TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

Femte generasjon Mini går helelektrisk

Den neste Mini-en blir fremdeles liten, men får større batteri.

forfatter
Publisert 25.03.22 - 10:09

Den kamuflerte Mini-en på bildene, er femte generasjon Mini, her på vintertesting i Arjeplog. På sett og vis er den også første generasjon i en ny serie batterielektriske Mini-utgaver, og tredørsutgaven på bildene, kommer allerede  i 2023.

Da erstatter den dagens Mini Cooper SE, som med en estimert rekkevidde på 225-234 km, ligger i det lavere sjiktet hva rekkevidde angår.

Den nye utgaven får en større batteripakke, det ryktes i størrelsesorden 60 kWt, som kan gi en rekkevidde opp mot 400 km, og kan bli utstyrt med BMWs femte generasjon elektromotorer.

P90453009 lowRes
Mini Cooper Electric 2023

Om tredørsutgaven får firehjulstrekk, er fremdeles usikkert. Men det får garantert Mini Countryman som er Mini-en for barnefamilier som trenger mer plass. For tredørsutgaven ser – heldigvis, ikke ut til å ese noe særlig i størrelse. Selv om den er gigantisk ved siden av Issigonis originale Mini.

P90453030 highRes
Fem generasjoner Mini

I følge Car Magazine, skal noen av de kommende batterielektriske Mini-utgavene bygges i Kina, og de mener også at BMW har planer om å gjenopplive Paceman som en firedørs, kompakt elbil med firehjulstrekk.

Det skjer neppe før i 2024, og vil i så fall bli en av veldig få kompaktbiler med firehjulstrekk.

P90455259 lowRes
Mini 2023

Så langt er det ingen rykter om en cabriolet-utgave av neste generasjon Mini. Det vil i så fall gjøre Fiat 500 Electric til den eneste batterielektriske cabrioleten på markedet en god stund til.

P90455283 highRes
Mini på vintertesting i Arjeplog.

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Automatisk lading hos flere leverandører Snart kan du lade BMW-en bare ved å plugge inn kabelen.
Jeep blir elektrisk Jeep er ikke tidligst ute med elbiler, men snart kommer hele fire SUV-er.
Spar drivstoff med Google Maps Nå kan du finne den mest drivstoffbesparende ruten med Google Maps
Følg Lyd & Bilde