TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
HØSTTILBUD PÅ LB+ 5 UKER FOR 5 KR
Nyhet

BMWs råeste hittil

Modifisert karosseri og unik drivlinje.

forfatter
Publisert 18.08.22 - 12:37

Man kan lure på hvordan en BMW i4 M50 med fire elmotorer oppfører seg. Kanskje finner vi ut av det en dag, men neppe med det første. For denne, en sterkt modifisert i4 M50, finnes det bare én av.

Den unike bilen er en testbil for ny teknologi, og skal testes på vei etter en lengre utviklingsfase med diverse tester.

Kikker man litt nærmere på bildet, kan man se at hjulbuene har vokst i bredden, trolig for å gjøre plass til en avansert drivlinje med en mildt sagt oppgradert chassisteknologi. Sammenlignet med en BMW i4 M50.

Front- og bakaksel er modifisert for kjøredynamikk mer som en BMW M enn en M50, og demperoppsettet er hentet fra M3 og M4. 

Der en M50 har to elmotorer, en for front- og en for bakaksel, har denne fire fire elektriske motorer – en for hvert hjul, som styres av en kontrollenhet som gir bilen unik firehjulsdrift. En slags xDrive ultra, om man vil, hvor styreenheten gir bilen trinnløs og lynrask kraftfordeling via en lamellclutch og differenssialer til de fire drivhjulene.

Kraftoverføringen er basert på wattpedalens posisjon, styrevinkelen til forhjulene, hjulenes rotasjonshastighet, langsgående og sideveis akselerasjon, og flere andre parametere som ikke er oppgitt.

Det skal bare ta millisekunder å fordele kreftene og dreiemomentet til de elektriske motorene. BMW mener at den elektriske styringen er langt raskere og mer dynamisk enn konvensjonelle drivsystemer.

Denne har de ikke bare laget for å erte oss, den er trolig første antydning til en kommende generasjon elektriske M-biler.

Les testen av BMW i4 M50 her:

BMW i4 M50

Kjøremaskin for kjøreglade

BMW i4 M50 er et vellykket kompromiss mellom racerbil og familiebil.

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Se lanseringen av Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 12. oktober.
Mer krefter og lengre rekkevidde Oppdaterer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vei til Norge Stor plass, god komfort, og "bygget som en konsertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovet Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrytende kapasitet. Nå er batteriene her ... og de er ganske alminnelige.
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-anlegg Massive krefter både under panseret og i kupeen.
Automatisk lading hos flere leverandører Snart kan du lade BMW-en bare ved å plugge inn kabelen.
Følg Lyd & Bilde