Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMWs råeste hittil

Modifisert karosseri og unik drivlinje.

Skrevet av / 18.08.22 - 12:37
BMWs råeste hittil

Man kan lure på hvordan en BMW i4 M50 med fire elmotorer oppfører seg. Kanskje finner vi ut av det en dag, men neppe med det første. For denne, en sterkt modifisert i4 M50, finnes det bare én av.

Den unike bilen er en testbil for ny teknologi, og skal testes på vei etter en lengre utviklingsfase med diverse tester.

Kikker man litt nærmere på bildet, kan man se at hjulbuene har vokst i bredden, trolig for å gjøre plass til en avansert drivlinje med en mildt sagt oppgradert chassisteknologi. Sammenlignet med en BMW i4 M50.

Front- og bakaksel er modifisert for kjøredynamikk mer som en BMW M enn en M50, og demperoppsettet er hentet fra M3 og M4. 

Der en M50 har to elmotorer, en for front- og en for bakaksel, har denne fire fire elektriske motorer – en for hvert hjul, som styres av en kontrollenhet som gir bilen unik firehjulsdrift. En slags xDrive ultra, om man vil, hvor styreenheten gir bilen trinnløs og lynrask kraftfordeling via en lamellclutch og differenssialer til de fire drivhjulene.

Kraftoverføringen er basert på wattpedalens posisjon, styrevinkelen til forhjulene, hjulenes rotasjonshastighet, langsgående og sideveis akselerasjon, og flere andre parametere som ikke er oppgitt.

Det skal bare ta millisekunder å fordele kreftene og dreiemomentet til de elektriske motorene. BMW mener at den elektriske styringen er langt raskere og mer dynamisk enn konvensjonelle drivsystemer.

Denne har de ikke bare laget for å erte oss, den er trolig første antydning til en kommende generasjon elektriske M-biler.

Les testen av BMW i4 M50 her:

BMW i4 M50

Trolig den beste i sin klasse

BMW i4 M50 er et vellykket kompromiss mellom racerbil og familiebil.

Les hele testen
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Lyd & Bilde
Scroll to Top