Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Guide

Hvor grønne er elbiler egentlig?

Som elbileier er det ikke noe mer irriterende enn å få vite at bilen slett ikke er så grønn som man tror. Så vi har undersøkt tre utbredte påstander om elbiler og klima.

Skrevet av / 12.04.24 - 08:51
Hvor grønne er elbiler egentlig?

Over en million elbiler kjører akkurat nå rundt i Norge, Sverige og Danmark. Men uansett om du har en elbil stående i carporten eller ikke, og uansett hvilket flagg det er på bilskiltet, har du mest sannsynlig mer enn en gang blitt møtt av spørsmål som: Er elbiler egentlig så bra for miljøet? Og er det ikke noe med at batteriet er noe skikkelig dritt og faktisk helt katastrofalt, når bilen kasseres?

På L&B Home har vi testet tre påstander om elbiler og klimaet. Du finner garantert minst ett godt argument til ditt neste middagsselskap.

Påstand 1: Det ødelegger miljøet å utvinne råstoff til batteriene

Svoveldioksid, nikkel, litium og kobolt er bare noen av råstoffene som det fortsatt er nødvendig å utvinne for å fremstille batterier til elbiler.

Når det er sagt: Allerede i 2022 annonserte Tesla nemlig at halvparten av deres biler, alle de med standard range-batteri, er produsert uten kobolt eller nikkel:

“Det er faktisk ikke på grunn av mangel på råstoff”, har Teslas viseadministrerende direktør Drew Baglino uttalt om saken, ifølge electric.co.

“Det virket bare som det riktige å gjøre.”

Kanskje virket det som det riktige å gjøre, da 70 prosent av verdens kobolt utvinnes i gruver i Kongo, hvor det både er dokumentert barnearbeid og slavelignende vilkår. Barn ned til åtte-årsalderen er satt til å arbeide i gruvene under jorden, hvor de med hakker og lignende redskaper utvinner blant annet kobolt til litium-ion batterier. I de største batteriene blir det brukt opp til 20 kilo kobolt.

På den andre siden av Atlanterhavet, i Sør-Amerika, utvinnes litium til batteriene, og denne delen av forsyningskjeden er spesielt problematisk sett fra et miljømessig synspunkt. For på tross av Teslas og andre bilprodusenters innsats for å minske bruken av litium i batteriene, blir det fortsatt utvunnet enorme mengder litium, og det foregår i store saltsjøer som Salar de Uyuni i Bolivia, som er verdens største litiumkilde.

Saltsjøen Salar de Uyuni i Bolivia er verdens største kilde til litium. (Foto: Alexander Schimmeck)

Utvinningen foregår ved at man pumper saltvannet fra underjordiske reserver opp til overflaten, hvor det fordamper slik at man kan samle litium og andre mineraler.

Det er stor bekymring for påvirkningen av ferskvannet, og dermed levevilkårene for dyr og mennesker i områdene omkring saltsjøene.

Gjenbruk

Det er ikke mye pent å si om bruken av mineraler til bruk i batterier til elbiler. Men her kommer likevel det peneste:

Både kobolt og litium kan gjenbrukes i det uendelige. Flere steder i verden blir det jobbet intenst med å utvikle metoder for effektiv utvinning av materialene fra kasserte batterier.

På et eller annet tidspunkt går Jorden tom for mineralene, og da er gjenbruk den eneste løsningen. Faktisk viser beregninger fra Cobalt Blue Holding at det allerede fra 2025 vil være underskudd av kobolt på verdensmarkedet, noe som dermed må forventes å påvirke prisene. For øyeblikket gjenbrukes det i EU bare 32 prosent av kobolten som inngår i produkter, men EU krever at 90 prosent av batteriers kobolt skal gjenbrukes fra 2026 .

Påstand 2: Det krever langt mer CO2 å fremstille en elbil

Verdens største produsent av elbiler, Tesla, har i sin Impact report for 2022 redegjort for at det ganske sikkert utledes nesten dobbelt så mange drivhusgasser i fremstillingen av en Tesla, som en fossilbil.

Men allerede i løpet av bilens andre levetid har den avledet færre gasser. Og etter 17 år, som ifølge Tesla er gjennomsnittslevetiden for en bil i USA, har den avledet 55 tonn mindre CO2 enn sin bensindrevne bror. Vel å merke hvis bilen kjører på grønn strøm.

Det samme resultatet er vist i flere studier på forskjellige universiteter og fra NGO (frivillige organisasjoner). Når elbilene begynner å “tjene seg selv inn” når det gjelder CO2, varierer, men det er bred enighet om at elbilene etter få år slår fossilbilene i CO2-regnskapene.

Store forskjeller i produksjonen

Men det er også verdt å bemerke at en undersøkelse foretatt av testorganisasjonen Green NCAP i 2022, viste at det er veldig stor forskjell på hvor CO2-tunge elbilene er når de ruller ut fra fabrikkene.

Her trengs det gjennomsiktighet så man som forbruker og bileier vet hvor klimabelastende elbilen er, mener seniorkonsulent Ilyas Dogru fra den danske foreningen for bileiere, FDM, ifølge fdm.dk:

“Vi vet fra vår medlemsrådgivning at mange er i tvil om elbilenes reelle klimabelastning. Derfor er det helt nødvendig å utarbeide troverdige livssyklusanalyser som åpent og gjennomsiktig deklarerer elbilenes bidrag til klimabelastningen”, uttaler han.

Elbiler er grønnest når de kjører på strøm fra fornybare kilder. (Foto: Possessed Photography)

Påstand 3: Elbilen er ikke grønn når den kjører på sort strøm

Grønn strøm høres pent ut, mens sort strøm lukter av gass, kull og andre fossile energikilder. Og lader du elbilen med sort strøm, er det vanskelig å kalle den virkelig grønn. Men her i Skandinavia er vi som kjent på topp når det handler om hvor stor del av strømmen i stikkontaktene og ladepumpene som kommer fra fornybare energikilder. I Norge kommer 64 prosent av vår strøm fra fornybar energi, mens tallene i Danmark og Sverige er henholdsvis 42 og 66 prosent.

Og i alle tre landene er det en målsetning om å øke produksjonen av fornybar energi, så med tiden vil stadig mer av strømmen være grønn – og dermed blir elbilene også grønnere.

På rett vei

Der er ikke så mye å diskutere: Elbiler er klart grønnere enn bensin- og dieselbiler. Men det er nødvendig at bilprodusentene begrenser CO2-en som blir utledet under produksjonen av bilene – og har fokus på gjenbruk og ansvarlig utvinning av råstoffene til batteriene.

For det er ikke rimelig at man som forbruker grovt sagt må velge mellom en bil som kjører på fossilt brennstoff eller en bil hvor hele økosystemer i Sør Amerika blir ødelagt, og hvor mennesker jobber under usle forhold i gruver i Afrika.

Som den administrerende direktøren for Polestar Thomas Ingenlath ifølge danske fdm.dk uttrykte det under elbilkonferansen Nordic EV Summit i Oslo i fjor:

“Den elektriske bilen er en god begynnelse. Men det er mye jobb igjen.”

Pernille Redder
(f.1977): Journalist på L&B Home. Pernille har jobbet som journalist og redaktør i TV-bransjen siden 2003. Blant annet på DR, TV 2 Øst, TV 2 Fyn og som redaktør på Copenhagen TV Festival. Pernille skriver ærlig og kortfattet om alt det som gjør livet som blant annet huseier og foreldre artigere og lettere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Disse elbilene kommer i 2024

Fem tips til bedre rekkevidde om vinteren

Lading av elbil: Alt du trenger å vite

Lyd & Bilde
Scroll to Top