Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Citroën ë-Berlingo elbil

Familiefrakter med sju seter.

Skrevet av / 13.12.23 - 13:20
Citroën ë-Berlingo elbil

Den firkantede Berlingo-modellen fra Citroën, ble raskt populær både som varebil og familiebil. God plass foran og bak, og ikke minst et stort bagasjerom, gjorde den til en familiefavoritt hos mange.

Den ble så gar produsert som elbil i en periode, men den kan ikke sammenlignes med den nye ë-Berlingo. Som er en helt ny batterielektrisk modell, basert på den samme praktiske oppskriften som gjorde originalen til en suksess.

Et batteri på 50 kWt skal gi ë-Berlingo en rekkevidde opp til 320 kilometer. Som vi tenker holder for mange barnefamilier, og håndverkere for den saks skyld.

Foto: Citroën

Bilen har plass til sju passasjerer, og de tre bakerste setene kan skyves fremover for bedre bagasjeplass. Lastevolumet er oppgitt til 775 liter hvis den bakerste seteraden er klappet sammen, eller 4000 uten baksetene. Slå den.

Bakdørene er skyvedører som gir større åpning og gjør det lettere å feste barna i bilstolen, og det bakre vinduet kan åpnes for innlasting, uten at hele bakluken behøver å åpnes. Den kan leveres med oppbevaring langs taket på innsiden, og med alle oppbevaringsrommene foran og bak, får man 27 oppbevaringsplasser med til sammen 186 liter kapasitet.

CL_23.031.024 CL_23.031.022 CL_23.031.023
<
>
Foto: Citroën

Fremdriften besørges av den samme drivlinjen vi kjenner fra andre av Stellantis elbiler, og her betyr det forhjulstrekk, 136 hk, og hurtiglading opp til 100 kW. Eller opptil 11 kW fra en vegglader.

Det betyr også at ë-Berlingo har de samme kjøremodusene, ECO, Normal og Power, og her er det power som gir maksimal effekt.

Innvendig er det både pekeskjerm, Apple CarPlay og Android Auto samt trådløs mobillading, og bilen er utstyrt med 12 parkeringssensorer med ryggekamera, adaptiv fartsholder, og både grip control og bakkeassistent.

Foto: Citroën

ë-Berlingo er i salg i løpet av våren 2024.

Les også Kongen av kjørekomfort Citroën har klart å elektrifisere C4 uten å gå i fella, og har skapt en helt annerledes opplevelse.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere Tesla kan komme allerede i år

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Lyd & Bilde
Scroll to Top