TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
☀️SOMMERTILBUD☀️ - 6 UKER KUN 6 KR

Nyhet

CES 2023: Pininfarina x HOLON

Selvkjørende shuttlebuss.

Av / 12.01.23 - 15:31
CES 2023: Pininfarina x HOLON

Elbil og mobilitet er blitt en større og viktgere del av CES-messen i Las Vegas. Det er derfor man finner representanter fra bilprodusenter på messen, hvor det også vises visjoner for fremtidige produkter og teknologi på hjul.

Silvio Pietro Angori er en av mange representanter fra bilindustrien, og han er ikke sjef for hvem som helst. Mannen har hendene på rattet hos Pininfarina, som er kjent for sine smekre karosseridesign for storheter som Ferrari, Maserati og Alfa Romeo.

Litt mindre kjent er det at de også er en stor aktør på transportdesign, og tegner både trikker og tog, og setter signaturen på alt fra møbler og interiør, til båter og fly.

Men det er altså rullende design de er best kjent for, og akkurat denne, Pininfarina x HOLON er et godt eksempel på hvordan man kan tenke om fremtidens transport.

CES 2023: Pininfarina x HOLON 1
Ill. Pininfarina

Holon er en selvkjørende shuttlebuss som skal lages av Benteler, og frakte folk for eksempel i bykjerner. Den kan ta opptil 15 passasjerer, og kan oppnå en toppfart på 60 km/t. Godt over snittfarten i de fleste byer, og den skal ha en rekkevidde opptil 290 km på én lading.

Annonse
CES 2023: Pininfarina x HOLON 2
Mover innvendig

Med nivå-4 selvkjøring, kan den rulle fra a til b uten sjåfør, som er hele poenget, og Benteler seg for seg at den samme plattformen som Mover er bygget på, kan brukes til varetransport og annen yrkestransport. Varelevering uten sjåfør er sånn sett garantert med en varebilversjon av denne, og man se for seg at det kan lages mange varianter på samme plattform.

CES 2023: Pininfarina x HOLON 3
Mover i farta.

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Har du rekkeviddeangst? Denne nye verdensrekorden bør berolige deg!

Kompakt elektrisk SUV med opptil 530 kilometers rekkevidde

KI-systemer gjør leiebil til en dyr fornøyelse

Sjekk den elektriske superbilen!

Vanmoof gjenoppstår fra de døde med nye elsykler

Ny hydrogen-SUV fra BMW - er de gale?

Førsteinntrykk: Slik blir NIOs nye digitale arsenal

Viktige fremskritt for Nissan Leaf

Tesla kjører seg selv gjennom Roma

Hyundai Ioniq 9: Prisen overrasker

Kraftmonster fra Lucid klar for Norge

Videoapper kommer til Android Auto

Lyd & Bilde