA 63 kWh: Forhjulstrekk, 215 hk, 360 km rekkevidde.
  • ARIYA 87 kWh: Forhjulstrekk, 239 hk, 500 km rekkevidde.
  • ARIYA e-4ORCE 63 kW:  Firehjulstrekk, to elmotorer, 275 hk, 340 km rekkevidde.
  • ARIYA e-4ORCE 87 kWh: Firehjulstrekk, to elmotorer, 302 hk, 460 km rekkevidde.
  • ARIYA e-4ORCE 87 kWh Performance:  Firehjulstrekk, to elmotorer, 389 hk, 400 km rekkevidde.

Performance-utgaven blir ingen sinke. Null til 100 km/t gjøres unna på 5,1 sekunder og toppfarten er oppgitt til 200 km/t.

Annonse

Større en Quashqai

Ariya er som nevnt større enn Quashqai med en lengde på 459 cm, akselavstanden er strukket til 2775 mm, som er 70 mm mer enn på X-Trail, en gevinst av Nissans CMF-EV plattform, som også vil bli å finne på elbiler fra Mitsubishi og Renault i fremtiden.

Det har gitt plass til en romslig kupé, relativt stort bagasjerom og mye batterikapasitet.

130 kW hurtiglading

Foran har den fått LED-lys med 20 minipærer, og grillen som Nissan kaller et skjold, er full av sensorer, innvendig har den Nissans ProPilot 2.0-assistanse, to 2,3-tommers skjermer og mulighet for trådløs lading av mobilen. Ariya kan oppdateres trådløst når oppgraderinger kommer til bilen, den får også stemmestyring og et stort head-up display.

Og akkurat som på en Leaf, får man også her en e-pedal som man både kan gasse og bremse med, og den får tre kjørenoduser; standard, sport og ECO, mens de firehjulsdrevne i tillegg får et eget snøprogram for vinterføre.

En Ariya med 63 kWt-batteri, har en 7,4 kW enfaselader til hjemmelading, mens utgavene med 87 kWt batterier har en 22 kW trefaselader til hjemmelading. Ariya kan hurtiglades opp til 130 kW og bruker CCS-lader med Combo-standarden for hurtiglading.

Hengerfeste

Den kan også trenge henger opptil 1500 kg, brukes med takstativ, og bagasjerommet er oppgitt til 466 liter for Ariya med forhjulstrekk, og 415 liter for Ariya med firehjulstrekk.

Priser og når Ariya kan bestilles, er ikke klare.

Nissan Ariya exterior rear_1_tail light on-1200x800 Nissan Ariya exterior front_5-1200x800 ARIYA Interior Image_ Rear seat-1200x800 ARIYA Interior Image_ Wireless charging off-1200x800 Nissan Ariya badge_Rear-1200x800 Nissan Ariya equipment_Front camera(PP2.0 spec)-1200x800 ARIYA Interior Image_ instrumental panel on-1200x800 ARIYA Interior Image_ Luggage-1200x800 ARIYA Interior Image_ Hands off drive mode view 2_revised-1200x800
<
>

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til elsykler