Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Guide

På bilferie med elbil: Dette må du passe på

Du skal på Europaferie. Og denne gangen skal du ta elbilen! Det kan virke skummelt, men det er enklere enn du tror. Bare pass på dette.

Skrevet av / 19.06.23 - 08:37
På bilferie med elbil: Dette må du passe på

I disse økonomiske nedgangstider med både inflasjon og høye renter, blir utenlandsferien dyrere enn noensinne. Spesielt om du skal bestille flybilletter til hele familien. Så hvorfor ikke kjøre bil? «Men jeg har jo elbil,» tenker du kanskje. Ikke noe problem!

KIart, bilen bør ha litt rekkevidde, og vi anbefaler ikke å kjøre av gårde på europaferie i en Mazda MX-30 eller Honda-e (også av åpenbar plassmangel), for oppgitt WLTP-rekkevidde bør over 400 km, og bilen må dessuten ha god ladehastighet på hurtigladerne. Av nevnte grunner ekskluderer vi derfor samtlige Nissan Leaf med CHAdeMO-lading fra denne guiden. Her er det Type 2 som gjelder!

Har du en større familiebil med god rekkevidde, ligger derimot verden for dine føtter! Det er riktignok en del å passe på.

Type 2 cable- enhanced - photo EVOneStop Mode 1 nødlader Audi- enhanced
<
>
Pakk både Type 2-kabelen og nødladeren. Foto: EVOneStop

Både Type 2 kabel og 230V nødlader

En viktig del av forberedelsene til ferie med elbil er selvsagt å sørge for at man har tilgang på strøm. Du kan starte med å pakke begge ladekablene.

Type 2-kabelen til godkjente veggladere skal du bruke når du kommer frem til sommerhuset, hvor du selvsagt har sjekket at det er en billader. Det hender også kjøpesentre har slike ladere i parkeringshuset, da er det kjekt å kunne lade mens du og familien er og shopper.

Ta også med den trege nødladeren, i tilfelle du er helt nødt til å lade fra stikkontakten når du for eksempel er på besøk hos noen på veien. Vit at dette ikke er en godkjent ladeløsning de fleste steder, og skal kun brukes i nød.

Dersom det IKKE skulle være lademulighet på ditt kontinentale endestopp, må du sørge for at du kommer frem med nok strøm på bilen, til at du kan kjøre til en hurtiglader ved anledning. Vi understreker at nødladeren KUN er til nødstilfeller, så ikke belag deg på å bruke husholdningskontakten.

Hvilke ladeabonnement trenger du?

For å ikke gå tom for strøm under selve kjøreturen, og for å gjøre ladingene rimeligst mulig, krever det en del forberedelser.

Tesla-eiere trenger ikke bekymre seg

Er du Tesla-eier, kan du egentlig stoppe å lese nå, og kose deg på ferie. Tesla har nemlig sørget for at det aldri er lengre avstand mellom to Superchargers, enn at du kommer fra den ene til den andre – uansett hvilken Tesla-utgave du kjører. Vi anbefaler riktignok at du lader på de nye EV3-stasjonene, som har de aller raskeste laderne. Du kjenner dem igjen på at de bare har én kabel, nemlig Type 2. Gammel Tesla-type mangler på disse.

Tesla Supercharger-enhanced
Foto: Tesla

Tesla har gjort det enklere for andre også

En glede de som kjører andre merker enn Tesla, er at Supercharger-nettverket i flere europeiske land også er åpnet for andre bilmerker. Og, tro oss, faren for å stå i ladekø er langt mindre på en Tesla-lader enn på en fra Ionity, Recharge eller andre konkurrenter.

Last ned Tesla-appen, og legg inn betalingsinfo.

Det er stort sett Vest-Europa som har åpnet, deriblant hele Norden, Frankrike, Tyskland, Storbritannia, Spania (ikke Portugal), Benelux, Østerrike, Italia og Sveits.

Slettes ikke alle laderne i alle disse landene er åpnet for andre biler, du finner oversikten her.

RFID chips AI-photo- enhanced
Hvilket ladekort skal man ha? Foto: KI-generert med Bing

Ladeabonnement med din nye bil

Veldig mange elbiler kommer med en ladebrikke, som tilknyttes et betalingskort gjennom bilens app. Disse er allerede tilknyttet mange ladenettverk rundt i Europa. Sjekk med din leverandør hvilke dette gjelder.

Mange har for eksempel avtale med Ionity-nettverket med rabatterte priser. Det gjelder blant annet biler fra Volkswagen-konsernet (VW, Skoda, Audi, Cupra), Hyundai og Kia. Andre nettverk enn Ionity støttes også, men da til full pris. Ford har rabattert lading hos Ionity og mange andre, gjennom deres BlueOval abonnement.

Blå ladebrikke

Det finnes også noe som heter Elbilforeningens Blå ladebrikke. Denne alene er verdt et medlemskap. Den kan brukes i hele Europa, enkelt og greit. Da slipper du mange forskjellige abonnementer. Elbilforeningen er norsk, og det å tegne medlemskap automatisk krever også at du bor i Norge. Men i en epost fra Elbilforeningen fikk vi vite at det finnes råd for andre også. Du kan sende epost til medlem@elbil.no, med fullt navn, telefonnummer, e-postadresse og bostedsadresse, så oppretter de et medlemskap. Da får du tilsendt ladebrikken som gir tilgang til Ladeklubben, som er gull verdt på bilferie i Europa.

A better routeplanner
A better routeplanner er et eksempel på en ruteplanlegger som tar hensyn til lading. Skjermbilde: abetterrouteplanner.com

Ruteplanleggere med lading

Enten du skal til Dresden i Tyskland eller Pisa i Italia, så er det lurt å bruke en ruteplanlegger som også inkluderer ladestopp.

Vi anbefaler å lade batteriet til 100 prosent før avreise, og beregne å komme fram til målet med ikke mindre enn 20 prosent igjen.

A Better Routeplanner

A Better Routeplanner kan du bruke direkte i nettleseren, men den kan også lastes ned til Android og iOS. Her velger du din bil, for eksempel Volkswagen ID.4 GTX med 77 kWt batteri. Velg hvor du skal fra og ditt endelige reisemål, batteriprosent ved avreise og hvor mye du ønsker å ha igjen på batteriet når du kommer frem til målet.

Her kan du legge inn ladekortet tilknyttet din bil, og appen vil legge opp ruten med ladere som støttes av ditt kort.

Du kan også søke etter et enkeltstopp i nærheten av restaurant, hotell eller shopping.

Appen er gratis, og gir navigasjon direkte i appen. Abonnerer du for 5 EUR i måneden, får du i stedet eksportere ruten inn i Google Maps, og dermed få den opp på bilens skjerm gjennom Android Auto eller CarPlay. Du får også se hvor mange ladere som er ledige direkte i appen, eller at reisetiden skal ta hensyn til trafikken i sanntid.

ElbilAppen

ElbilAppen gir tilsvarende funksjonalitet og finnes på både iOS og Android. Appen er norsk, gitt ut av ElbilForeningen, men også tilgjengelig internasjonalt.

ElbilAppen laster ruten direkte inn i Google Maps, uten å måtte betale noe abonnement. Du må ha norsk bostedsadresse for å bli medlem, da kan du i tillegg betale på ladestasjonene direkte med appen.

Sygic

Sygic GPS Navigation er en navigasjons-app mye i stil med Apple og Google Maps, og den støttes av CarPlay og Android Auto. Sett appen til EV Mode, og fyll inn info om ditt kjøretøy. Tilgjengelige ladere på hvert stopp dukker opp i appen, og du kan filtrere etter kapasitet. Vi anbefaler å sette denne til minimum 150 kW, slik at ikke alskens rask dukker opp i søket.

I appen kan du legge inn betalingskort, og siden Sygic har avtale med PlugSurfing-alliansen, som dekker over 400.000 ladepunkter i Europa, så er du greit sikret for bilturen. Vær oppmerksom på at du må legge inn betalingsinformasjon på hver enkelt tilbyder under Providers & Payments. Du betaler på laderen ved å føre mobilen inntil RFID-punktet hvor du normalt legger din ladebrikke.

VW-ID-Buzz-maps
Forvarming av batteripakken krever ofte at man bruker bilens eget navigasjonssystem. Her i VW ID. Buzz Foto: Geir Gråbein Nordby

Forvarming av batteri – krever bilens egen navigasjon

Om sommeren er det stort sett tut og kjør med ruteplanleggeren i Google Maps, men om vinteren bør du, hvis bilen støtter det, forvarme batteriet i forkant av hvert ladestopp. Med mange biler krever dette at du har lagt ruten inn i bilens GPS.

Vårt tips om du skal bruke bilens innebygde navigasjon, er å taste inn målet. Bilen vil insistere på at den ikke kommer frem uten å lade, og foreslå ladestopp langs ruten. Ofte bare ett og ett stopp, men det kan lønne seg å gjøre dette, så bilen får maksimal ladehastighet om vinteren. Bruk gjerne en av de nevnte ruteplanleggerne på mobilen ved siden av.

De nødvendigste ladeabonnementene

Skulle ikke bilen din ha et abonnement som støtter ulike ladere rundt i Europa, kan du ta skrittet selv.

Uansett hvor i verden du bor, kan du kjøpe et Chargemap Pass ladekort til 20 euro. Selskapet har avtale med 800 forskjellige ladenettverk rundt i Europa, altså de aller fleste langs hovedveiene. Du legger inn betalingsinformasjon i Chargemap-appen, og kan bruke ladekortet på de aller fleste offentlige ladestasjoner.

Et abonnement hos Ionity direkte kan heller ikke skade.

Planlegg ruten

Med hjemmet som utgangspunkt og en definert destinasjon, gjenstår det å planlegge ruten. Bruk Google Maps eller Apples kartapp for å skaffe deg en oversikt over alternative ruter. Hvis du har planlagt å stoppe ett eller flere steder, det være seg Legoland, Nürburgring eller et slott i Moseldalen, bør du legge det inn som en del av ruten.

For eksemplets skyld har vi tenkt at man skal reise til et leid feriehus i hjertet av Provence i Frankrike. Det kan like gjerne være badeferie på kysten av Kroatia, eller gourmetferie i Baskerland. Planlegging av turen er like viktig.

De fleste elbilene har en app hvor man kan styre lading, navigering og planlegge ruter. Der planlegger man også ladestopp på samme måte som man gjør på skjermen i bilen. Siden elbiler leste ganske smarte, så vil de alltid fortelle deg når det er på tide å lade, og komme med forslag til ladestopp.

Hvis man på forhånd har lagt inn en destinasjon for dagen, forteller bilen deg hvor mange ladestopp som må til før du når målet, og hvor de er. Da følger du den anbefalte ruten.

zaptec charger 2- enhanced
Sørg for at det er en lader der du overnatter. Foto: Zaptec

Stopp og overnatting underveis

Uansett om man kjører alene, med venner eller med familien til Provence, må man stoppe underveis. En god regel er at man lader når man kan, ikke bare når man må. Så stopper man et sted på veien hvor det finnes ladestasjoner, så lader man mens man spiser lunsj.

Planlegg overnatting på forhånd, og velg steder som tilbyr lading av elbilen. Parkerer man for natten, holder en 11 eller 22 kW lader. Da må man ikke på død og liv være tilkoblet en 150 KW hurtiglader.

Noen overnattingsteder krever at man booker både overnatting og lading på forhånd, sjekk det før turen starter.

Forsikring og veihjelp

Det lyder selvsagt, men legg ikke ut på tur uten å sjekke forsikringene på forhånd. Logg inn hos din foretrukne forsikringspartner og sjekk at du ikke overstiger kjørelengden i  avtalen under ferien.

Mens du er innlogget, sjekker du en gang til hva forsikringen dekker. Har du en veihjelpsavtale i forsikringen, sjekker du om den også gjelder i det eller de landene du planlegger å besøke. Hvis det ikke finnes en slik avtale, er neste punkt å melde seg inn i en organisasjon for bileiere, som kan yte bistand – både teknisk og juridisk, men som også har en verksted- og/eller veihjelpsavtale med aktører i andre land.

I noen bilforsikringer, de kalles gjerne superforsikringer eller noe lignende, dekkes også behov for leiebil, tap av løse gjenstander og mye annet. Sjekk også dette før du reiser.

De aller fleste bilmerker, spesielt japanske og europeiske, har et godt utbygget service- og verkstedapparat i Europa. Skulle uhellet være ute, er du sikret hjelp dersom du har tegnet en veihjelpsavtale på forhånd. Enten via forsikringen som nevnt, eller hos en bilorganisasjon.

Selv om det er mindre bevegelige deler og følgelig mindre som kan gå galt på en elbil, er det lurt å huske på at man kjører en computer på fire hjul, og computere kan også krasje eller fryse. Da hjelper det ikke med ctrl-alt-delete.

trunk packing
Pakk slik! Foto: iStock

Safety first

Det aller viktigste med elbilferie langs kontinentet, er ikke å oppleve mest mulig på kortest mulig tid, men sikkerhet. For når alt er planlagt, overnatting og feriehuset er bestilt, forsikringene er på plass og alle har begynt å glede seg til ferien, er det noen punkter man må sjekke før turen starter.

Før turen starter skal man sjekke dekkenes tilstand og lufttrykket. Følg tabellen i appen, instruksjonsboken, eller den som er limt i karmen rundt førerdøren. Velg anbefalt lufttrykk for antall personer og bagasje, og husk at luft utvider seg når temperaturen går opp. Som 25 varmegrader og motorveifart for eksempel, overstig derfor ikke antall oppgitte bar i tabellen.

Moderne elbiler leveres ikke med reservehjul eller jekk. Men mange av dem har en dekkreparasjonspakke. Den kan få deg trygt videre til nærmeste bensin- eller servicestasjon skulle uhellet være ute. Finn ut hvor den befinner seg i bilen, sjekk at den virker, at alle delene er der, og les instruksjonsboken.

Pass på hastigheten

Det høres kanskje veldig formyndersk ut, men kjør med innsiden av hodet, ikke med høyrefoten. Valg av hastighet er viktig for sikkerheten og trivselen på turen, men også for forbruket.

Kjører man på motorveiene i Norden, ser man raskt at det oppgitte forbruket man er så fornøyd med å ligge på til vanlig, plutselig skyter i været når man øker til motorveihastighet. Hvis man ligger på 18 kWt i 90 km/t, er det ikke uvanlig at forbruket nærmer seg 24-25 kWt eller mer, i 130 km/t.

Krysser man Tyskland på veien til Provence, er det selvsagt fristende å prøve kreftene i den nye elbilen på autobahn, men da skal man også være klar over at forbruket øker mye mer i høye hastigheter enn man opplever med en bensinbil.

how not to pack
Løse gjenstander skal IKKE i bilen under kjøring. Foto: iStock

Taklast og campingvogn

Velger man mot all sunn fornuft, å krysse kontinentet med takboks og campingvogn, må man beregne at det tar mye lengre tid å komme fram til målet. Med takboks og slep øker nemlig forbruket så mye at ladestoppene blir langt hyppigere. Da kan man kjapt regne inn minst én dag ekstra før man er framme i Provence. Takboksen alene legger til cirka 10 prosent til forbruket – en campingvogn dobler forbruket, og her er det viktig å huske på at man ikke bør kjøre over 130 km/t med takboks.

Hvis man insisterer på å dra på ferie med takboks, er det viktig å følge reglene for nyttelast. Det er kun de letteste gjenstandene som skal i takboksen. De 15 kassene med rosévin som du bare ha med hjem, skal ikke i takboksen.

Pass på hvor mye nyttelast bilen kan ta

I vognkortet eller appen, finner man tallet for hvor mye nyttelast bilen kan ta. Her er det viktig å huske på at passasjerene også regnes som nyttelast. Det totale antallet kilo angir altså bagasjevekten, eventuell taklast, inklusive passasjerene. Tallet for nyttelast skal aldri overstiges.

Elbiler kan ha samme lastekapasitet som en bensinbil i volum, men ikke i vekt. Elbiler veier mer fordi batteriene legger flere hundre kilo til totalvekten, og da krymper nyttelasten i kilo ganske mye.

Ford Mustang Mach-E Trailer
Du KAN trekke tilhenger med mange elbiler, men det reduserer rekkevidden betraktelig. Foto: Ford

Sjekk vår tabell for nyttelast i elbiler, og sjekk om du finner din bil der før du legger ut på tur.

Hvis du overstiger nyttelasten i antall kilo, vil du bli bøtelagt i en kontroll, og i verste fall må noen av passasjerene ta toget eller taxi videre. Men det som er enda mer alvorlig, er at kjøreegenskapene blir vesentlig forringet.

Bremseegenskapene blir merkbart dårlige, og bilen trenger en lengre distanse for å stoppe. Bare det å komme litt fort inn i en sving på en vei hvor man ikke er kjent, kan føre til at bilen sklir over i motgående kjørefelt, med potensielt fatale utfall.

Mange forsikringsselskaper avkorter utbetalingen etter et uhell, dersom det avdekkes at bilen hadde overlast.

Pakk med hodet – ikke med hjertet

Husk å sikre at løse gjenstander ikke kan fly rundt i bilen. En bråbrems kan gjøre en vannflaske på et halvt kilo opptil 30 ganger tyngre. Da kan vannflasken treffe personer i bilen med 15 kilos kraft. Tenk da på hvor stor skade en løs iPad eller tyngre gjenstander kan gjøre.

Derfor skal man sikre løse gjenstander. Nettbrett bør festes i nakkestøttene i stedet for at barna i baksetet sitter og holder i dem. Småting som mobiler og hodetelefoner bør legges i hanskerommet eller magasinholderen på seteryggen når de ikke er i bruk.

Pakk aldri bagasje over bagasjeromsdekselet uten å ha et sikkerhetsnett bak baksetene. De tyngste tingene skal legges helt fram i bagasjerommet mot seteryggen. De letteste tingene, som jakker eller puter kan legges på toppen.

Husk å pakke slik at det du ofte trenger å ta ut av bilen ligger lett tilgjengelig.

Varseltrekanten skal alltid være tilgjengelig, legg den slik at den er lett å nå uten å måtte ta ut halve bagasjen, skulle den bli nødvendig å bruke.

Foto: iStock

Verden for dine føtter

Følger du alle rådene rundt sikkerhet, og de ladetipsene som best passer for deg, kan vi garantere deg en ferie fri for rekkeviddeangst.

Pass på å hvile underveis. Husk at veien er målet, og at dette ikke er en sprint. God tur!

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Disse elbilene kommer i 2024

Fem tips til bedre rekkevidde om vinteren

Lading av elbil: Alt du trenger å vite

Lyd & Bilde
Scroll to Top