Bil & El-kjøretøy Data Fitness Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Guide

Så mye bagasje får du plass til

Noen elbiler kan ikke trekke henger, andre kan ikke ta taklast. Se hvilke som kan her.

Skrevet av - Publisert 27.06.22 - 10:00
Så mye bagasje får du plass til

Pris, rekkevidde og størrelsen i bagasjerommet, kommer høyt opp på listen over ting elbilkjøpere er interessert i å vite mye om.

At økonomi er viktig, kommer ikke som en overraskelse. Ifølge en undersøkelse gjort for Norges Automobil-Forbund (NAF), sier 46 prosent at kostnadene er viktigst, deretter kommer driftskostnader, som veier tungt på totalkostnadene.

Interessant nok kommer kjøreglede høyt opp over egenskaper bilkjøpere verdsetter, tett fulgt av plass og bagasjeplass på 38 prosent.

Mange elbiler kan ikke trekke henger

Tesla Model X kan ikke ta taklast. Skiboks er utelukket, så da blir løsningen å henge skistativet på hengerfestet. Ill: Tesla

For elbileierne er rekkevidde og lading minst like viktig, men også her er bilkjøperne opptatt av bagasjeplass og hvor mye hengervekt bilen kan trekke. Hvis den i det hele tatt kan leveres med hengerfeste.

Mange av elbilene kan nemlig ikke trekke henger, og flere av elbilene som kan leveres med hengerfeste, kan ta så lav vekt at man bare kan bruke hengerfestet til sykkel- eller skistativ.

Tesla Model S kan ikke trekke henger, men i motsetning til Model X, kan den ta taklast. Ill: Tesla

Noen, men slett ikke alle elbiler, har mulighet for taklast. Måkevingedørene på Tesla Model X, gjør det ikke mulig å montere takboks eller takstativer, men til gjengjeld kan den trekke godt over 2 tonn.

Vekt øker forbruket

Det er godt kjent blant bileiere at takboks og campingvogn, øker forbruket. Økt vekt og luftmotstand har samme virkning på elbiler, og her straffes man hardt når farten øker med takboks på taket.

I en test gjort av Norsk Elbilforening, fant de ut at forskjellen med og uten takboks, kunne øke forbruket med over 12 prosent i 110 km/t.

VW iD.4 med takboks. Ill: Volkswagen

Forbruket øker også med last, og en full bil med fullstappet bagasjerom og fem ombord, vil redusere rekkevidden merkbart, særlig hvis man kjører fortere enn 70-80 km/t. Da øker nemlig luftmotstanden betydelig for hver økte 10 km/t.

Derfor er det smart å huske på at selv om man velger en bil med stort bagasjerom, så må man ikke overstige bilens tillatte totalvekt. Altså summen av bil, passasjerer og last.

Tabell: Bagasjevolum, hengervekt og taklast på alle elbiler

Tesla Model 3 kan trekke ett tonn. Ill: Tesla

Skal man i tillegg trekke henger eller campingvogn, er det ekstra viktig å være bevisst på totalvekten for hele ekvipasjen. For da må man ha førerkort for en høyere vektklasse, som inneholder førerrett for bil med henger.

Bagasjerommet i XC40 Recharge. Foto: Lasse Svendsen

Men det er en helt annen guide. Her har vi samlet de fleste nye elbiler i en tabell, hvor man enkelt kan finne tillatt hengervekt, og hvor mye taklast bilen kan ta.

Tabellen oppdateres fortløpende.

 

Bagasjevolum lHengervekt kgTaklast kgNyttelast kg
Audi e-tron660-1725180075492
Audi e-tron Sportback615-1655180075492
Audi Q4 e-tron 520-1490100075
Audi Q4 e-tron Sportback535-1460100075
Audi e-tron GT405075
BMW i3260-11000-
BMW i4470-1290160075480
BMW iX3510-1560750100
BMW iX5002500-
BYD Tang627150075
Citroën e-C4380075
Citroën e-SpaceTourer989-13841000-
Cupra Born3850-
DS 3 Crossback350-10500-
Fiat 500 Electric185-5500-
Fiat e-Ducato4190-
Ford Mustang Mach-E402-14207500397
Honda e171-8570-
Hongqi E-HS9438-18141500-
Hyundai Ioniq EV350-14100-385
Hyundai Ioniq 5531-15911600-445
Hyundai Kona Electric332-111430080420
Jaguar i-Pace505-1163750-462
Kia e-Soul315-1339300100357
Kia e-Niro451-1405200100418
Kia EV6520-13001600-
Lexus UX3670-
Maxus EV80-1250-
Maxus Euinoq EV603-1800400-466
Mazda MX-30341-11710-
Mercedes-Benz EQA340-132075075439
Mercedes-Benz EQB 7 s496-1710075
Mercedes-Benz EQC500-1460180075445
Mercedes-Benz eVito694-929--
Mercedes-Benz EQV1030-4630--
MG ZS EV75373
Mini Cooper SE211-7310-
Mitsubishi i-MiEV235-8600-
NIO ES8 7 s310-186115000574
Nissan Ariya E-4ORCE 874151500-
Nissan Leaf4350-309
Nissan e-NV200 5 s1190-3100150100461
Opel Corsa-e267-10420-
Opel Mokka-e310-10600-
Opel Zafira e-Life980-15001000-
Peugeot e-208265-11060-388
Peugeot e-2008434-14670-480
Peugeot e-Traveller L2603-18001000-
Peugeot e-Traveller L3989-19501000-
Polestar 2405-1095150075375
Porsche Taycan407-488075485
Porsche Taycan Cross Turismo430-1196075
Renault Twizy400-
Renault Zoe338-12250-411
Seat Mii Electric250-9230-
Skoda Citigoe iV250-9230-
Skoda Enyaq iV80X585-1710120075511
Tesla Model 3425100068304
Tesla Model Y425-1900160075560
Tesla Model S793-179575075329
Tesla Model X 7 s25772268-471
Toyota Proace Verso989-19501000-
VW e-up!250-9230-
VW iD.338575-346
VW iD.4543-1575100075514
VW iD4 GTX543-1575120075514
Volvo XC40 Recharge413-1342180075415
Volvo C40 Recharge413-1342180075
XPeng P74400-
XPeng G3380-760075375

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen? Bli abonnent. Allerede abonnent? Logg inn

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

Våre L&B abonnement finner du her.

Ekte kino med high-end lydplanke

En liten lydrevolusjon

Den beste budsjettstrømmeren

Scroll to Top