Nikola Badger

Denne pickupen har rekkevidde på 1000 km!

Nikola Badger bruker både hydrogen og batteri. Batteriet alene skal gi 500 km.

Med suksessen til elbilprodusent Tesla skulle det bare mangle at det også ville dukke opp en konkurrent ved navn Nikola. Der hvor Tesla har satset på batteri, er det hydrogen som har vært Nikolas store drøm, med lastebilen One. Two og Tre, derimot, hvorav sistnevnte er tiltenkt Europa, er hybrider med hydrogen og batteri. Nå lanserer Nikola sin første personbil, nemlig pickupen Badger.

Nikola Badger
Nikola Badger er en ganske annerledes pickup. Blant annet med en rekkevidde på rundt 1000 km! Foto: Nikola

 

Nikola Badger: Banebrytende pickup

Også Nikola Badger er en hybrid med hydrogen og batteri. Som virker som en smart løsning; det går mye raskere å fylle hydrogen enn å lade et batteri, mens batteri har en langt mer utbredt infrastruktur for lading. Spesielt her i Norge. Med Nikola Badger får du med andre ord i pose og sekk.

Rekkevidden er også imponerende: 960 kilometer med kombinert hydrogen og batteri, eller 500 kilometer med den ene eller andre drivkraften. Dette målt etter den amerikanske EPA-standarden, som er strengere enn WLTP som vi bruker i Europa. WLTP vil vise omtrent 20 prosent mer, som gir oss 1150 kilometer.

Les også Batterirevolusjonen er her! Vi står på terskelen til en batterirevolusjon. Superbatteriene kommer kanskje allerede i år.
silisiumbatteri solid state

Høykapasitets batteri

I slutten av november slapp Nikola nyheten om et revolusjonerende batteri de skal vise frem på deres egen messe Nikola World i september 2020. Et batteri som dobler energitettheten i forhold til vanlige litium-ion-batterier (1100 Wt pr kg). Batteriet er en modifisering av litium-ion-batteriene, hvor man har klart å fjerne bindingsmaterialet i anoden (ofte en form for cellulose-gummi). Borte er også strømavtakeren (som regel kobber eller aluminium). Det betyr at anode-materialet i seg selv er helt sammenhengende og samtidig strømførende, noe som ikke rimer med dagens grafitt-anoder. Det rimer derimot bra med de nye silisiumanodene som er på vei, hvor grafitt og grafen blandes med store mengder silisium for å øke kapasiteten til batteriet.

Om Nikola Badger vil få silisiumbatteri eller et vanlig litium-ion-batteri, gjenstår å se når den avdukes på Nikola World i september.

annonse

Kommer den til Norge?

Om Nikola Badger noensinne vil lanseres her til lands er uvisst. Men vi vet at Nikola har samarbeid med norske Nel Hydrogen om utbygging av infrastruktur for hydrogenfylling. At de da ønsker å showcase bilene på norske veier er derfor ikke utenkelig. Selv om pickup ikke akkurat er den bestselgende biltypen her til lands.

annonse

Fakta om The Badger:

  • Hybrid batteri/hydrogen
  • 160 kWt batteri, 120 kWt hydrogenceller
  • Kan bruke både hydrogen og batteri samtidig, eller hvilken som helst av dem ved et tastetrykk
  • 0-96 km/t på 2,9 sekunder
  • 906 hk max / 455 hk kontinuerlig, 1330 dreiemoment (980 ft. lbs.)
  • Rekkevidde 1000 km (600-miles)
  • Kan kjøre 500 km 300 miles) på batteri alene, for de som ikke har tilgang til hydrogen
  • Tauekapasitet: 3600 kg. Med andre ord: Tilhengerfeste = ja!
  • Antall seter: 5
  • Dimensjoner: 5,9 m (L) x 1,85 m (H) x 2,16 m (B). Lasteplanbredde: 1,56 m
  • Produseres i et OEM-samarbeid med bilprodusent (partner offentliggjøres snart)
  • Avdukes på Nikola World 2020 i september
  • Et begrenset antall reservasjoner vil tilbys i løpet av 2020

      Mer info: nikolamotor.com/badger

      Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
      Logg inn for å lese videre.

      Test-abonnement
      1 uke for 1 kr
      Ubegrenset tilgang til
      alle LB+ artikler
      6 måneder
      Kun 49,90 mnd
      Tilgang til hele lydogbilde.no i 6 måneder
      Ubegrenset tilgang til alle LB+ artikler
      12 måneder
      Kun 45,- mnd
      Tilgang til hele lydogbilde.no i 12 måneder
      Ubegrenset tilgang til alle LB+ artikler
      Har du noe å tilføye?
      Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

      Kommentarer

        Motta varsler  
      Varlse meg om

      Les også

      Rull til toppen