TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMWs råeste hittil

Modifisert karosseri og unik drivlinje.

Av / 18.08.22 - 12:37
BMWs råeste hittil

Man kan lure på hvordan en BMW i4 M50 med fire elmotorer oppfører seg. Kanskje finner vi ut av det en dag, men neppe med det første. For denne, en sterkt modifisert i4 M50, finnes det bare én av.

Den unike bilen er en testbil for ny teknologi, og skal testes på vei etter en lengre utviklingsfase med diverse tester.

Kikker man litt nærmere på bildet, kan man se at hjulbuene har vokst i bredden, trolig for å gjøre plass til en avansert drivlinje med en mildt sagt oppgradert chassisteknologi. Sammenlignet med en BMW i4 M50.

Front- og bakaksel er modifisert for kjøredynamikk mer som en BMW M enn en M50, og demperoppsettet er hentet fra M3 og M4. 

Der en M50 har to elmotorer, en for front- og en for bakaksel, har denne fire fire elektriske motorer – en for hvert hjul, som styres av en kontrollenhet som gir bilen unik firehjulsdrift. En slags xDrive ultra, om man vil, hvor styreenheten gir bilen trinnløs og lynrask kraftfordeling via en lamellclutch og differenssialer til de fire drivhjulene.

Annonse

Kraftoverføringen er basert på wattpedalens posisjon, styrevinkelen til forhjulene, hjulenes rotasjonshastighet, langsgående og sideveis akselerasjon, og flere andre parametere som ikke er oppgitt.

Det skal bare ta millisekunder å fordele kreftene og dreiemomentet til de elektriske motorene. BMW mener at den elektriske styringen er langt raskere og mer dynamisk enn konvensjonelle drivsystemer.

Denne har de ikke bare laget for å erte oss, den er trolig første antydning til en kommende generasjon elektriske M-biler.

Les testen av BMW i4 M50 her:

BMW i4 M50

Trolig den beste i sin klasse

BMW i4 M50 er et vellykket kompromiss mellom racerbil og familiebil.

Les hele testen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

BYD lynlading: Så rask at du ikke rekker ventepølsa

Drømmen om den snakkende bilen blir virkelighet med Gemini Live

Her er VWs elektriske folkebil

Volvo ES90 høy sedan går 700 km

Se Xiaomis ville elektriske sportsbil

Kias nye elbiler sikter mot Tesla og Volkswagen

Batterirevolusjon fra Mercedes

Billigere utgaver av nye Model Y

Nå har hjemmeladeren blitt enda smartere

Hvor lenge holder egentlig et elbilbatteri?

Redningen for et dødt bilbatteri

Volvos minste blir eventyrklar

Lyd & Bilde