TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMWs første el-suv mangler en vesentlig egenskap

Men stereoanlegget blir heftig.

Av / 10.03.20 - 09:55
BMWs første el-suv mangler en vesentlig egenskap

Den skulle vises på bilmessen i Geneve, men avlysningen grunnet Corona-viruset, gjorde at BMW ikke fikk vist sin nær produksjonsklare iX3. Som er selskapets første heleelektriske SUV.

Men bilen er likevel planlagt lansert i 2020, og allerede nå tar forhandlerne imot reservasjoner på iX3, som dessverre skuffer  på ett viktig område.

Den nesten fem meter lange SUV-en deler det meste unntatt drivlinjen med en X3, og bruker BMWs femte generasjon eDrive-teknologi. Men bilen som skal produseres i Kina for levering i 2021, får ikke firehjulstrekk.

Dermed stiller den med et handicap sammenlignet med de nærmeste konkurrentene, Jaguar i-Pace og Audi e-Tron.

Konkurransedyktig rekkevidde

BMWs første el-suv mangler en vesentlig egenskap 1Elmotoren driver kun bakhjulene, og kraften kommer fra et 74 kWt batteri, med redusert andel av kobolt og andre sjeldne materialer.

Annonse

BMW sier at de har forbedret forholdet mellom motoreffekt og systemvekt med rundt 30 prosent, og energitettheten i battericellene skal være økt med rundt 20 prosent.

Rekkevidden er oppgitt til 440 km etter WLTP-normen, og BMW sier at elmotoren gir bilen et dreiemoment på 400 Nm, og 210 kW effekt. Cirka 282 hk, altså.

Hurtiglading

BMWs første el-suv mangler en vesentlig egenskap 2Batteriet tar opptil 150 kW hurtiglading, som BMW mener gir en ladetid på 30 minutter. Det er mest sannsynlig opptil 80 prosent batterikapasitet.

BMW iX3 er ikke lett å skille fra en X3, hverken utvendig eller innvendig, men man kan se at eksosrørene er byttet ut med blåfargede paneler på renderingene, og blåfargen går igjen på sidene, i fronten og også innvendig.

Harman Kardon Surround Sound System

BMWs første el-suv mangler en vesentlig egenskap 3Prototypene har til nå hatt samme interiør som i dagens generasjon X3, og det er ventet at iX3 vil ha det samme interiøret, og det betyr sannsynligvis at den kan bestilles med det samme bilstereoanlegget fra Harman Kardon.

Det betyr i så fall at man kan nyte musikken i en iX3, med 16 høyttalere fordelt på ni kanaler, og med til sammen 600 w effekt. Noe som bør være en god kombinasjon med det reduserte støynivået i en elbil.

Dyrt er det heller ikke, velger man Harman Kardon Surround Sound System på en X3, gir det et tillegg på 11.000 kr.

BMWs første el-suv mangler en vesentlig egenskap 4BMW iX3, ikke firehjulstrekk, men heftig stereoanlegg.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa