Cupra el-Born kommer neste år

Si ha det på badet til kjedelige elbiler.
Annonse
Annonse
forfatter

Joda, vi vet godt at øyeblikkelig dreiemoment er festlig å leke med på elbiler, men det hjelper ikke så veldig på kjøreopplevelsen når resten er litt sirup. Ufølsom syring for eksempel, eller et mykt demperoppsett.

Akkurat det tviler vi på om Cupra el-Born kommer til å ha, når den er klar for markedet en gang i 2021.

Cupra er for Seat det AMG er for Mercedes-Benz, og M er for BMW, men Cupra står på egne ben og holder ikke engang til i samme lokaler som Seat gjør.

Denne, en racing-inspirert og bakhjulsdrevet el-Born med alle de visuelle triksene som får en bil til å virke sportslig, skal virkelig være en slags GTI-utgave av el-Born. Som deler den elektrifiserte MEB-plattformen til VW iD.3.

Bilen blir ikke bygget i Spania, men hos VW i Zwickau, og Cupra el-Born får et ganske stort batteri på 82 kWt, som gir en rekkevidde på inntil 500 km. Den får også hurtiglading, og skal rekke fra null til 50 kmt på 2,9 sekunder, ifølge Seat, unnskyld, Cupra.

Hurtiglading skal gi 26 mils rekkevidde med 30 minutters lading, og en 100 kW lader vil gi en batterikapasitet på 80 prosent, med 47 minutters lading.

Innvendig har den skikkelig bøtteformede sportseter, en 10-tommers pekeskjerm og den kan leves med head-up visning med AR – Augmented Reality = utvidet virkelighet, men hvem bryr seg om sånt?

Vi vil kjøre!

/registrer deg for å lese denne artikkelen gratis

eller registrer med e-post

Glemt ditt passord? Tast inn din e-post og du vil motta en link hvor du kan lage nytt passord.

Jeg godtar Lyd & Bildes vilkår og betingelser. Jeg ønsker å motta nyhetsbrev og informasjon.Dette kommer kun noen få ganger i måneden.
Du kan melde deg av når som helst.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Annonse
Annonse

Les også

Skoda Enyaq iV har ankommet Norge, hvor 25 biler skal turnere rundt hos forhandlere frem til slutten av februar. Løp og se den!
I dag har den nye kompakt-suven Mercedes-Benz EQA offisiell verdenspremiere. Se video fra lanseringen her!
Lotus og Alpine skal utvikle en elektrisk superbil
Kan dette bli det neste store innen billyd?

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Nok engang flyttes premieren på den 25. James Bond-filmen.
Med enda en global strømmeaktør på det nordiske markedet tiltar kampen om strømmeabonnentene.
Strømmeforsterker som kan alt man ber om, og litt til.
Får økt rekkevidde og bedre plass
Skoda Enyaq iV har ankommet Norge, hvor 25 biler skal turnere rundt hos forhandlere frem til slutten av februar. Løp og se den!
I dag innsettes USA 46. president, og amerikanerne, verden og den frie pressen, kan legge et fire år langt mareritt bak seg.
I dag har den nye kompakt-suven Mercedes-Benz EQA offisiell verdenspremiere. Se video fra lanseringen her!
Gjør klar for enda raskere trådløst internett! Netgear Nighthawk RAXE500 er verdens første ruter med Wi-Fi 6E.
Nikolaj Coster-Waldau har hovedrollen i kommende dansk Netflix-film.
En gang var jakten på den beste lyden hobbyen til de fleste unge menn. Nå foretrekker de fleste å nyte musikk som bakgrunns-underholdning. De gamle dagene kommer aldri tilbake. Men nåtiden er likevel ikke så ulik fortiden.
Netflix har sikret seg Gal Gadots neste film.
Så mye lyd som mulig fra små kabinetter