Pris, rekkevidde og størrelsen i bagasjerommet, kommer høyt opp på listen over ting elbilkjøpere er interessert i å vite mye om.
At økonomi er viktig, kommer ikke som en overraskelse. Ifølge en undersøkelse gjort for Norges Automobil-Forbund (NAF), sier 46 prosent at kostnadene er viktigst, deretter kommer driftskostnader, som veier tungt på totalkostnadene.
Interessant nok kommer kjøreglede høyt opp over egenskaper bilkjøpere verdsetter, tett fulgt av plass og bagasjeplass på 38 prosent.
Mange elbiler kan ikke trekke henger
For elbileierne er rekkevidde og lading minst like viktig, men også her er bilkjøperne opptatt av bagasjeplass og hvor mye hengervekt bilen kan trekke. Hvis den i det hele tatt kan leveres med hengerfeste.
Mange av elbilene kan nemlig ikke trekke henger, og flere av elbilene som kan leveres med hengerfeste, kan ta så lav vekt at man bare kan bruke hengerfestet til sykkel- eller skistativ.
Noen, men slett ikke alle elbiler, har mulighet for taklast. Måkevingedørene på Tesla Model X, gjør det ikke mulig å montere takboks eller takstativer, men til gjengjeld kan den trekke godt over 2 tonn.
Vekt øker forbruket
Det er godt kjent blant bileiere at takboks og campingvogn, øker forbruket. Økt vekt og luftmotstand har samme virkning på elbiler, og her straffes man hardt når farten øker med takboks på taket.
I en test gjort av Norsk Elbilforening, fant de ut at forskjellen med og uten takboks, kunne øke forbruket med over 12 prosent i 110 km/t.
Forbruket øker også med last, og en full bil med fullstappet bagasjerom og fem ombord, vil redusere rekkevidden merkbart, særlig hvis man kjører fortere enn 70-80 km/t. Da øker nemlig luftmotstanden betydelig for hver økte 10 km/t.
Derfor er det smart å huske på at selv om man velger en bil med stort bagasjerom, så må man ikke overstige bilens tillatte totalvekt. Altså summen av bil, passasjerer og last.
Tabell: Bagasjevolum, hengervekt og taklast på alle elbiler
Skal man i tillegg trekke henger eller campingvogn, er det ekstra viktig å være bevisst på totalvekten for hele ekvipasjen. For da må man ha førerkort for en høyere vektklasse, som inneholder førerrett for bil med henger.
Men det er en helt annen guide. Her har vi samlet de fleste nye elbiler i en tabell, hvor man enkelt kan finne tillatt hengervekt, og hvor mye taklast bilen kan ta.
Tabellen oppdateres fortløpende.
[table id=3 /]
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser