Følg oss på

Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

Cupra el-Born kommer neste år

Si ha det på badet til kjedelige elbiler.

Joda, vi vet godt at øyeblikkelig dreiemoment er festlig å leke med på elbiler, men det hjelper ikke så veldig på kjøreopplevelsen når resten er litt sirup. Ufølsom syring for eksempel, eller et mykt demperoppsett.

Akkurat det tviler vi på om Cupra el-Born kommer til å ha, når den er klar for markedet en gang i 2021.

Cupra er for Seat det AMG er for Mercedes-Benz, og M er for BMW, men Cupra står på egne ben og holder ikke engang til i samme lokaler som Seat gjør.

Denne, en racing-inspirert og bakhjulsdrevet el-Born med alle de visuelle triksene som får en bil til å virke sportslig, skal virkelig være en slags GTI-utgave av el-Born. Som deler den elektrifiserte MEB-plattformen til VW iD.3.

Bilen blir ikke bygget i Spania, men hos VW i Zwickau, og Cupra el-Born får et ganske stort batteri på 82 kWt, som gir en rekkevidde på inntil 500 km. Den får også hurtiglading, og skal rekke fra null til 50 kmt på 2,9 sekunder, ifølge Seat, unnskyld, Cupra.

Hurtiglading skal gi 26 mils rekkevidde med 30 minutters lading, og en 100 kW lader vil gi en batterikapasitet på 80 prosent, med 47 minutters lading.

Innvendig har den skikkelig bøtteformede sportseter, en 10-tommers pekeskjerm og den kan leves med head-up visning med AR – Augmented Reality = utvidet virkelighet, men hvem bryr seg om sånt?

Vi vil kjøre!

Annonse

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter
Skrevet av

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

Si ha det på badet til kjedelige elbiler.

Si ha det på badet til kjedelige elbiler.

Si ha det på badet til kjedelige elbiler.

Si ha det på badet til kjedelige elbiler.

Si ha det på badet til kjedelige elbiler.

Kate Beckinsale beviser, nok en gang, at hun kan sine action-moves.

Si ha det på badet til kjedelige elbiler.

Si ha det på badet til kjedelige elbiler.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.