Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Guide

Så mye bagasje får du plass til

Noen elbiler kan ikke trekke henger, andre kan ikke ta taklast. Se hvilke som kan her.

Skrevet av / Oppdatert: 27.06.22 - 10:00 // Først publisert: 5.07.2021
Så mye bagasje får du plass til

Pris, rekkevidde og størrelsen i bagasjerommet, kommer høyt opp på listen over ting elbilkjøpere er interessert i å vite mye om.

At økonomi er viktig, kommer ikke som en overraskelse. Ifølge en undersøkelse gjort for Norges Automobil-Forbund (NAF), sier 46 prosent at kostnadene er viktigst, deretter kommer driftskostnader, som veier tungt på totalkostnadene.

Interessant nok kommer kjøreglede høyt opp over egenskaper bilkjøpere verdsetter, tett fulgt av plass og bagasjeplass på 38 prosent.

Mange elbiler kan ikke trekke henger

Tesla Model X kan ikke ta taklast. Skiboks er utelukket, så da blir løsningen å henge skistativet på hengerfestet. Ill: Tesla

For elbileierne er rekkevidde og lading minst like viktig, men også her er bilkjøperne opptatt av bagasjeplass og hvor mye hengervekt bilen kan trekke. Hvis den i det hele tatt kan leveres med hengerfeste.

Mange av elbilene kan nemlig ikke trekke henger, og flere av elbilene som kan leveres med hengerfeste, kan ta så lav vekt at man bare kan bruke hengerfestet til sykkel- eller skistativ.

Tesla Model S kan ikke trekke henger, men i motsetning til Model X, kan den ta taklast. Ill: Tesla

Noen, men slett ikke alle elbiler, har mulighet for taklast. Måkevingedørene på Tesla Model X, gjør det ikke mulig å montere takboks eller takstativer, men til gjengjeld kan den trekke godt over 2 tonn.

Vekt øker forbruket

Det er godt kjent blant bileiere at takboks og campingvogn, øker forbruket. Økt vekt og luftmotstand har samme virkning på elbiler, og her straffes man hardt når farten øker med takboks på taket.

I en test gjort av Norsk Elbilforening, fant de ut at forskjellen med og uten takboks, kunne øke forbruket med over 12 prosent i 110 km/t.

VW iD.4 med takboks. Ill: Volkswagen

Forbruket øker også med last, og en full bil med fullstappet bagasjerom og fem ombord, vil redusere rekkevidden merkbart, særlig hvis man kjører fortere enn 70-80 km/t. Da øker nemlig luftmotstanden betydelig for hver økte 10 km/t.

Derfor er det smart å huske på at selv om man velger en bil med stort bagasjerom, så må man ikke overstige bilens tillatte totalvekt. Altså summen av bil, passasjerer og last.

Tabell: Bagasjevolum, hengervekt og taklast på alle elbiler

Tesla Model 3 kan trekke ett tonn. Ill: Tesla

Skal man i tillegg trekke henger eller campingvogn, er det ekstra viktig å være bevisst på totalvekten for hele ekvipasjen. For da må man ha førerkort for en høyere vektklasse, som inneholder førerrett for bil med henger.

Bagasjerommet i XC40 Recharge. Foto: Lasse Svendsen

Men det er en helt annen guide. Her har vi samlet de fleste nye elbiler i en tabell, hvor man enkelt kan finne tillatt hengervekt, og hvor mye taklast bilen kan ta.

Tabellen oppdateres fortløpende.

 

[table id=3 /]

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Disse elbilene kommer i 2024

Fem tips til bedre rekkevidde om vinteren

Lading av elbil: Alt du trenger å vite

Lyd & Bilde
Scroll to Top