Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Guide

Bedre elbil-lading: Slik blir du kvitt rekkeviddeangsten

Har du lyst på ny elbil, men føler lading er for komplisert? Redd for å gå tom for strøm? Her er alt du trenger å vite.

Skrevet av / 30.10.23 - 09:12
Bedre elbil-lading: Slik blir du kvitt rekkeviddeangsten

Elbiler har raskt vokst seg til å bli en stadig mer populær og miljøvennlig måte å komme seg rundt på. Blant nyregistrerte personbiler i Norge første halvår 2023 var svimlende 83,1 prosent av dem elbiler!

Blant de som vegrer seg for å kjøpe elbil, oppgis begrenset rekkevidde, mangel på ladestasjoner og tiden som kreves for å lade som viktige årsaker. Men selv om vi ikke blankt kan si at disse fryktene er helt ubegrunnet, er det et mindre problem enn mange tror.

For det første kan elbil-eiere våkne til en «full tank» hver eneste morgen. Det er bare ikke mulig med en fossilbil. Videre er det langt rimeligere å lade opp en elbil enn en bensin- eller dieselsluker, og ladenettverket blir stadig bedre. Ikke minst nå som Tesla har åpnet de aller fleste ladere i sitt Supercharger-nettverk for alle biler med CCS2-lader. Som gjelder omtrent alle bortsett fra Nissan Leaf …

Rekkevidden har også begynt å bli bra. De aller fleste elbiler i dag har en oppgitt rekkevidde på over 40 mil, med en praktisk rekkevidde på over 30 mil selv på kalde vinterdager.

Så, hva bør man tenke på når man skal kjøpe elbil, bortsett fra behovene selve bilen skal dekke? Lading, lading, lading.

Les også Hjelp, vi skal på bilferie med elbil! Du skal på Europaferie. Og denne gangen skal du ta elbilen! Det kan virke skummelt, men det er enklere enn du tror. Bare pass på dette.

«Hvordan velger jeg lader?»

Det finnes to hovedtyper innen ladere. Hurtigladerne langs veien, de med likestrøm på mange, mange kilowatt, og hjemmeladere. Vel, egentlig sitter selve laderen i bilen. Det vi kaller en hjemmelader er i virkeligheten en strømforsyning som konverterer og regulerer vekselstrømmen til noe som bilen kan motta.

elbil lading hjemme-enhanced
Foto: Creative Commons

Hjemmelader

Når du skal velge hjemmelader – og det skal du, siden det ikke lenger er lov å bruke stikkontakten til fast lading av elbil – er hastighet kanskje viktigste valget for mange. De aller raskeste laderne gir 22 kW effekt inn til bilen. Takket være 400 volt, 32 ampere og tre faser. Men om du faktisk lader med denne effekten, kan det gå utover prisen på din nettleie, fordi laderen trekker veldig mye effekt på én gang. Vår erfaring er at du kommer langt med 11 kW, da lader du et 100 kW batteri fra 20-80 prosent på rundt seks timer. Derimot blir 7 kW i knappeste laget, og 3,5 kW er nærmest ubrukelig om du har en bil med stort batteri.

Strømnett: IT eller TN?

Viktig å tenke på her i Norge, er om du har TN- eller IT-strøm? «At det var, hvafforno’…?» tenker du kanskje nå. Vel. De to standardene har ulik måte å distribuere strømfasene på, og det har betydning for hvor raskt du kan lade hjemme. TN har 400 volt distribusjon inn til huset, mens IT bruker 230 volt. Du ser det på klistrelappen i ditt sikringsskap, eller på strømmåleren. De fleste i Norge har IT-strøm, selv om TN-strøm stadig blir mer vanlig.

Når det står at en bil kan motta inntil 11 eller 22 kW på hjemmeladeren, gjelder dette nesten utelukkende for TN-strøm. De aller fleste bilprodusenter fraråder å lade deres biler med flerfaset IT-strøm. Du kan til og med risikere at garantien bortfaller!

Mange ladebokser vil heller ikke håndtere flerfaset IT-strøm, dermed får du 3,5 eller maksimalt 7 kW åkkesom, avhengig av om laderen gir 16A eller 32A til bilen. Vårt råd til elbilister med IT-strøm er definitivt en 32A ladeboks.

TN-strømbrukere kan derimot fryde seg over hastigheter inntil 22 kW. Bare pass på at ladekabelen er trefaset, ellers går det i sirupfart.

32a EV charging cable Type_2 CCS
Kabelen må støtte 3 faser for raskest mulig hjemmelading. Foto: EVOneStop

Automatisert elbil-lading: Må laderen være smart?

For å spare penger på elbil-lading, kan du vurdere å automatisere ladingen av elbilen din. Spesielt i perioder når strømprisene er høye, blir du nok veldig lettet om du kan lade bilen smart. Altså at bilen får strøm når prisen er på sitt laveste gjeldende døgn. Men, nei, det betyr ikke at selve ladeboksen må være smart.

Det finnes nemlig strømleverandører som tilbyr smartlading av elbil, for eksempel Tibber. Og det skulle ikke forundre oss om det vil bli vanligere i nær fremtid at bilen selv kan kommunisere med en database for gjeldende strømpriser, og lade deretter.

Vi vil hevde at det er langt viktigere at laderen har et rykte for å være stabil og pålitelig over tid, fremfor smart. Et tips da kan være å ta en runde rundt og se hva slags ladere som er installert på offentlige bygninger. Der er oddsen stor for at de har valgt noe som er laget for å vare.

Eksempler på laderprodusenter med godt rykte er Schneider Electric, Zaptec og Defa, blant andre. De siste to tilbyr forresten smarte ladere.

Tibber smartlading smartcharging
Noen strømleverandører lar deg smartlade bilen direkte med en app. Skjermdump: Tibber, iOS

«Hvordan installerer jeg lader?»

Når du har valgt laderen din, er neste skritt installasjonen. Og, nei, du skal ikke installere den selv. Det må nemlig en sertifisert elektriker gjøre. Kontakt en med erfaring i elbil-lading. De vil sørge for at laderen er riktig koblet, og i samsvar med gjeldende forskrifter.

Du bør likevel passe på at vedkommende ikke installerer laderen der hvor den blir eksponert for direkte sollys. Det har nemlig gått historier om ladere som går varme om sommeren og som da lader kjempetregt – eller at ladingen til og med blir avbrutt på grunn av overoppheting. Vi anbefaler derfor å montere laderen inne i garasjen, og ikke utenfor.

2022 Ford F-150 Lightning Platinum
Vi anbefaler å installere laderen innendørs, hvor den er i ly for ekstrem varme og kulde. Foto: Ford

Kompatibilitet med andre elektriske apparater

Når du installerer en hjemmelader, må du også vurdere andre elektriske apparater i hjemmet ditt. En elbillader trekker mye strøm, og kan kreve en oppgradering av ditt elektriske anlegg for å håndtere den ekstra belastningen. Igjen, forhør deg med elektriker.

«Kan jeg få støtte til lader»?

Om du synes elbillader er dyrt, så kan det hende støtteordninger er mulig. Her i Norge får ikke lenger privatpersoner støtte fra Enova til lader, men har du et firma med varebil registrert på selskapet, kan du søke her.

Privatpersoner kan derimot søke om støtte til installasjon av solcelleanlegg, som lar deg produsere din egen strøm til å lade elbilen med. Opptil 47.500 kroner er mulig å få i støtte, og det er forventet at du kan produsere mellom 10–25 % av husholdningens årlige strømforbruk med et slikt solcelleanlegg.

Tilgang til grønn energi

Som bringer oss videre til neste punkt. Om du har valgt elbil ut fra et miljøperspektiv, kan det være lurt å også vurdere hvor strømmen din kommer fra. Mange strømleverandører tilbyr fornybar energi, som sol- eller vindkraft. Dette kan bidra til å redusere karbonavtrykket ytterligere, og gjøre elbil-ladingen enda mer miljøvennlig.

«Hva hvis jeg bor i byen?»

Elbil-lading i byen når du bor i en leilighet kan være en utfordring, men det er ofte mulig å finne løsninger avhengig av din bolig, ditt nabolag og lokale regler.

Sjekk om det finnes offentlige ladestasjoner i nærheten av leiligheten din. Mange byer har et stadig økende antall offentlige ladestasjoner, ikke minst i parkeringsanlegg. Dette kan være en praktisk måte å lade bilen din på, spesielt hvis du har tilgang til parkering i ditt leilighetskompleks. Du må kanskje betale en avgift for å bruke dem. Sørg for å ha egen ladekabel i bilen!

Du bør også vurdere å spørre utleier eller borettslaget ditt, om de kan installere ladestasjoner i parkeringsanlegget. Mange ladetilbydere har spesialtilbud til borettslag.

Noen byer har etablert felles ladepunkter der elbil-eiere kan lade bilene sine. Dette kan være i nabolag eller på sentrale steder. Sjekk om slike tjenester er tilgjengelige i din by.

Så har man selvsagt hurtigladestasjoner. Hvis du har råd, og det er praktisk mulig, kan du lade bilen din på en hurtigladestasjon utenfor leiligheten. Dette er spesielt nyttig hvis du trenger rask elbil-lading.

VW-ID-Buzz-maps
Bilens eget navigasjonssystem vil ofte fortelle deg hvor på veien du bør lade. Her i Volkswagen ID. Buzz. Foto: Geir Gråbein Nordby

Hurtiglading: «Hvordan finner jeg nærmeste lader?»

Når du skal kjøre langt, er det stor sannsynlighet for at du vil lade et sted langs ruten. «Lad når du kan og ikke når du må,» er et mantra som går igjen i diverse elbil-forum, og i det innebærer at man stopper når man ser en lader på veien, selv om du egentlig ikke føler at du trenger det. Ladenettverkene i Norge har riktignok blitt godt utbygd, men andre steder er man ikke like bortskjemt med ladere.

Vi vil anbefale å effektivisere ladingen langs ruten. Oddsen er på din side for at din bil allerede har denne muligheten i sitt navigasjonssystem. Du forteller bilen hvor du skal, den vil si fra om du ikke har nok energi til å komme deg til målet, og foreslå hvor på ruten du bør lade. Du kan velge i innstillingene om du for eksempel bare vil lade på ladere med 150 kW effekt eller mer, slik at du ikke blir ledet til en treg lader.

En fordel med å bruke bilens navigasjon til dette, er at mange biler da også vil forvarme batteriet før du når frem til laderen, slik at ladehastigheten maksimeres på vintertid.

Du kan alternativt bruke en mobilapp. For eksempel ElbilAppen for iOS og Android, gitt ut av ElbilForeningen i Norge – men også tilgjengelig internasjonalt. Den gir oversikt over ladere i hele Norden. Her legger du inn bilmodell og størrelse på batteri, og dessuten hvor fullt batteriet er ved avreise. Appen vil beregne hvor på ruten du trenger å lade, og oppgi hvilken effekt – altså hurtighet – den har. Deretter åpner appen automatisk Google Maps, og legger opp kjøreruten.

Tesla Supercharger Røldal GeirNordby
Tesla Supercharger Røldal, Norge. Foto: Geir Gråbein Nordby

«Kan jeg lade på Teslas ladere?»

Ja, som nevnt i innledningen kan du faktisk lade på mange av laderne i Teslas Supercharger-nettverk. I Norge er nesten alle åpnet, noe som straks gjør tilgangen til ladere langs veien mye bedre for alle elbil-eiere. Bortsett fra Nissan Leaf, da.

CCS gjelder – synd for Nissan Leaf-eiere

Apropos Leaf, som bruker asiatisk Chademo ladekontakt, så skjer den videre utbyggingen av ladenettene nesten utelukket med CCS. Som har blitt standard i Europa. Dette gjør Nissan Leaf inntil ganske nylig årgang (helt nye Leafer har endelig fått CCS) stadig mindre aktuell.

Så, derfor, hvis du står ved en lader som har to ladekabler, så er det stor sjans for at den ene er Chademo. Dersom du selv har CCS, vil du gjøre Leaf-eiere glade om du tar en dedikert CCS-lader i nærheten, så Leafene slipper å vente unødvendig lenge.

Recharge_NAF1-betaling
Foto: NAF

Ladebrikker og betaling

Når du lader på offentlige ladestasjoner, må du kanskje bruke ladebrikker eller apper for å starte og betale for elbil-ladingen. Det er viktig å registrere deg for de nødvendige tjenestene og sørge for at du alltid har en gyldig betalingsmåte koblet til kontoen din. Noen steder tilbyr også månedlige abonnementer for hyppige brukere. Tesla-laderne krever at du laster ned Tesla-appen og legger inn betalingsinfo der.

Alt dette tar litt tid å sette seg inn i med én gang, men etterhvert vil det gå langt enklere.

Lad med betalingskort

En gladmelding til alle elbileiere er at EU nå krever at alle nye ladestasjoner bygget etter april 2024 også støtter bank- og kredittkort som direkte betalingsmiddel. Endelig! Dessuten må ALLE offentlig tilgjengelige ladestasjoner kunne ta imot kort som betaling senest fra 1. januar 2027. Etter dette blir det endelig like enkelt å lade som å fylle drivstoff.

God tur

Vi håper med dette at du har fått svar på det meste du lurer på rundt elbil-lading, og at det ikke lenger virker like skummelt å kvitte seg med den fossile kjerra. God tur!

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Disse elbilene kommer i 2024

Fem tips til bedre rekkevidde om vinteren

Lading av elbil: Alt du trenger å vite

Lyd & Bilde
Scroll to Top