Mazdas første serieproduserte elbil er snart å se på veiene her hjemme. Produksjonen av MX-30 er allerede igang. De første bilene ble satt sammen 19. mai, på fabrikken Ujina Nr. 1 i Hiroshima, i følge Mazda.
Den kompakte elbilen skal konkurrere i samme segment som BMW i3 , Mini Cooper SE og Honda E, og har et relativt lite 35.5 kWt batteri med en rekkevidde på 200 km, etter WLTP-standarden for kombinert kjøring.
Elbil for byfolk?
Dørene åpner fra midtstolpen, eller der den normalt vil være på en bil, akkurat som på BMW i3, og rekkevidde og motorkraft er ganske sammenlignbar. Elmotoren på 145 hk driver forhjulene, og skyver den 1645 kilo tunge Mazdaen fra null til 100 km/t på 9,7 sekunder, mens toppfarten er begrenset til 140 km/t.
For de som stusser på batterikapasiteten, sies det fra Mazda at batteriet er valgt for å gi den optimale balanse mellom nok rekkevidde til hverdagslige behov og bilens totale CO2-utslipp fra et såkalt LCA-perspektiv (Life-Cycle Assessment).
Rekkevidden for bykjøring er oppgitt til 262 km, som rekker langt for urbane med bilbehov.
Elbilen er 4,39 m lang og har en lastekapasitet på 366 liter, og tar 75 kg taklast. Legg merke til at bagasjerommet krymper hvis man velger Bose-anlegget, som er standard i utstyrsversjonen Cosmo, som forøvrig har vært Mazdas navn på de gjeveste utstyrsversjonene lenge.
Bose-anlegg
Bose-anlegget stjeler noen liter nemlig, og kapasiteten krymper til 341 liter med anlegget.
I utstyrsversjonen Sky, og den enda bedre utstyrte First Edition, får man et normalt lydanlegg med åtte høyttalere. Mens Bose-systemet har 12 høyttalere og kraftigere forsterkere. Ellers merker vi oss at alle utstyrsversjonen er utstyrt med Apple CarPlay, Android Auto og Bluetooth handsfree.
Mazda MX-30 starter på 249.900 kr for Sky-versjonen, First Ediition koster 10.000 mer, og bestiller man den innen utgangen av juni, får man lanseringsmodellen First Edition med ferdig montert hjemmelader fra DEFA.
Cosmo rykker prisen opp til 284.900 kr, før enda mer ekstrautstyr legges til. Men det er den man skal ha hvis man viil ha den feteste lyden.