Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Elektrisk Abarth 500e

Kommer snart med mer krefter og falsk gromlyd.

Skrevet av / 25.11.22 - 09:00
Elektrisk Abarth 500e

Fiat og Abarth har vært et begrep helt siden Carlo Abarth trimmet en Fiat 500-motor til 695 kubikk og 38 hk i 1964. Som ga Abarth 695 SS som den het, en toppfart på 140 km/t. Det var mye for en småbil den gangen.

Siden har Abarth alltid vært synonymt med trimmede Fiat-modeller, og nå er turen kommet til den elektriske 500-en.

Den skal hete Abarth 500e Scorpionissima, og er en hot utgave av 500 electric, som vi kjenner fra testene våre. Abarth-utgaven er naturligvis raskere og mer sporty enn originalen, og låter som en tosylindret Abarth gjorde i sin tid.

Abarth 500e 1
Abarth 500e

Litt bredere og litt lavere, med et mer sportslig utseende, og altså denne falske motorlyden som kommer ut av høyttalerne og sikkert bidrar til at den elektriske Abarth 500e Scorpionissima, høres sintere ut enn den kanskje er. Fiat oppgir 0-100 km/t på sju sekunder, to sekunder raskere enn en standard 500e, og toppfarten til 155 km/t.

Abarth-utgaven leveres blant annet med panoramatak, 360 graders kamera, JBL-anlegg og ellers det samme infotainment-systemet vi kjenner fra 500 Electric, med en 10,25-tommers pekeskjerm.

Abarth 500e 2
Abarth 500e. Alle foto: Fiat

Effekten er økt til 155 hk, men batterikapasiteten er fremdeles på 42 kW og skal gi rundt 300 km rekkevidde, hvis man ikke er så hard på wattpedalen. Abarth-utgaven blir bare bygget i 1949 eksemplarer, hevdes det. Tallet er ikke tilfeldig, det er nemlig det året Carlo Abarth startet selskapet.

Bilen som leveres med dekk i dimensjonen 205/40 R18, og sportsseter trukket i Alcantara, kan bestilles fra februar 2023. Da kan man om man får tak i én, leke seg med tre ulike kjøremoduser. Turismo, Scorpion Street og den hotteste av dem; Scorpion Track som får fram racersjåføren i deg.

Abarth 500e 6
Dashbordet i Abarth 500e er trukket i Alcantara

 

 

Fiat 500 Electric

Perfekt bybil

Den ny Fiat 500 Electric er den teknisk mest avanserte noensinne, og en av de beste bybilene med seriøs rekkevidde.

Les hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

Brukte Tesla-er stuper i verdi

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top